وجود 32 هزار نشریه دانشجویی در آرشیو مطبوعات حرم رضوی
کد خبر: 3862391
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷

وجود 32 هزار نشریه دانشجویی در آرشیو مطبوعات حرم رضوی

گروه فرهنگی ــ آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی با جمع‌آوری بیش از 9300 عنوان نشریه دانشجویی، به عنوان تنها آرشیو، لقب بزرگ‌ترین آرشیو نشریات دانشجویی کشور را به خود اختصاص داده است.

وجود 32هزار نشریه دانشجویی در آرشیو مطبوعات حرم رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی به نقل از گنجینه رضوی، مهدی درخشان، کارشناس‌مسئول ثبت و سفارش مطبوعات آستان قدس رضوی بیان کرد: آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی با 40 سال فعالیت مستقل، بیش از 9300 عنوان نشریه دانشجویی شامل افزون بر 32 هزار نسخه را گردآوری کرده و از این جهت بزرگترین و تنها آرشیو نشریات دانشجویی در کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه نشریات دانشجویی در ایران قدمتی بالغ بر 80 سال دارد، اظهار کرد: قدیمی‌ترین نشریه دانشجوییِ آرشیو کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی سالنامه‌ای با نام «مؤسسات علمی و فلاحتی كرج» است که در سال 1315 شمسی توسط دانشجویان پایه دوم دانشکدۀ فلاحت کرج به صورت سالانه، در تهران با موضوع کشاورزی و باغبانی منتشر شده که هدف آن ارائه گزارش سالانه و شناساندن اين مؤسسات به مجامع و محافل علمی کشورهای خارجی و همچنین راهنمايی علاقه‌مندان به کشاورزی و ترقی كشور بوده است.

کارشناس‌مسئول ثبت و سفارش مطبوعات آستان قدس رضوی افزود: «آئین دانشجویان»، دومین نشریه از نظر قدمت در آرشیو آستان قدس رضوی است که در سال 1323 شمسی در دانشگاه تهران در موضوعات مختلف سیاسی، علمی و اخبار دانشگاه تهران منتشر شده است و نشريه دانشجويی «انسان» مربوط به سال 1329 وابسته به دانشگاه تهران در ردۀ سوم قديمی‌ترين نسخه‌های نشریات دانشجویی موجود در ايران قرار دارد.

درخشان خاطرنشان کرد: در آرشیو آستان قدس رضوی تعداد 39 عنوان از این دسته نشریات مربوط به سال‌های 1315 تا 1357 شمسی موجود است.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی موجود در آرشیو آستان قدس رضوی از ابعاد پنج سانتیمتر تا پنج متر(طومار) متغیر هستند، تصریح کرد: اکثراین نشریات به زبان فارسی است ولی نشریاتی نیز به زبان‌های عربی، انگلیسی، کردی، ترکی، روسی، اسپانیایی و... وجود دارد.

کارشناس‌مسئول ثبت و سفارش مطبوعات آستان قدس رضوی افزود: در این آرشيو نشريات دانشجويي منتشر شده توسط 74 دانشگاه ايران و 4 دانشگاه از کشورهای آمريكا، آلمان، انگليس و هند وجود دارد و شهرهاي تهران، مشهد، بيرجند، تبريز، کرمان، يزد، خرم‌آباد، اصفهان، اهواز و شيراز بيشترين تعداد نشريات را به خود اختصاص داده‌اند.

درخشان به برخی از مهمترین نشریات موجود در این آرشیو اشاره و افزود: «گنج شايگان» وابسته به انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران؛ «گلبانگ» نشريه‌ای برای دانشجويان ايرانی مقيم خارج از كشور؛ «پيمان» چاپ لیدز(انگليس) به زبان فارسی- انگليسی؛ «نامه دانشجو» نشريه دانشجويان دانشگاه تهران؛ «پيام دانشجو» چاپ شده توسط كميته فرهنگي انجمن دانشجويان ايرانی دانشگاه تگزاس (آمریکا)؛ «ماهنامه کوثر» به زبان اردو و نشریه دانشجويان ايرانی مقیم هند؛ «نگاه تازه» نشريه برتر دانشجویی در اولين جشنواره نشريات دانشجويی سراسر كشور؛ «تاریخ پژوهی» انجمن علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد؛ «فراسو» قديمی‌ترين نشريه دانشجويی دانشگاه علوم اسلامی رضوی وابسته به آستان قدس رضوی و «ندای دانشجو» اولين نشريه دانشجويی دارای مجوز دانشگاه آزاد اسلامی مشهد شماری از این نشریات هستند.

وی عنوان کرد: اطلاعات کتاب‌شناختی تمام نشریات دانشجویی موجود در آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از طریق وب‌سایت کتابخانه به آدرس https://library.razavi.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

کارشناس‌مسئول ثبت و سفارش مطبوعات آستان قدس رضوی همچنین از دانشگاه‌ها، دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی و مجموعه‌داران درخواست کرد تا به منظور حفظ این میراث مکتوب، نشریات خود ار در اختیار مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی قرار دهند.

انتهای پیام
captcha