کسب و کار حلال در جامعه‌ای با مساعدت اجتماعی مطلوب شکل می‌گیرد
کد خبر: 3862598
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸

کسب و کار حلال در جامعه‌ای با مساعدت اجتماعی مطلوب شکل می‌گیرد

گروه اجتماعی ــ یک جامعه‌شناس حوزه مسائل اجتماعی در مشهد گفت: اگر جامعه‌ای دارای مؤلفه‌های کارآمدی باشد، مساعدت‌های اجتماعی مطلوبی در آن وجود داشته باشد و روابط خوبی در آن شکل بگیرد، کسب و کار حلال شکل می‌گیرد.

کسب و کار حلال در جامعه‌ای با مساعدت اجتماعی مطلوب شکل می‌گیردمحمد گنجی، جامعه‌شناس حوزه مسائل اجتماعی در مشهد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، در ارتباط با تأثیر کسب‎‌و‌کار حلال در جامعه اظهار کرد: هرچه مؤلفه‌های کار در کشور افزایش یابد و حجم آن گسترده‌تر شود، می‌توان گفت که کسب‌وکارهای حلال با تأثیرات مثبت بیشتری همراه خواهد شد.

وی ادامه داد: این ساختار جامعه است که بایدها و نبایدها را تعیین می‌کند، برای مثال قاچاق در اثر نبود کسب‌وکار ایجاد می‌شود، اگرچه جامعه دینی به آن واکنش نشان می‌دهد.

گنجی با اشاره به اینکه حاکمیت باید فضای کسب و کار را فراهم کند، تا شاهد افراد بزهکار در جامعه نباشیم، عنوان کرد: وقتی حاکمیت نتواند برای متولیان خود این فضا را فراهم کند، خواسته یا ناخواسته فضایی جهت دسترسی به اقدامات ناصواب را فراهم می‌کند، باید گفت تجربه هویت دینی باعث می‌شود که کار معطوف‌تر باشد.

این جامعه‌شناس حوزه مسائل اجتماعی در مشهد در خصوص مقایسه نظریه جامعه‌شناسی قدیم و مدرن تصریح کرد: در گذشته در جامعه‌شناسی قدیم یا روستایی گفته می‌شد که به‌دنبال کسب و کاری بروید که حلال باشد؛ چرا که این کسب و کار با خود خیر و برکت به همراه می‌آورد. امروز در جامعه‌شناسی امروزی و جدید در شرایط صنعتی و آپارتمان‌نشینی به این حرف اندکی به دید تمسخر دیده می‌شود و اعتقادی به آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در گذشته افراد بیشتر به دنبال شغل‌هایی می‌رفتند که روح و روانشان در آن شغل آرام‌تر باشد‌، اما امروزه به دلیل شرایط اقتصادی افراد بیشتر به‌دنبال کارهایی هستند که درآمد بیشتری داشته باشد و یا در دانشگاه دانشجویان به‌دنبال رشته‌هایی هستند که منابع پولی بیشتری را فراهم کند، به همین دلیل می‌توان گفت که امروز افراد کمتر در قید و بند کسب و کار حلال هستند.

گنجی در همین خصوص اضافه کرد: البته این خصوصیت جامعه صنعتی است و تنها مختص جامعه ما نیست، امروزه در تمام جهان این موضوعی فراگیر است که پول محور کار و همه چیز می‌شود و طبعاً همین موضوع باعث افزایش بی‌اخلاقی و تغییر خانواده‌ها و جوامع می‌شود.

این جامعه‌شناس حوزه مسائل اجتماعی در مشهد در خصوص تأثیرات مسخ‌شدگی انسان‌ها گفت: وقتی بیگانگی از روح، کار، خانواده و یا از محصولی که تولید می‌کنیم ایجاد شود، مساعدت‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و دغدغه‌های حلال و حرام از جامعه کم کم برچیده می‌شود. این موضوع به مرور باعث فروپاشی در جامعه دینی و سنتی ما می‌شود و روابط افراد بر اثر سود و فایده شکل می‌گیرد، به بیان جامعه‌شناسان در این شرایط جامعه به بحران و یا انقلاب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه جامعه نقش مؤثری در کسب و کار حلال دارد، عنوان کرد: اگر جامعه‌ای دارای مؤلفه‌های کارآمدی باشد، مساعدت‌های اجتماعی مطلوبی در آن وجود داشته باشد، روابط خوبی در آن شکل بگیرد، جامعه براساس نظم باشد، کسب و کار حلال شکل می‌گیرد.

گنجی در خصوص تأثیر کسب و کار حلال در خانواده گفت: از منظر جامعه‌شناسی، این موضوع که اگر کسب‌وکاری بر اساس نظم و حلال باشد، باعث توازن خانواده می‌شود یا خیر وجود ندارد، اما به دلیل این که ما در مورد یک جامعه دینی صحبت می‌کنیم، قاعدتاً اعتقادات نقش مهمی‌ در این جامعه دارد. بر طبق تربیت دینی ما، اگر فردی زندگی بر پایه کسب و کار حرام ‌داشته باشد، فرزندان ناسالمی نیز خواهد داشت، اما این اعتقاد در جامعه‌شناسی چه مدرن و چه پست مدرن وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha