دانشجویان؛ مجاهدان عرصه علم و عمل/ لزوم تقویت کرسی‌های آزاداندیشی
کد خبر: 3862115
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳

دانشجویان؛ مجاهدان عرصه علم و عمل/ لزوم تقویت کرسی‌های آزاداندیشی

گروه اجتماعی ــ فرماندار صومعه سرا با اشاره به نقش دانشجویان و اساتید در شکل‌گیری، پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی، بیان کرد: امروز نیز دانشجویان به عنوان مجاهدان خاموش عرصه علم و عمل نقطه امید مقام معظم رهبری و مایه تداوم آرمان‌های اسلامی و انقلابی هستند.

سیدجلال سیدمحمدی، فرماندار شهرستان صومعه سرا در گفت وگو با ایکنا از گیلان، ضمن گرامیداشت 16 آذر، روز دانشجو، اظهار کرد: دانشجویی تنها عنوانی برای ورود به یک طبقه اجتماعی در جامعه نیست، بلکه دانشجویی یک مکتب است و زمان برنمی دارد.

وی با اشاره به اینکه دانشجو به عنوان قشر باسواد و فرهنگی جامعه علاوه بر شخصیت اجتماعی خود، الگوی رفتار و تفکر دیگران است، افزود: برخی در این عرصه چنان چشمگیر بوده اند که حتی پس از پیمودن مدارج و موقعیت های عالی مختلف، همچنان دوره دانشجویی آنان الگوی جامعه است.

فرماندار صومعه سرا هویت صنفی دانشجو را دارای سه شاخصه علم و معرفت، اخلاق و معنویت و تدبیر و سیاست برشمرد و گفت: یادگیری هنجارهایی که نقش ها را بیان می کنند از طریق جامعه پذیری صورت می گیرد و پاسخ دانشجویان به دانشگاه برای اجرای نقش های مورد انتظار ممکن است متابعت، همانندسازی و یا درونی کردن باشد.

سیدمحمدی ادامه داد: متابعت ضعیف ترین و درونی کردن قوی ترین سطح جامعه پذیری است لذا الگوهای علمی و فرهنگی بنیانی که از سوی دانشگاه ارائه می شود، باید به گونه ای باشد که دانشجو آنها را پذیرفته و درونی کند.

وی با بیان اینکه امروزه در هر نظامی، دانشگاه محلی برای تولید علم و نوآوری است، خاطرنشان کرد: بدون تردید در این دنیای بزرگ ناشناخته های فراوانی وجود دارد و تولید علم یعنی پیمودن راه هایی که دیگران نرفته اند و دستیابی و کشف ناشناخته های فراوانی که هنوز کشف نشده.

فرماندار صومعه سرا با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب درخصوص دانشگاه و دانشجو، گفت: رهبری یکی از وظایف دانشگاه را نواندیشی علمی و تبدیل آن به انگیزه ای عام و مطالبه ای عمومی دانستند لذا لازمه تحقق این مهم اهمیت دادن به علم است. در واقع تمهید مقدمات، برنامه ریزی و اهتمام شدید به بهره بردن از وقت و امکانات دانشگاه موجب می شود تولید علم از شعار و آرمان به درآید و به صورت عملی اجرا شود.

وی حسن خلق، حفظ کرامت و آبروی دیگران، احسان به همنوع و... را از جمله مهمترین وظایف اخلاقی دانشجویان در فضای زندگی دانشجویی و خوابگاهی دانست و عنوان کرد: به طور طبیعی در فضای دانشگاه گاهی انسان از مسائل و مشکلات دیگران اطلاع پیدا می کند که افشای آنها از گناهان نابخشودنی است.

سیدمحمدی با بیان اینکه ارتباط با خدا در دوران جوانی زمینه آرامش روحی و کسب کمالات علمی و معنوی انسان را فراهم می کند، گفت: اقامه نماز اول وقت و شرکت در نمازهای جماعت و حضور در محافل و مجالس دینی و مذهبی به صورت منطقی و معتدل گام مثبتی در جهت بهتر شدن است.

این مقام مسئول بصیرت دانشجویی و بینش سیاسی دانشجویان را مهمترین اصل کمال در یک دانشجو برشمرد و تصریح کرد: دانشجوی در تراز نظام اسلامی به کسی گفته می شود که در دانشگاه، به درجه بالایی از بینش و درک سیاسی رسید باشد و در قبال سرنوشت خود و جامعه حساسیت نشان دهد.

وی با اشاره به مولفه ای سیاسی بودن دانشجو، اظهار کرد: یک دانشجوی متعهد تنها نباید در محور مسائل فردی متمرکز شود و از رویدادهای جامعه غافل و نسبت به آن بی تفاوت باشد، بلکه باید با اصول و مبانی منطقی و معقول، به تحلیل حوادث و رویدادهای جهانی و داخلی بپردازد و موضع مناسب و قاطع اتخاذ کرده و رویکرد لازم را منعکس کند.

فرماندار صومعه سرا با اشاره به تعلق خاطر دانشجویان به اسلام، میهن، نظام و ملت، یادآور شد: باید از انتقادات و نکته سنجی های دانشگاهیان استقبال کنیم و با ایجاد فضای نقد و گفت وگو از طریق تقویت کرسی های آزاداندیشی زمینه رسیدن به اهداف بلند مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب را فراهم آوریم.

سیدمحمدی با اشاره به نقش دانشجویان و اساتید در شکل گیری، پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: امروز نیز دانشجویان به عنوان مجاهدان خاموش عرصه علم و عمل نقطه امید مقام معظم رهبری و مایه تداوم آرمان های اسلامی و انقلابی هستند.

انتهای پیام
captcha