تمرین نقش‌پذیری اجتماعی در مدارس مرحوم عابدزاده
کد خبر: 3862025
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹

تمرین نقش‌پذیری اجتماعی در مدارس مرحوم عابدزاده

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اسبق آموزش و پرورش خراسان بزرگ گفت: مدارس دینی مرحوم عابدزاده از کار تشکیلاتی قوی برخوردار بود، هدف‌گذاری در چنین مجموعه‌هایی این بود که خروجی آن‌ها کاسب و تاجر شوند و یا این‌که به حوزه علمیه بروند و در جامعه اثرگذار باشند.

تمرین نقش پذیری اجتماعی در مدارس مرحوم عابدزادهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر ملکی، از شاگردان مرحوم علی‌اصغر عابدزاده و مدیرکل اسبق آموزش و پرورش خراسان بزرگ شامگاه گذشته، ۱۴ آذرماه در مراسم گرامیداشت مرحوم عابدزاده تحت عنوان «حاجی عابدزاده و تجربه نهادسازی اجتماعی» در فرهنگسرای انتظار مشهد با اشاره به سازماندهی قوی مرحوم عابدزاده، گفت: ایشان جدای از اخلاص و شخصیت بزرگش، یک مدیر اجرایی خوب بود.

وی افزود: راه‌اندازی انجمن پیروان قرآن توسط مرحوم عابدزاده کارکردهای زیادی داشت و در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ به ثمر نشست. معمولاً آن زمان در مشهد این رسم وجود داشت که می‌گفتند شما اهل کدام دوره یا جلسه قرآن هستید؟ و این اثر همان فعالیت گسترده مرحوم عابدزاده بود.

ملکی ادامه داد: توسعه زیارت عتبات، امدادرسانی و کارکردهای گوناگونی مانند مدرسه‌داری از جمله نتایج کار مرحوم عابدزاده بود. مدیریت در تعلیم و تربیت کار دشواری است، آن هم در مدارسی که کتب درسی و معلمان از طرف حکومت پشتیبانی نمی‌شدند و در واقع مقابل مدارس حاکمیت قرار داشتند.

وی گفت: اگر این مدارس با هویت دینی تشکیل نمی‌شد بسیاری از افراد جامعه فرزندان خود را به مدرسه نمی‌فرستادند. در این مدارس عدالت کاملاً حاکم بود و از کارگر تا تاجر در آن محل فرزند خود را با پیش‌فرض تدین به این مدارس می‌فرستادند، اگر کسی هم توان مالی مناسبی نداشت برای تحصیل فرزندش در این مدارس دینی شهریه پرداخت نمی‌کرد.

ملکی با بیان اینکه پژوهشی از این نوع فعالیت‌ها در آن زمان تدوین نشده است، افزود: بسیاری از فعالیت‌های موفق در آن مدارس هم‌اکنون نیز در سطح آموزشگاه‌ها کاربرد دارد و بسیاری از این موارد می‌تواند هدایت‌کننده باشد. مرحوم عابدزاده از فناوری‌های روز در آموزش مدارس خود استفاده می‌کرد و برای هر کار اجرایی یک فرد متخصص داشت.

تکریم خیران

شاگرد مرحوم علی‌اصغر عابدزاده ادامه داد: در واقع در سطح مدارس مرحوم عابدزاده یک محیط اجتماعی ایجاد شده بود و اینگونه نبود که کار به‌صورت آموزش صرف باشد، روزی ایشان به مدرسه آمد و ابزار تنبیه دانش‌آموزان را شکست و به من نشان داد که مخالف تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس است. شیوه‌های ترغیب و تشویق دانش‌آموزان زیاد بود، اما در حال حاضر اثری از آن در مدارس دیده نمی‌شود، همچنین باید گفت مرحوم عابدزاده در بحث حمایت‌های مردمی نیز به‌صورت ویژه خیران را تکریم می‌کرد.

ملکی با تأکید بر آموزش نقش اجتماعی دانش‌آموزان در مدارس مرحوم عابدزاده اظهار کرد: جلسات قرآنی انجمن پیروان قرآن در ماه رمضان به‌عنوان یک رژه و نمایش مناسب با شکل منظم در سطح شهر به سمت حرم رضوی دیده می‌شد، در آن زمان اگر کسی به قرآن احترام می‌گذاشت، مردم می‌گفتند شاگرد مدارس حاجی عابدزاده است، مدارس برای دانش‌آموزان یک تقدس خاص داشت، فعالیت‌های حوزه نماز سوری نبود و اثر آن در محلات گسترش یافته بود.

وی بیان کرد: در مدارس دینی مرحوم عابدزاده روحانیان متدین حضور داشتند و آموزگاران، حقوقی در حد حقوق یک کارگر دریافت می‌کردند. این مدارس از کار تشکیلاتی قوی برخوردار بودند و حتی تحرکات ۱۵ خردادماه در مشهد بیشتر به دست دانش‌آموزان این مدارس بود. هدف‌گذاری در چنین مجموعه‌هایی این بود که خروجی این مراکز کاسب و تاجر شوند و یا این‌که به حوزه‌علمیه بروند و در جامعه اثرگذار باشند و به همین جهت سخت‌گیری‌های زیادی برای خواندن و نوشتن و حسابگری انجام می‌شد.

مدیرکل اسبق آموزش و پرورش خراسان بزرگ گفت: ما از تجربه‌های این مدارس در آموزش و پرورش استفاده زیادی کردیم و یکی از آن‌ها تشکیل مجمع خیرین مدرسه‌ساز در خراسان بود که آن زمان بیشترین مدارس به این شیوه در استان‌های کشور ساخته شد و به این ترتیب این حرکت در سطح کشور گسترش زیادی پیدا کرد.

انتهای پیام
captcha