قصه‌های قرآنی را محدود به گذشته ندانیم
کد خبر: 3863243
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸

قصه‌های قرآنی را محدود به گذشته ندانیم

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی با بیان اینکه معمولاً قصه‌های قرآن را مربوط به رویدادهای گذشته می‌دانیم که هزاران سال پیش اتفاق افتاده است، گفت: خداوند قرآن را برای امت آخرالزمان فرستاده و این امت قبل و بعد از ظهور و تا قیامت را تجربه می‌کند و به این آموزه‌ها نیازمند است.

قصص قرآن، جلوه‌ای از آینده بشریتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن دیمه‌کار، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد، روز گذشته، 19 آذرماه در نشست تخصصی «بن‌مایه‌های کلامی امامت در قصص قرآن» که در دانشکده علوم قرآنی مشهد برگزار شد، گفت: در رابطه با امامت‌پژوهی در عرصه قرآن کار زیادی انجام نشده و کسی نکاتی در باب امامت را از قرآن استخراج نکرده است، شیخ صدوق در کتاب کمال‌الدین در مسئله غیبت امام‌عصر(عج) در ابتدای اثر خود به مباحث تفسیری اشاره می‌کند و به استدلال می‌پردازد و ما از همین اثر به این نتیجه می‌رسیم که از قصص قرآنی می‌توان لزوم وجوب امام را اثبات کرد.

وی ادامه داد: در رابطه با اثبات موضوع امامت، باید از یک مورد به بحث عام و کلی رسید و می‌توان مانند شیخ صدوق از یک آیه به مواردی در اثبات امامت دست یافت، برای مثال آیات مربوط به حضرت خضر و حضرت موسی از این دست قصص قرآنی هستند.

استنباط مدینه قرآنی از قصص قرآنی

دیمه‌کار بیان کرد: قرآن مملو از مباحث مربوط به امامت و مهدویت است و مضاف بر این‌ها می‌توان نکات سیاسی، تربیتی و روانشناسی و نیز دیگر موارد را به صورت مجزا از آن استخراج کرد. می‌توان یک مدینه قرآنی را براساس قصه‌های قرآنی استنباط کرده و جامعه را براساس همین موارد مدیریت کرد، چرا که این قصه‌ها ژرفای نامحدود دارند.

وی ادامه داد: طبق آیه ۱۲۴ سوره بقره که مقام امامت پس از امتحانات الهی به حضرت ابراهیم(ع) اعطا می‌شود، می‌توان گفت مقام امامت آخرین مقامی است که خداوند به پیامبر خود می‌دهد و این مقام پس از پیروزی در امتحانات به او داده می‌شود، متأسفانه یهود تحریف زیادی را در این قصه در تورات وارد کرده و این تحریف‌ها به برخی تفاسیر در قرآن نیز راه یافته است، اما به خوبی مسئله امامت ابراهیم(ع) در این آیات مشخص است.

بهر‌ه‌مندی از علم الهی برای اولیای خدا

وی با اشاره به داستان علم غیب حضرت موسی(ع) بیان کرد: از این قصه قرآنی نیز می‌توان نتیجه گرفت که ولی خدا باید از علم غیب الهی بهره‌مند شده باشد، اگر همه این قصه‌های قرآنی را جمع‌آوری کنیم، یک روز به یک باره از همه این قصه‌ها در جهان رونمایی خواهد شد و آن روز، ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد افزود: شبیه به معجزه حضرت موسی(ع) در تقابل با ساحران، در زمان ظهور نیز افرادی معجزه و کار خارق‌العاده ارائه می‌کنند که این امور در مقابل قدرت امام زمان(عج) ناکارآمد خواهد بود و مدعیان امور خارق‌العاده از اولین افرادی خواهند بود که به پای آن حضرت می‌افتند.

وی بیان کرد: آینده بشریت جلوه‌ای از آیات و قصص قرآن است و داشتن چنین قدرتی برای اولیا، مبتنی بر آن علمی است که خود ائمه(ع) فرمودند همه علوم و علم به کتاب، نزد ماست.

دیمه‌کار گفت: معمولاً قصه‌های قرآن را مربوط به هزاران سال پیش می‌دانیم، اما خداوند از این همه پیامبر تنها به تعدادی اشاره فرموده، آن هم به برخی از وقایع در زندگی پیامبران می‌پردازد. خداوند قرآن را برای امت آخرالزمان فرستاده و این امت قبل و بعد از ظهور و تا قیامت را تجربه می‌کند و به این آموزه‌ها نیازمند است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به داستان سفر برادران یوسف به مصر جهت تهیه گندم، بیان کرد: حضرت یعقوب(ع) فرزندان خود را برای چندمین بار در طلب گمشده حقیقی به مصر فرستاد، چرا که نیاز اصلی آن‌ها تنها تهیه گندم برای گذراندن دوران قحطی نبود، مَثل ما نیز مَثل برادران یوسف است و مَثل یوسف نیز مَثل حضرت ولیعصر(عج)، گمشده و کلید اصلی رفع مشکلات است.

انتهای پیام
captcha