توزیع هوشمندانه اعتبارات به کانون مساجد از طریق سامانه «فهما»
کد خبر: 3872943
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶

توزیع هوشمندانه اعتبارات به کانون مساجد از طریق سامانه «فهما»

گروه فرهنگی ــ مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خراسان رضوی با اعلام راه‌اندازی سامانه «فهما»، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سامانه را حمایت عادلانه و توزیع هوشمندانه اعتبارات به کانون فرهنگی مساجد برشمرد.

توزیع هوشمندانه اعتبارات به کانون مساجد از طریق سامانه «فهما»به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد ابدالی تکلو، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان رضوی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، 30 دی‌ماه در محل این ستاد برگزار شد، با اشاره به آیه 18 سوره توبه که خداوند می‌فرماید: «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ» کار برای مساجد را یک توفیق برشمرد و اظهار کرد: امروز پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مهم‌ترین دغدغه مقام معظم رهبری بحث فرهنگ است.

وی افزود: اگر روزی دشمن با تمام ادوات و تجهیزات نظامی با ما وارد جنگ شد اما امروز جنگ فرهنگی را آغاز کرده و این موضوع را خوب فهمیده که از این راه وارد شود. با وجود اینکه 38 مؤسسه، نهاد و وزارت‌خانه با بودجه مستقل در حوزه فرهنگ ورود کرده‌‍‌‌اند، اما باید اقرار کنم که نمی‌توانیم بگوییم وضعیت فرهنگی ما در سال جاری از سال گذشته و یا سال‌های گذشته بهتر شده است.

ابدالی تکلو ابراز کرد: با بودجه‌های صفر و بسیار پایین و نگاه‌های جزیره‌ای به حوزه فرهنگی نمی‌توانیم عملکرد مطلوب را در این حوزه بسیار مهم و در این برهه بسیار خاص و حساس که جنگ سخت دشمن تبدیل به جنگ نرم شده است، داشته باشیم.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خراسان رضوی با بیان اینکه 1809 کانون با 88 هزار عضو در استان فعال است، عنوان کرد: 25 هزار 260 کانون فرهنگی ـ هنری در مساجد سطح کشور داریم و از 1809 کانون خراسان رضوی 747 کانون شهری و 1062 کانون روستایی هستند و کانون‌ها فرهنگی ـ هنری بیشترین مخاطب را پس از پایگاه‌های بسیج دارند و از مجموع کانون‌های استان 390 کانون در مشهد،23 کانون در دانشگاه‌ها و 25 کانون ویژه اهل سنت است.

ابدالی‌تکلو تصریح کرد: از اقدامات صورت گرفته اخیر راه‌اندازی سامانه «فهما» (فرهنگ و هنر مساجد ایران) در کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان رضوی بوده که این سامانه در 4 حوزه شامل ایده‌پردازی، استقرار نظام فهما برای ارزیابی، کار تشکیلاتی و فعالیت‌های فرهنگی منسجم فعالیت دارد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان رضوی ادامه داد: «فهما» در واقع پله‌ای برای اجرای برنامه‌ها و ایده‌های فرهنگی است، در این سامانه براساس عملکردها هر سال یک استان به‌عنوان پایتخت فرهنگی و هنری کشور انتخاب می‌شوند که نخستین پایتخت در 4 بهمن‌ماه امسال انتخاب می‌شود و مشهد از شانس بالایی برای انتخاب نخستین پایتخت برخوردار است.

وی نسبت به ارائه برنامه‌های جذاب در مساجد تأکید کرد و گفت: در دهه 60 که یک الی دو کانال تلویزیون فعال بود و مانند امروز خبری از اینترنت و موبایل نبود، رفتن به مساجد نیز تفریح به‌شمار می‌رفت اما امروز با وجود جاذبه‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، اینترنت و ... باید برنامه‌هایی در مساجد ارائه شود که جوان و نوجوان بتواند از این فضا خود را فارغ کرده و جذب مسجد شود.

تربیت هنرمند مسجدی

ابدالی‌تکلو بیان کرد: بیش از 4800 مسجد در سطح استان داریم، گرچه در تمامی آن‌ها برنامه‌های فرهنگی اجرا می‌شود، اما 1809 مسجد کانون‌دار به‌صورت هماهنگ و مویرگی فعالیت دارند و هدف اصلی ما تربیت هنرمند مسجدی است و اگر می‌خواهد آموزشی صورت پذیرد این کار در مساجد که ایمن‌ترین مکان هستند باشد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خراسان رضوی اضافه کرد: از تعداد 1809 مسجد دارای کانون فرهنگی تعداد 1300 مسجد مجهز به کتابخانه است، همچنین در 2100 مسجد استان طرح تلاوت نور در حال برگزاری است.

ابدالی تکلو اظهار کرد: هم‌اکنون 25 درصد مساجد کشور دارای کانون هستند و طبق برنامه‌ها باید تا پایان برنامه ششم توسعه تمامی مساجد کشور کانون‌دار شوند و امیدواریم مشکلات زیرساختی، مالی و نیروی انسانی آن برطرف شود و تمامی مساجد کشور طبق برنامه تدوینی دارای کانون‌ شوند.

رقابت میان فعالان فرهنگی مساجد

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های شاخص سامانه «فهما» ایجاد رقابت میان فعالان فرهنگی مساجد است، بیان کرد: نقش مساجد از صدر اسلام مشهود است و نیز در دوران دفاع مقدس ما به نقش پررنگ مساجد پی برده‌ایم؛ لذا قصد داریم که در دوران جنگ نرم دشمن رقابت‌های فرهنگی را در میان فعالان فرهنگی مساجد گسترش دهیم و نوجوانان و جوانان جامعه در برابر تهدیدات دشمنان ایمن‌تر از گذشته باشند و یکی دیگر اقدامات ما معرفی و تجلیل کانون‌های برتر مساجد استان با همکاری اصحاب رسانه خواهد بود.

وی یکی از اهداف مهم «فهما» را کار تشکیلاتی برشمرد و تصریح کرد: کار تشکیلاتی دشمن را مأیوس می‌کند؛ لذا باید خود را در زمینه اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و... قوی کنیم اما در راستای کار تشکیلاتی باید بگویم با اداری کردن مساجد مخالف هستیم، ضمن اینکه در حال حاضر 88 هزار عضو ثابت در سامانه فهما ثبت نام کرده‌اند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خراسان رضوی یکی دیگر از ویژگی‌های سامانه «فهما» را حمایت عادلانه و توزیع هوشمندانه اعتبارات برشمرد و افزود: در این سامانه کانون مساجد براساس فعالیتی که دارند ارزیابی و از حمایت و بودجه برخوردار خواهند شد؛ لذا در این سامانه کلیه کانون‌های فرهنگی مساجد سراسر کشور رصد و مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی در خصوص محورهای ارزیابی سامانه «فهما» افزود: قرآن و عترت، آموزش توانمندسازی، شبکه‌سازی فضای مجازی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، هنر متعالی و فعالیت اجتماعی از مهم‌ترین محورهای ارزیابی سامانه «فهما» است.

ابدالی‌تکلو گفت: در مناطق حاشیه شهر طرح نجات از سوی استانداری در حال اجراست مسئولیت برنامه‌های فرهنگی این طرح با ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری خراسان رضوی بوده و اکنون 10 کانون در این مناطق با 60 برنامه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی شامل کارگاه‌های پیش‌گیری از اعتیاد و سایر آموزش‌های لازم فعال و تجهیز کتابخانه‌های حواشی شهر نیز در دست اقدام است.

وی افزود: در سطح استان‌ها مدیران استانی به‌عنوان اعضای شورای فرهنگی استان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم مسئولیتی دریافت می‌کنند که براساس احکام صادره نماینده ولی‌فقیه به عنوان رئیس، استاندار به عنوان نایب رئیس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر و مدیرکل اوقاف و امور خیریه، مدیرکل تبلیغات اسلامی، فرمانده سپاه، مدیر امور مساجد و مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری هم به عنوان اعضا معرفی می‌شوند؛ البته در برخی استان‌ها با توجه به شرایط و موقعیتی که دارند نمایندگان بیشتری هم حضور دارند و در خراسان رضوی مدیر امور مساجد آستان قدس رضوی هم عضو این شورا هستند.

انتهای پیام
captcha