قاریان و حافظان قرآن مطالبات خود را مطرح کردند/ جلوی رانت و حضور چهره‌های تکراری گرفته شود
کد خبر: 3862689
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
در هم‌اندیشی با رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف؛

قاریان و حافظان قرآن مطالبات خود را مطرح کردند/ جلوی رانت و حضور چهره‌های تکراری گرفته شود

گروه مسابقات ــ طی دومین نشست رئیس جدید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه این بار با قاریان و حافظان جوان، مطالبات گسترده‌ای درباره مراحل مختلف رقابت‌های کشوری تا بین‌المللی، دعوت از جوان‌ترها برای پیوستن به تیم داوری، جلوگیری از حضور افرادی به عنوان پدرخوانده در مسابقات، رانت و بی‌عدالتی در اعزام به مسابقات‌ دیگر کشورها، تشکیل بیش از پیش کرسی‌های تلاوت و ... مطرح شد.

قاریان و حافظان قرآن مطالبات خود را مطرح کردند/ جلوی رانت و حضور چهره‌های تکراری گرفته شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ در پی برگزاری سلسله نشست‌های هم‌اندیشی مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعضای جامعه قرآنی، شب گذشته، 17 آذرماه در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد میزبانی از آقایان قاری و حافظ قرآن بودیم. این نشست در روز اول به تاریخ شنبه، 16 آذرماه با حضور بانوان فعال قرآنی برگزار شد.(گزارش این نشست را اینجا ببینید.)

در ابتدای این نشست، قره‌شیخلو با اشاره به اینکه دوستان می‌توانند در جهت‌گیری فعالیت‌های قرآنی نقش مهمی داشته باشند، گفت: این افراد نسبت به برنامه‌های این مرکز باید حساس باشند و رصد کنند و آنجا که لازم است، تذکر دهند و راهنمایی کنند. مرکز باید گوش شنوا داشته باشد و آن بخش‌هایی که در مقدوراتش هست، اجرایی کند و آن بخش‌هایی که قابل اجرا نیست، دلایلش را تبیین کند. امیدوارم با تعامل خوبی که خواهیم داشت، مأموریت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ارتقا پیدا کند.

قره‌شیخلو اضافه کرد: نکاتی حائز اهمیت است که شاید با بیان آنها و اعلام نظرات و پیشنهادهای این مرکز روند رو به رشدی داشته باشد. البته باید گفت تمامی مسئولان پیشین این مرکز به مقدار توانایی‌شان، تلاش کرده‌اند و در هر دوره نکات مثبت و موارد ضعف بوده  است، اما مهم معدل و خروجی کار است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: چند موضوع کاری درباره فعالیت مرکز امور قرآنی است که به دلیل صبغه مسابقات سایر این موارد مغفول مانده است، یکی از آنها بحث موقوفات است که برنامه‌ای برای آن طراحی نشده است، جمع موقوفات قرآنی کشور حدود 6 - 7 میلیارد تومان است که 3 میلیارد تومان آن برای کرمانشاه است. عدد کل موقوفات زیاد است، اما سهم موقوفات قرآنی همین میزان است. خود ما اهالی قرآن بیاییم با مشارکت، وقف قرآنی راه بیندازیم. بودجه قرآنی کشور در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس در سال 99، 80 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است، اما در منابع وقفی خیلی فضا برای کار هست، البته در کنار آن ورود اصحاب رسانه، لازم و ضروری است.

قره‌شیخلو اضافه کرد: مورد دیگر بحث آموزش است در مرکز امور قرآنی، اداره آموزش عمومی و تخصصی وجود دارد که برای تقویت ورودی مسابقات و جلوگیری از حضور تکراری افراد، فعالیت می‌کند. به این معنا که باید جوانان با استعداد را شناسایی و فضای آموزشی را برای آنها ایجاد کرد.

وی با اشاره به زمانی که به عنوان نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در ستاد عالی هماهنگی مسابقات عضو بوده است، اظهار کرد: خاطرم هست هنگامی که خواستیم سی‌وششمین دوره مسابقات را برگزار کنیم، گفتم مسابقات هیچ استانداردی ندارد و تابع سلایق افراد است. بنابر این اگر استاندارد در مسابقات نباشد، هر فردی با سلیقه خود عمل می‌کند، لذا اصلی‌ترین بحث در مسابقات، استانداردسازی آن است و داوری نیز مثل همین است. در گزینش داوران نیز باید این استاندارسازی لحاظ شود و یا قوانینی برای آن گذاشته شود و توانمندی داوران محک بخورد. البته اگر در این اصلاحات مبنا را خودمان قرار دهیم، هیچ چیز درست نمی‌شود.

