ظرفیت غنی خراسان‌رضوی در بحث تولیدات حوزه زیارتی
کد خبر: 3862679
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹

ظرفیت غنی خراسان‌رضوی در بحث تولیدات حوزه زیارتی

گروه فرهنگی ــ معاون سراسری رادیو زیارت گفت: حوزه زیارت مشهد غنی‌ترین ظرفیت را در بحث تولید، پخش، خبر، پژوهش و حتی موسیقی را دارا است.

ظرفیت غنی خراسان رضوی در بحث تولیدات حوزه زیارتیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، هادی افشار صفوی، معاون سراسری رادیو زیارت، امروز 17 آذرماه در نشست خبری «جشنواره تولیدات رادیو زیارت» که در مرکز صداوسیمای مرکز خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با تمهیداتی که آقای نصرپور در نظر گرفتند، با صحبتی که با اداره صدای استان‌ها انجام شد و با توجه به تجربه ارزشمندی که همکاران ما در طی سال‌های گذشته در مرکز خراسان در حوزه زیارت داشته‌اند، به این نتیجه رسیدیم که خراسان رضوی در این بخش موفق بوده و توانسته با چندین استان دیگر نیز برابری ‌کند.

وی گفت: همه ما به دلیل ارادت به ائمه(ع) و توفیقی که برای نشر معارف اهل بیت(ع) پیدامی‌کنیم، امید است که در جهت هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره تولیدات رادیویی که برای نخستین بار در این استان برگزار می‌شود با تلاش و کوششی که همکاران در بخش‌های صداوسیما، خبر، فضای مجازی و پژوهش و تحقیقات انجام می‌دهند، آنگونه که شایسته است در این زمینه بهترین تولیدات و فاخرترین اثرات را دریافت کنیم و جشنواره‌ای در خور اهل بیت(ع) برگزار شود.

معاون سراسری رادیو زیارت با اشاره به اهداف این جشنواره نیز عنوان کرد: آنچه که در نخستین جشنواره تولیدات رادیو زیارت در نظر گرفته شده گسترش فرهنگ زیارت و برجسته‌سازی اهل بیت(ع) و به ویژه امام رضا(ع)، ایجاد رقابت تخصصی میان برنامه‌سازان شبکه‌های استانی و شناسایی استعدادهای جدید در سطح استان در موضوع زیارت، انتقال تجربه‌های موفق و ارزیابی بهترین برنامه‌ها در جهت نظام تشویقی و انگیزشی در فرآیند تولید است.

افشار ادامه داد: همچنین ترویج و توجه بیشتر به محورهای چهارگانه دین از جمله اخلاق، امید و آگاهی، ترویج گفتمان امام راحل و مقام معظم رهبری در حوزه زیارت اهل بیت(ع)، ایجاد موج فرهنگی و ارتقای سطح توانمندی برنامه‌سازان و بروز استعدادها و خلاقیت و تبادل تجربه‌ها، محوریابی رسانه‌ای در گام دوم انقلاب و توجه بیشتر به موضوع و در نهایت هم کشف نوآوری‌ها و شناسایی افراد خلاق در زمینه تولیدات فاخر و جذب آثار دغدغه‌مندان این حوزه در سراسر کشور از دیگر اهداف این جشنواره است.

معرفی نخستین جشنواره تولیدات رادیو زیارت

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مواردی که آقای نصرپور در این نشست در خصوص چارچوب برنامه‌ها به آن اشاره داشتند، باید بگویم که این توفیق را یافتیم که در طول 24 ساعت شبانه روز، 24 مرتبه ارادت خود را به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) انجام دهیم.

معاون سراسری رادیو با اشاره به معرفی اجمالی جشنواره در 6 بخش نیز بیان کرد: کمیسیون برنامه‌های ساده و ترکیبی اولین کمیسیون برنامه‌سازی رادیو در هفت بخش که دبیر آن آقای یاری، کمیسیون نمایش در سه بخش با دبیری حسین صنعتی، کمیسیون خبر در دو بخش دبیر آن صادق حاتمی، کمیسیون پژوهش و نویسندگی در دو بخش با دبیری آصفی، کمیسیون موسیقی در هفت بخش و کمیسیون فضای مجازی با دبیری آقای زنده‌دل در چهار بخش است که علاقه‌مندان می‌توانند در این بخش‌ها تولیدات خود را به این جشنواره ارائه و ارسال نمایند.

