نگاهی به فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
کد خبر: 3872396
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰

نگاهی به فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

گروه معارف ــ عضو مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مشهد گفت: این مرکز، توسط مرحوم آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی (ره) تأسیس شده است، مركز فقهي ائمه اطهار(ع) در حال حاضر در هشت بخش مختلف فعاليت دارد.

نگاهی به فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌محمدتقی امین‌‎زاده، عضو مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان این مطلب اظهار کرد: این مرکز با توصیه مرحوم آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی (ره) احداث شد و در حاضر شهرهای قم، مشهد، تهران، اراک و تبریز حوزه تخصصی آموزش و پژوهش دایر است و علاوه در ایران، درکشورهای افغانستان، اندونزی، مالزی، روسیه، سوریه و انگلستان نیز مشغول به فعالیتهای علمی و پرورش طلاب دینی است که در مجموع حدود 1400 طلبه و استاد در سطوح عالی و خارج فقه و اصول و کلام وتفسیر در این مراکز فعالیت علمی دارند. لازم به ذکر است دفاتری در سوریه، مالزی، اندونزی و انگلستان تاسیس شده که به فعالیتهای تبلیغی می پردازند.

امین‌زاده عنوان کرد: علاوه بر مراکز و دفاتر فوق مراکزی تحت عنوان «مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی» نیز در قم، مشهد و اصفهان به موضوع فرق و مذاهب اسلامی می پردازند.

وی ادامه داد: ریاست این مراکز درزمان حیات حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی (ره) بعلت کسالت و بیماری به فرزند فقیه شان حضرت آیت‌الله‌ شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی واگذار گردید که بحمدالله به نحو احسن در حال انجام است.

این عضو مرکز ائمه اطهار(ع) در مشهد تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در مراکز فقهی اینست که طلاب علوم دینی در کنار متون اصلی درسی به مطالب و نظریات بزرگان شیعه نیز می پردازند. همچنین در این مراکز علاوه بر تدریس دروس حوزوی به مسائل مستحدثه و نیاز روز جامعه پرداخته می شود که حلقه ها و گروههای علمی متعددی از قبیل: فقه اجتماعی، فقه القضاء، فقه اقتصادی، فقه هنر و رسانه، فقه الثقلین، فقه پزشکی و اصول فقه در این مرکز مشغول تحقیق و پژوهش هستند که آثار علمی آن از طریق انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام قابل دسترسی است.

وی افزود: علاوه بر اینکه بخشی مخصوص مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی در این مرکز وجود دارد، یکی از مهمترین فعالیتهای قرآنی مرکز فقهی برگزاری همایش «قرآن و مرجعیت شیعه» بود که بعد از دو سال فعالیت و پژوهش های علمی و دریافت 350 مقاله قرآنی و پیش نشستهای متعدد، در دیماه سال جاری در قم برگزار گردید.

امین زاده افزود: مدرسه قرآن محوری ائمه اطهار علیهم السلام با بیش از 130 طلبه نخبه که ششمین سال فعالیت خود را سپری میکند جزو کارنامه درخشان این مرکز بحساب می آید.

این عضو مرکز ائمه اطهار(ع) در مشهد  خاطرنشان کرد: مرکز فقهی مشهد تحت برنامه مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان بوده و در حال حاضر بیش از 100 طلبه و استاد در سطوح عالی و خارج در این مرکز مشغول تحصیل و تدریس هستند. در سال جاری 11 نشست علمی با موضوعات روز در این مرکز برگزار شده است که اساتیدی از قم و تهران و مشهد در این نشستها حضور پیدا کرده‌اند و برای آگاهی بیشتر می توانید به سایت مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام به آدرس http://www.markazfeqhi.com/main/data/4843/ مراجعه فرمائید.

انتهای پیام
captcha