وی ادامه داد: گرفتاری در بین جامعه قرآنی این است که همه چیز را به خودمان باز می‌گردانیم، من که به تنهایی نمی‌توانم معجزه کنم برخی از کارها در بیرون از سازمان اوقاف رقم می‌خورد و جهت اجرا به ما ابلاغ می‌شود که این درست نیست. اما خود دوستان قرآنی باید در این زمینه همکاری کنند و حمایت لازم را داشته باشند. تمام این اشکالات قابل رفع است، اما به شرط حمایت همه دوستان.

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف با اشاره به اینکه همه سازمان‌ها محدودیت دارند و توقع اجرای همه این کارها نیز اشتباه است، بیان کرد: اما یکی یکی باید موارد مطرح شده، انجام شود و خروجی آن را نیز در سال 1400 باید دید. اگر قرآنیان یک دست شوند و به میدان بیایند و منافع جمعی را بر منافع شخصی ترجیح دهند، اتفاقات خوبی را می‌توانیم رقم بزنیم.

وی با تأکید بر اینکه تکلیف خود را نسبت به تکریم دوستان قرآنی باید انجام دهیم، اضافه کرد: باید مثل اساتیدی چون سیدمحسن خدام‌حسینی عمل کنیم، چنانکه هنوز در ماه مبارک رمضان، جلسه قرآن مسجد ابوذر را دارد. اگر اساتید می‌خواستند بنا را بر مسائل مادی بگذارند، قطعا خروجی از جلسه آنها بر نمی‌آمد. سیستم اداری باید ارتقا پیدا کند و نظم داشته باشد و انتخاب‌ها بر روی حساب و کتاب باشد و شفاف مطرح شود.

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف افزود: اگر بتوانم کاری را انجام دهم، ادامه می‌دهم و اگرنتوانم، اصراری بر ماندن ندارم، اگر کار به اندازه مأموریتم جلو نرود، نخواهم ماند. دیگر اینکه باید جدولی در برنامه‌ها داشته باشیم که موضوعات به هم ارتباط داشته باشد، این طور نباشد مسابقات، آموزش‌ها و یا کرسی‌های تلاوت برای خودش باشد و به صورت جزیره‌ای عمل کنند. بلکه باید با هم مرتبط باشند. این همه بقعه و امامزاده که می‌توان در آنجا کرسی‌های تلاوت داشت که دارای امکانات صوت و مکان و...هستند، اما خواهشم این است که اگر بخواهیم از دیگران امکانات بگیریم، باید قدرت چانه‌زنی‌مان بالا برود. جلسه‌های چند نفره با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه داشته باشیم تا وی را در زمینه هزینه‌کرد برای فعالیت‌های قرآنی، متقاعد کنیم.

قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه انرژی بر روی ساماندهی و قانون‌مند کردن موضوعات مختلف صرف شود، اظهار کرد: اجازه ندهیم رانتی برای بعضی در برخی از زمینه‌ها پیش آید. هر فردی ظرفیت و توانمندی دارد، باید از آن استفاده کرد. کار سختی است و برخی منافع دارند، اما باید کمک کنید تا این موارد حل شود و احساس شود این موضوع، مطالبه کل جامعه قرآنی است تا قدرت بیشتر شود. در برخی از مسائل نیز اختلاف نظرهایی است اما اجماع آراء در موضوعات و رأی اکثریت، مهم است.

در ادامه کریم دولتی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن کشور با تأکید بر اینکه هر مدیری ممکن است، اشتباهاتی کرده باشد که با تذکر می‌توان آن را برطرف کرد، افزود: از شنیدن هیچ نکته کوچک و بزرگ از فردی دریغ نباید کرد. یکی از مواردی که می‌تواند به موفقیت فعالیت قرآنی در این سازمان و برنامه‌های بزرگ پیش رو، کمک کند، ارائه پیشنهادها و نقطه نظرات است.

وی با اشاره به دریافت نظرات و پیشنهاد 40 نفر از اعضای تیم داوری مسابقات سراسری قرآن که مهرماه 98 به میزبانی اصفهان برگزار شد، افزود: در زمینه استفاده از فضای مجازی در حوزه‌های مختلف مسابقات که به رونق رشته‌های قرائت و حفظ کمک می‌کند، در حال مطالعه و مشورت گرفتن از گروه‌های مختلف هستیم که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

دولتی درباره بحث داوری مسابقات، بیان کرد: این یکی از دغدغه‌های جدی است که کار گسترده‌ای در این زمینه انجام شد و در حال ادامه دادن آن هستیم که در آن سعی بر آن است که تمام دغدغه‌های افراد اعم از سلیقه‌ای عمل کردن داوران، انتخاب آنها برای داوری و ... مورد بررسی قرار گیرد. شاید بهترین حالت نتیجه‌گیری از این فعالیت‌ها در مسابقات فرآن، نه سال آینده، بلکه سال بعدتر نمایش داده شود. البته امیدواریم در سال آینده نیز بخشی از این کارها ثمراتش نشان داده شود.

به گزارش ایکنا؛ در ادامه این نشست، هر کدام از قاریان و حافظان قرآن به بیان نقطه نظرات، پیشنهادها و انتقادات خود در زمینه فعالیت‌های قرآنی کشور چون مسابقات و بحث ساماندهی داوران و وقف قرآنی و آموزش‌های تخصصی و عمومی قرآن کریم پرداختند که در ادامه به موارد مطروحه به صورت تیتروار اشاره می‌شود.

  • تعریفی برای مراحل مختلف مسابقات قرآن از استانی تا کشوری صورت گیرد.
  • شأن داوران رعایت نمی‌شود.
  • یکسان‌سازی در زمینه تعداد متسابقان، حق‌الزحمه داوران، طراحی و ارائه دستورالعمل واحد برای داوری، برخوردها و پرداخت‌ها انجام شود و پراکندگی عملکرد استان‌ها در حین مسابقات در این مرحله آزاردهنده است.
  • برخی از استان‌ها نیاز به آموزش در رشته‌های مختلف قرائت، حفظ و ... دارند.
  • همانطور که به برپایی مسابقات اهمیت می‌دهیم به برگزاری دوره‌های آموزشی در مناطق محروم نیز توجه کنیم.
  • سعی نکنیم در مسابقات بین‌المللی و کشوری برخی را پدرخوانده کنیم.(مسئله مافیای مسابقات قرآن را حل کنیم، چون اینگونه برخورد، موجب خودشیفتگی عده‌ای و اینکه آنها خیال می‌کنند مسابقات را هدایت می‌کنند، میشود).
  • چرخشی کردن داوران در هر دوره از مسابقات و ساماندهی هیئت داوری، به گونه‌ای که داوری‌ها نظام‌مند شود و رابطه‌ها را به ضابطه تبدیل کنید.
  • ساماندهی داوران با مبنای علمی انجام شود.
  • به میدان آوردن داوران جدید و جوان‌گرایی در ترکیب داوران همراه با انتقال تجربیات و آموزش
  • پخش تلویزیونی مرحله کشوری به ویژه در دوره اخیر(تابستان 98 در قم) تنها برنامه صدا و سیما و به ویژه برنامه شبکه قرآن و معارف سیما را پر کرد و آن گرمای حضور مردم را از دست دادیم و به متسابق استرس داد در نهایت هم کامل پخش نشد.
  • تقویت کادر مرکز امور قرآنی؛ چراکه در گذشته نیروهای خوبی در مرکز بودند که خودشان صاحب تجربه بودند، آنها دوباره به کار گرفته شوند و یا اینکه اگر بازنشسته شده‌اند از آنها به عنوان مشاور راهنمایی گرفته شود.
  • شور و شوق مسابقات از بین رفته است، تنها راه نجات آن، برگرداندن مسابقات قرآن به گذشته است به طور مثال رتبه‌ها همان اول و دوم و سوم تعیین شوند.
  • سطح جایزه‌ها در مراحل استانی، کشوری و بین‌المللی پایین است.
  • ضعف مرکز امور قرآنی از لحاظ سیستم جامع اطلاعات از داوران، اساتید، قاریان و حافظان و ...
  • اهتمام به اعزام قاریان به مناطق محروم، تشکیل گروه‌های جهادی و یا حمایت از فعالیت گروه‌های جهادی، قاریان و حافظان در مناطق محروم و انجام بیش از پیش این فعالیت‌ها
  • دلجویی از اساتید قدیمی و انجام برنامه و فعالیت جامع‌تر در این زمینه و تشکیل صندوقی برای کمک کردن به آنها
  • روش پایش و آنالیز قاریان گسترده‌تر و در طول سال انجام شود و تنها به سه مرحله مسابقات قرآن شهرستانی، استانی و کشوری بسنده نشود.
  • صِرف مسابقات نباید نشان‌دهنده ظرفیت یک قاری باشد.
  • ثبات مسابقات، منوط به وجود آیین‌نامه واحد حداقل تا پنج سال آینده است.
  • جایگاهی که برای نفرات نخست مسابقات قرآن مالزی و ایران دیده شده با جایگاه دیگر مسابقات متفاوت است، آیا این جایگاه درست است و یا پشتوانه علمی و عقلی دارد؟
  • عنوان بین‌المللی به درستی میان قاریان و حافظان توزیع شود، یعنی در انتخاب افراد برای اعزام به مسابقات بین‌المللی دقت نظر شود تا مادام شاهد حضور تعداد معدودی نباشیم، هر چند در زمینه اعزام به مسابقات تنها سازمان اوقاف و امور خیریه دخیل نیست و کمیته اعزام نیز در آن دخیل است.
  • ضعف در موقوفات قرآنی از قرآنیان است. چون واقف اهمیت این موضوع را احساس نکرده است. قرآنیان باید آنقدر خوب کار کنند و وقت برای قرآن بگذارند تا دیگران مال و اموالشان را وقف امور قرآنی کنند. 
  • دستگاه‌های قرآنی که می‌توانند در خدمت جریان تلاوت باشند، باید هم‌افزا و زنجیروار باهم عمل کنند.
  • مسابقات اوقاف از معتبرترین مسابقات کشور است و تمام فعالی‌های قرآنی از مسابقات سازمان اوقاف خط می‌گیرند، چنانکه آیین‌نامه آن در دیگر مسابقات قرآن دستگاه‌ها، همواره مد نظر قرار گرفته می‌شود.
  • لزومی ندارد اوقاف در مسابقات صنف‌های مختلف ورود پیدا کند.
  • کمیته نظارت بر مسابقات، آیین نامه مسابقات و فرم‌های داوری را در سراسر کشور، یک شکل کند تا هم متسابقان و هم داوران تکلیف خود را بدانند.
  • سازمان اوقاف جهت انس عموم مردم با قرآن گام بردارد.
  • متأسفانه در سطح استان‌ها، فرآیند اجرای مسابقات و روند برگزاری آن را نمی‌دانند.
  • پرهیز از اسراف در کاغذهایی که برای داوری صرف می‌شود
  • آرشیو تلاوت‌ها در سازمان اوقاف و امور خیریه ضعیف است، می‌توان لوح فشرده از اجراهای قدیمی قاریان کشور تهیه شود و در مناسبت‌های مختلف به آنها اهدا شود.
  • قهرمانان قرآنی به خوبی به مردم شناخته نشده‌اند. چنانکه در ورود به سالن مسابقات می‌توان ورود آنها را از طریق مانیتور به شرکت‌کنندگان اطلاع‌رسانی شوند و رتبه‌هایی که دارند، اعلام و بیوگرافی کوتاه از وی ثبت شود. همچنین به حضور قاریان و مدرسان و پیشکسوتان قرآنی احترام گذاشته شود.
  • کار مرکز امور قرآنی، سنگین است.
  • در گذشته به نفرات ممتاز سطح بین‌المللی زمین اهدا می‌کردند و خیلی‌ها نگرفتند، دوباره این را احیا کنید مگر چه اشکالی دارد؟ زیرا مسابقات قرآن در بالاترین سطح است پس قراء و حفاظ باید بالاترین هدایا را دریافت کنند.
  • آفت مسئله قرآنی تک روی مدیران است(مدیری که در حوزه قرآنی به سرکار می‌آید به سیاست های مکانی که باید مدیریت کند، نگاه نمی‌کند و سلیقه‌ای عمل می‌کند).
  • وجود ایرادات پیش پا افتاده در فرم‌های داوری مسابقات چون رشته اذان و ...
  • شکوه مسابقات به وجود حاضران در سالنی مناسب است، همچنین وجود سخنرانی‌های مکرر و طولانی در افتتاحیه و اختتامیه مسابقات خسته‌کننده است.
  • بازگرداندن محافل انس با قرآن در حاشیه مسابقات
  • اجرای مسابقات تنوع ندارد و تنها چند نفر به عنوان مجری در مسابقات اجرا می‌کنند. عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی به عنوان مجری مراسم مسابقات بازگردد.
  • اختصاص تبلیغات شهری به مسابقات
  • داور مسابقات از آیین‌نامه تبعیت نمی‌کند.
  • آموزش قرآن تا زمانی که با آموزش و پرورش پیوند نخورد فایده ندارد.
  • بحث آموزش قرآن در سازمان اوقاف مغفول بوده است، چون خود را متولی آموزش نمی‌داند. کارگروه‌های تخصصی برای افزایش توانمندی‌های سازمان و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت اساتید در این راستا تشکیل شود.
  • انجام کارهای کم‌هزینه با بازدهی بیشتر، واکاوی و بررسی این موضوع و بهره‌مندی از مکان‌های کم‌هزینه چون خانه‌های قرآن.
  • مشکل فرهنگی در بحث موقوفات در جامعه وجود دارد. قرآنیان وارد شوند و این موضوع را با طرح‌هایی چون خشت بهشتی در راستای ترویج وقف قرآنی اجرا کنند.
  • برگزاری مسابقات با هر شکلی بالاخره انتقادهایی خواهد داشت.
  • فکری برای خروجی بعد از مسابقات نشده است به گونه‌ای که هم تأثیرگذار باشند وهم خود متأثر باشند.
  • به مردم کمتر توجه شده است به این معنا که مستمع تربیت نکرده‌ایم که راه حل آن برگزاری کرسی های تلاوت است.
  • مردم هنگامی که شهد تلاوت را نچشند، میل و رغبتی به موقوفات قرآنی پیدا نمی‌کنند.
  • کرسی‌های تلاوت قرآن در طول سال برگزار شود.
  • استرس متسابقان به دلیل اعمال شیوه‌های جدید و تغییر در شیوه برگزاری هر ساله و عدم خروجی مناسب
  • چرایی برگزاری مسابقات به صورت گسترده در حوزه طلاب، دانش‌آموزی و ... حال آنکه می‌توان همه را در یک مسابقه باشکوه و منسجم برگزار کرد.
  • در بحث داوری‌ها، بیشتر از داوران کشورمان استفاده شود. همچنین در میان داوران اجماع نظر نیست.
  • فضای مجازی به تنهایی توانسته کار سازمان اوقاف و امور خیریه و مسابقات را انجام دهد، لذا باید از آن بهره‌مند شد، چنانکه قاری جوانی این امر را انجام داده است و به عبارت دیگر نیاز در مسابقات را در این شبکه رفع کرد.
  • مسابقات شاهد حضور افراد تکراری است و حال آنکه می توانند از دُور مسابقات، خارج شوند.
  • آسیب‌شناسی برای معرفی نخبه‌های قرآنی در سطح کشور
  • نهضت ترتیل‌خوانی 
  •  جوانان به جلسات اهل بیت(ع) بیشتر روی خوش نشان می‌دهند تا کرسی‌های تلاوت، آسیب شناسی عدم این جذابیت و اینکه چرا جلسات قرآن کمرنگ است.
  • مشاوره از اساتید و کارشناسان قرآنی در زمینه تغییرات و حضور همه طیف در این گروه مشاوره اعم از داوران، قاریان و حافظان جوان و پیشکسوتان قرآنی، مدرسان و...
  • آستان حرم امام خمینی(ره) برای برگزاری مسابقات قرآن خوب است، چیزی که در دوره گذشته پیشنهاد داده شد.
  • جلسات خانگی قرآن تقویت شود.
  • مرحله شهرستانی و استانی مسابقات قرآن حذف شود و هر متسابق می‌تواند تلاوت هایش را ضبط و به کمیته داوران ارسال و سپس داوری انجام شود و برگزیدگان به مرحله کشوری راه پیدا کنند.
  • مطالبه همه قاریان و حافظان و فعالان قرآنی انجام عدالت است نه اینکه رانت باشد.
انتهای پیام
captcha