افشار خاطرنشان کرد: با بیان اینکه تا این لحظه 700 اثر به جشنواره راه یافته که در این میان این آثار، تولیدات فضای مجازی رتبه اول و رتبه دوم هم به موسیقی اختصاص یافته است، گفت: تمام علاقه‌مندان فرصت دارند که آثار خود را تا 30 آذر ماه سال جاری به جشنواره ارسال نمایند، زیرا بنا است که اختتامیه این جشنواره در نیمه دوم اسفند ماه سال جاری همزمان با میلاد امام جواد(ع) برگزار شود. عمده تلاش‌ ما این است که بیش از آنکه از آثار را از سازمان‌های رسانه‌ای داشته باشیم، بیشتر دریافت آثار را از مردم داشته باشیم.

وی گفت: همچنین نسبت به خود نوع دریافت باید بگویم که همه می‌توانند به آدرس zeirat.seda.ir وارد شوند که در این سامانه تمام این موارد قابل دسترسی بوده و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در این سامانه بارگذاری نمایند و ما کد رهگیری را برای آن‌ها ارسال خواهیم کرد. ما برای این جشنواره محدودیت تولید را در نظر نگرفته‌ایم و هر زمانی که اثر تولید شده باشد ما آثار دریافت خواهیم کرد به شرط آنکه تمام ویژگی‌های گفته شده برای اثر را داشته باشد و همچنین هر هنرمند هم می‌تواند تنها سه اثر را به جشنواره ارسال کند.

معاون سراسری رادیو زیارت تاکید کرد: البته تنها در بخش در موسیقی باید گفت آن دسته از آثاری که از فروردین 97 تاکنون تولید شده قابل بهره‌برداری است و ما تنها این آثار را دریافت خواهیم کرد.

افشار خاطرنشان کرد: در خصوص عملکرد رادیو زیارت باید بگویم که در رادیو زیارت هشت ساعت تولید، دو ساعت خبر سراسری، سه بخش خبر تخصصی رادیو زیارت داریم که در واقع در ساعت 10 ، 13 و 18 پخش می‌شود.

تجهیزات رادیو زیارت

وی با اشاره به تجهیزات این رادیو نیز تصریح کرد: در این خصوص نیز خوشبختانه از شرایط خوبی برخوردار هستیم اما نوع ارسال ما به تدریج در حال تکمیل شدن است و پیش بینی ما این است که بیش از 25درصد جمعیت کشور تحت پوشش«اف ام» از صدای رادیو زیارت برخوردار خواهند شد و 95درصد هم از طریق رادیو نما استفاده خواهند کرد.

معاون سراسری رادیو زیارت عنوان کرد: بنا است که برآورد رادیو زیارت را افزایش دهیم و با توجه شرایطی که داریم بتوانیم تولیدات بیشتری در رادیو زیارت داشته باشیم. گفتنی است که در بخش خبر نسبت به برآوردی که به ما ابلاغ کرده‌اند دو برابر هزینه می‌شود اما هزینه‌هایی که در سایر بخش‌ها به ما ابلاغ شده است، براساس طبقه‌‌بندی برنامه‌های مختلف و طرح‌ها، برآوردهایی انجام می‌شود و در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

افشار تاکید کرد در واقع تفاوت رادیو زیارت با سایر شبکه‌ها در این است که به نوعی چون رادیوی ارادت است و همه افرادی که در حوزه زیارت کار می‌کنند، با اخلاص و به دلیل دلبستگی آن‌ها به اهل‌بیت(ع) است که این کار را انجام می‌دهند و به لطف خداوند بسیاری از موانعی که در این مسیر وجود دارد را برطرف کرده‌ایم.

وی بیان کرد: طی جلسه‌ای که با آقای خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه داشتیم از این موضوع استقبال کردند و بنا است که در هفته آینده در این راستا جلسه‌ای در این راستا داشته باشیم و زمینه امضای تفاهم‌نامه‌ای فراهم شود، تا بتوانیم تولیدات خود را برای امامزادگان و بقاع متبرکه داشته باشیم و ظرفیت‌های آن‌ها به طور پیوسته معرفی شود.

معاون سراسری رادیو زیارت افزود: تنها زمینه‌ای که برای ما قابل رصد بوده اپلیکیشن ایران صدا بوده که ماه گذشته 6665 هزار و 280 نفر ساعت از ایران صدا استفاده کرده‌اند و تقریبا می‌توان گفت که حدود دو میلیون نفر از مردم از صدای این رادیو استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha