تولیدات رادیو زیارت؛ متناسب با نیاز و انتظار مخاطبان
کد خبر: 3862657
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷

تولیدات رادیو زیارت؛ متناسب با نیاز و انتظار مخاطبان

گروه فرهنگی ــ مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: تولیدات رادیو زیارت که در ابتدای فعالیت به اقتضای شرایط کنونی با نگاه عاطفی دنبال می‌شد هم اکنون با داشتن پشتوانه قوی کارشناسی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در تمامی قالب‌های مختلف به صورت تخصصی برای تمام سنین و متناسب با نیاز و انتظار مخاطبان برنامه‌هایی را تولید می‌کند.

تولیدات رادیو زیارت؛ متناسب با نیاز و انتظار مخاطبانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی، امروز 17 آذرماه در نشست خبری «جشنواره تولیدات رادیو زیارت» که در صداوسیمای مرکز خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امسال بودجه‌ای برای این جشنواره اختصاص داده نشده، اما اداره رادیو زیارت بنا بود که به لحاظ مالی از سوی نهادهای مشارکتی مانند آستان قدس رضوی، شهرداری و شورای اسلامی شهر و همچنین استانداری خراسان رضوی حمایت‌هایی صورت گیرد که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: صداوسیمای استان، اعتبار این جشنواره رادیویی را تامین می‌کند و بودجه ماهیانه‌ای که ما برای رادیو اختصاص داده‌ایم 70 میلیون تومان است و غیر از این، هیچ اعتبار دیگری ندارد و امیدواریم که تا هنگام برگزاری مراسم اختتامیه این همکاری‌های لازم انجام شود تا بتوانیم در خصوص جوایز و سایر موارد لازمی که در این مسیر باید صورت گیرد اقدامات موثری انجام دهیم.

نصر پور در خصوص سیر تاریخچه رادیو زیارت، اظهار کرد: رادیو سراسری زیارت با عنایت خداوند و الطاف امام رضا(ع) در مهرماه سال 96 پخش آزمایشی خود را آغاز و در تیرماه سال 97 کار خود را با حضور رئیس صدا و سیمای کشور به صورت رسمی آغاز کرد.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی عنوان کرد: رادیو زیارت که با پخش 24 ساعته در خدمت مردم ایران است، در طی مدت افتتاح خود تاکنون نزدیک به 6000 ساعت کار تولیدی که اکثرا هم به صورت زنده بوده، برنامه‌هایی را پخش و حدود 700 ساعت هم در قالب برنامه‌های خبری تخصصی درحوزه زیارت ارائه داده است.

برنامه‌های رادیو زیارت با رویکردهای مختلف

نصرپور بیان کرد: در حال حاضر برنامه‌های رادیو زیارت در هشت صحنه سه ساعته نیز تولید و پخش می‌شود، از جمله این صحن‌ها می‌توان به معرفت‌نفس، عبادت و بندگی، نشاط و معنوی، امام محور، فناوری قدرتمند و زیارت، زیارت و ادب و هنر، خدمت و زیارت و جوان و زیارت اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تولیدات رادیو زیارت که در ابتدای فعالیت به اقتضای شرایط کنونی با نگاه عاطفی دنبال می‌شد هم اکنون با داشتن پشتوانه قوی کارشناسی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در تمامی قالب‌های مختلف به صورت تخصصی برای تمام سنین و متناسب با نیاز و انتظار مخاطبان برنامه‌هایی را تولید می‌کند.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: انعکاس برنامه‌ها و فعالیت‌های آستان قدس رضوی، بهره‌گیری از مجموعه آستان قدس رضوی و به ویژه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام رضا(ع) و فعالیت‌های پژوهشی آستان قدس رضوی جزو اولویت‌های برنامه‌سازی رادیو زیارت تاکنون بوده است.

نصرپور اظهار کرد: بهره‌گیری از امکان پخش و دریافت رادیونما علاوه بر حضور در کنار مخاطبان کشور، امکان انتقال زیباترین حال و هوای حرم مطهر رضوی و حال و هوای زیارت و سایر اماکن مقدس را داشته‌ایم. همچنین انعکاس برنامه‌‌ها از حرم حضرت معصومه(س) در قم، مسجد جمکران ، شاهچراغ در شیراز جزو تلاش‌های رادیو زیارت است که ما برنامه‌هایی را در این راستا پخش می‌کنیم.

استفاده از ظرفیت‌های نهادهای زیارتی استان

وی بیان کرد: رادیو زیارت علی‌رغم داشتن برنامه‌های فراوان در تامین منابع خود به طور پیوسته ظرفیت‌های زیارتی و خدماتی که در حوزه زیارتی، بقاع‌متبرکه و معرفی امامزادگان در سراسر کشور داشته، با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده و توانسته تولیدات خوبی را داشته باشد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی ادامه داد: در کنار سازمان اوقاف و امورخیریه نیز سازمان حج و زیارت هم که متولی بزرگترین رویداد عبادی و سیاسی جهان اسلام در موضوع حج تمتع و ظرفیت زیارتی عتبات عالیات است نیز بیشترین بهره‌برداری رسانه‌ای را از رادیو زیارت پس از آستان قدس رضوی داشته است.

نصرپور خاطرنشان کرد: همچنین در کنار این سازمان‌ها نیز بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) جزو مجموعه‌هایی است که برای انعکاس برنامه‌های خود تاکنون استفاده کرده است. حضور سالانه 30 میلیون زائر در مشهد مقدس، تنوع نیازها و البته بالا بودن نیازها و در مقابل هم خدمات برنامه‌ریزی شهرداری مشهد نیز جزو ضرورت‌هایی بوده که در اولویت‌های رادیو زیارت بوده است.

وی اظهار کرد: موضوع از مبدا تا مبدا و همه اطلاعات و خبرا و خدماتی که برای حضور مناسب ایمن با بهره‌گیری حداکثری به آن نیاز دارد و در ظرفیت و توان شهرداری مشهد است و به عنوان یکی از بزرگترین نهادها و متولیان مذهبی جهان اسلام بوده، باعث شد که رادیو زیارت به فعالیت‌های شهرداری حساسیت‌ها و البته توجه ویژه‌ای نیز نشان دهد.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی بیان کرد: نکته بعدی نیز توجه داشتن به همه نیازها با اولویت‌های پیش روی زائران از جمله اقتصاد زیارت در همه زمینه‌های زیارت از جمله سوغات و گردشگری زیارت می‌تواند در سال رونق تولید قدم‌های موثری را در فرهنگ سازی موثر در راستای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به همه زائران داخلی و خارجی را به همراه داشته باشد.

نصرپور تصریح کرد: اکنون 95 درصد از کل کشور افرادی که در منازل خود دستگاه دیجیتال و یا ستاپ باکس دارند، امکان دریافت پخش برنامه‌های رادیو زیارت را دارند اما باید گفت که شهرهایی که از طریق «اف ام» این رادیو، را دریافت می‌کنند، شهرهایی چون تهران، بیرجند، بجنورد، قم، شیراز و مشهد است و از این رو باید گفت که 25درصد از جمعیت کشور امکان دریافت صدای رادیو زیارت را در داخل خودروهای خود دارند. در کنار این امر نیز اپلیکیشن ایران صدا نیز در سراسر کشور هم امکان دریافت صدای این رادیو را دارند.

وی با اشاره به فعالیت‌های جشنواره در فضای مجازی نیز عنوان کرد: با توجه به اهمیت و نقش فضای مجازی به منظور انعکاس فعالیت‌های زیارت برای آن دسته از افرادی که از این رادیو استفاده می‌کنند حوزه فضای مجازی رادیو زیارت نیز فعال است و به فاصله کمتر از 15 دقیقه پخش برنامه‌ها، آیتم‌هایی در قالب برنامه‌های مختلف برای فضای مجازی انتخاب می‌شود و در پیام رسان‌های مختلف در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

اقدامات انجام شده در رادیو زیارت

نصرپور تاکید کرد: گفتنی است که همزمان با اربعین حسینی نیز امسال پویشی با نام «من رسانه حسینی‌ام» راه‌اندازی شد. در رادیو زیارت با شعار رسانه‌ای 20 میلیونی و اعزام دو تیم تولید خبری به نجف اشرف برقراری ارتباط و ظرفیت‌های بزرگ فضای مجازی از جمله خبر فوری و آخرین خبر که 20 میلیون از مردم در این پویش شرکت کردند.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی با اشاره به جایگاه خبر در رادیو زیارت نیز تاکید کرد: با توجه به اینکه اخبار حوزه زیارت به صورت تخصصی بوده، به گونه‌ای که از مهرماه 96 تاکنون روزانه 60 دقیقه خبر داشته‌ایم که جمعا 700 ساعت تاکنون بوده است.

وی افزود: همچنین در این مدت نیز 140 گفت‌وگوی خبری در رادیو زیارت داشته‌ایم، برقراری ارتباط زنده با وزرا، معاونین وزرا، مسئولین کشوری و استانداران مرتبط با حوزه زیارت و روسای مرتبط با پیگیری موضوع زیارت حوزه اخبار شامل اخبار آستان قدس رضوی، حرم‌های اهل بیت(ع)، شهرهای زیارتی با انعکاس فعالیت‌های سازمان و به ویژه ایام حج تمتع، سازمان اوقاف و امور خیریه با رویکرد انعکاس فعالیت‌های آن سازمان از جمله اقداماتی است که رادیو زیارت در طی فعالیت رسمی خود، انجام داده است.

نصرپور خاطرنشان کرد: در واقع ما توجه ویژه‌ای به مناسبت‌های دینی و ملی داشته‌ایم و به نوعی توانسته‌ایم فعالیت‌های مردم نهادی را در دهه پایانی صفر، برنامه‌های زنده در و اعزام خبرنگار به مرزهای ایران و عراق و تهیه گزارش در این ایام را نیز انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha