پیشینه اقدامات رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با اعراب
کد خبر: 3877496
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳

پیشینه اقدامات رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با اعراب

اقدامات رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی سابقه‌ای طولانی دارد. مذاکره نتانیاهو با رئیس شورای حکومتی سودان، که با وساطت برخی کشورها از جمله آمریکا و امارات انجام شد، آخرین نمونه از این تلاش‌هاست.

رد نشود//پیشینه اقدامات اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با اعراب
به گزارش ایکنا به نقل از چکرساگا، کشورهای عربی شدیداً هر نوع رابطه با رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند اما حقیقت کاملاً متفاوت است. تاکنون بنیامین نتانیاهو بیش از دیگران افشا کرده است که این رژیم روابط غیررسمی با برخی کشورهای عربی دارد. در ادامه پیشینه تلاش‌ها و اقدامات دوجانبه بین رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط را بررسی می‌کنیم.
 
1- عربستان
 
در هفتم سپتامبر 2017 بخش عربی رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد: یکی از امیران دربار سعودی مخفیانه از سرزمین‌های اشغالی دیدار و در گفت‌وگو با برخی مقامات ارشد این رژیم درباره صلح در خاورمیانه صحبت کرده است. بعدها یکی از مقامات رسمی اسرائیلی که نامش فاش نشد به خبرگزاری فرانسه گفت که فرد مذکور بن سلمان بود.
 
 
پیشینه اقدامات اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با اعراب/ سودان، هشتمین کشور عربی *** گزارش

با این حال روابط عربستان با اسرائیل ریشه‌دار‌تر از این است. در اکتبر 2018 گزارش شد که عربستان 250 میلیون دلار ابزار جاسوسی از اسرائیل خریداری کرده است. این معامله با وساطت آمریکا انجام شد و شامل آموزش کاربرد جدیدترین ابزار جاسوسی به یک گروه عربستانی بود.
 
پیش از این، بن سلمان در مصاحبه‌ای گفته بود اسرائیلی‌‌ها حق دارند در «سرزمین خود» با صلح زندگی کنند. این سخنان برخلاف اصرار ظاهری عربستان است بوده و عادی‌سازی روابط با اسرائیل مستلزم عقب‌نشینی از سرزمین‌های عربی غصب شده در جنگ سال 1967 است.
 
2- امارات
 
عبدالله بن‌زاید آل نهیان به دنبال نشستی محرمانه در آمریکا بین مقامات امنیتی اسرائیل، امارات و آمریکا، توئیتی را با لینک دادن به مقاله‌ای با عنوان «اصلاحات در اسلام: اتحاد عربی - اسرائیلی در حال شکل‌گیری در خاورمیانه است» منتشر کرد.
 
پیشینه اقدامات اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با اعراب/ سودان، هشتمین کشور عربی *** گزارش

در آگوست 2018 امارات قراردادی را به منظور جاسوسی از مخالفان با گروه شرکت اسرائیلی NSO، که در زمینه جاسوسی فعال است، امضا کرد که با استفاده از بدافزارها، تلفن‌های همراه مخالفان خود را به ابزار جاسوسی تبدیل می‌کرد. همین شرکت اسرائیلی به احتمال زیاد در کنترل قتل روزنامه‌نگار عربستانی، جمال خاشقچی، توسط عربستان به کار گرفته شد.
 
بلافاصله بعد از این، در حالی که نتانیاهو در حال دیدار از عمان بود، «میری ریگو»، وزیر فرهنگ رژیم صهیونیستی، در سفری 4 روزه در ابوظبی به سر می‌برد. ریگو فردی متعصب و حتی در خود رژیم صهیونیستی به نژادپرستی و سخنان جنجالی مشهور است. در این سفر مقامات محلی اماراتی از او استقبال کردند و او همراه با این مقامات برای بازدید به مسجدجامع شیخ زاید رفت. این وزیر اسرائیلی که معمولاً سوژه بحث‌های جنجالی بوده، ویدئویی را منتشر کرد که در آن سرودهایی در تمجید از نسل‌کشی مسلمانان خوانده می‌شد.

در همان ماه یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا، در جلسه‌ای در نیویورک همراه با یوسی کوهن، مدیر شرکت جاسوسی موساد و عادل الجبیر، وزیر خارجه وقت عربستان، شرکت کرد.


3- مصر

در تمام طول دو دهه 1950 و 1960، رئیس‌جمهور مصر، جمال عبدالناصر، معتقد بود که هیچ صلحی با رژیم اسرائیل ممکن نیست؛ به هیچ وجه نمی‌توان اسرائیل را به رسمیت شناخت یا با آنها مذاکره کرد. بیشتر کشورهای عرب سال‌ها از این رویه پیروی کردند اما خود مصر اینگونه نبود.
 
پیشینه اقدامات اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با اعراب/ سودان، هشتمین کشور عربی *** گزارش

در حال حاضر، مصر و رژیم صهیونیستی روابط گسترده‌ای دارند. اسرائیل با هماهنگی با مقامات مصری مرتب در شمال سینا حملات هوایی انجام می‌دهد؛ همچنین در پی امضای قرارداد 15 میلیارد دلاری در سال 2018، سوخت تصفیه شده به مصر صادر می‌کند. ژنرال‌های عالی‌رتبه مصری در پی توافق‌نامه کمپ دیوید در سال 1978، مشتاقانه با همتایان اسرائیلی خود کار کرده‌اند.  نیروهای امنیتی مصر برای کنترل رفت و آمد به داخل و خارج از نوار غزه با هم همکاری داشته و سرویس‌های اطلاعاتی دو طرف فعالانه با هم همکاری می‌کنند.


4- اردن

رژیم اسرائیل و اردن روابط ساده‌ای دارند. اسرائیل، اردن را به منزله یک سپر امنیتی می‌خواهد و اردن به منابع آبی رژیم صهیونیستی و ثبات اقتصادی آن نیاز دارد.
 
پیشینه اقدامات اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با اعراب/ سودان، هشتمین کشور عربی *** گزارش
 

«موشه یعلون»، وزیر جنگ پیشین رژیم اسرائیل، افشا کرد که وی در نشستی در عقبه اردن همراه با نتانیاهو، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، عبدالله دوم پادشاه اردن و جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا شرکت کرد.
 
«امانوئل نهشون»، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، اردن را شریکی استراتژیک خواند که هر دوطرف مایل به کمک و همکاری با یکدیگرند. خود اسرائیل به وجود روابط با اردن اعتراف می‌کند. «ایوب کارا»، وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی اعلام کرد: کشورهای متعدد عربی با اسرائیل ارتباط دارند که مصر و اردن از جمله آنها هستند.

5- عمان

در 25 اکتبر 2018 نتانیاهو چند هفته پس از گفت‌وگو با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، برای انجام گفت‌وگو با سلطان قابوس، پادشاه عمان، دیدار کرد.
 
پیشینه اقدامات اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با اعراب/ سودان، هشتمین کشور عربی *** گزارش
 
روابط عمان با رژیم صهیونیستی به سال 1994 بازمی‌گردد و عمان سعی کرده است نقش میانجی را بین کشورها ایفا کند.


6- مراکش

نتانیاهو مدعی است که کوشیده یک نشست سه‌جانبه را ترتیب دهد تا ایالات متحده حاکمیت مراکش بر منطقه مورد منازعه صحرای غربی را به رسمیت بشناسد. در عوض، مراکش باید گام‌هایی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بردارد. وقتی از وزیر خارجه مراکش، «ناصر بوریطه»، درباره این نشست محرمانه سؤال شد، وی از ارائه توضیح درباره ارائه کمک اسرائیل در برابر عادی‌سازی روابط خودداری کرد. در اواخر ژانویه 2020 نیروی دریایی مراکش قراردادی را برای خرید سه هواپیمای بدون سرنشین به ارزش 48 میلیون دلار با اسرائیل امضا کرد.
 
در سال 1986 ملک حسن دوم پادشاه مراکش، شیمون پرز نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی را برای گفت‌وگو دعوت کرد و بدین ترتیب مراکش به دومین کشور مهم عرب تبدیل شد که بعد از انور سادات در مصر، میزبان یک مقام اسرائیلی می‌شود. پس از توافق سال 1993، مراکش روابط اقتصادی و سیاسی خود با اسرائیل  را در زمینه‌های مختلف شتاب بخشید اما در سال 2000 این روابط قطع شد.

7- بحرین

پوشیده نیست که پادشاهی بحرین و رژیم اسرائیل، فارغ از اینکه روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای با هم همکاری دارند. در حال حاضر دو طرف با شفافیت بیشتری با هم همکاری دارند که نشان‌دهنده نزدیکی دیدگاه‌های آنها در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای است. اقدام بحرین و رژیم اسرائیل برای عادی‌سازی روابط در آگوست 2019 و به دنبال حمله نیروی دریایی اسرائیل به عراق، لبنان و سوریه آشکار شد.
 
«خالد بن احمد الخلیفه»، وزیر خارجه بحرین، این حملات را دفاع رژیم صهیونیستی از خود خواند. وی با اشاره به بند 51 فصل هفتم منشور سازمان ملل این اقدام رژیم صهیونیستی را مشروع دانست.


8- سودان

پس از ملاقات عبدالفتاح برهان و نتانیاهو در نشستی دوساعته و محرمانه در اوگاندا در 3 فوریه 2020 (14 بهمن) روابط اسرائیل و سودان دچار تحول شد. نتانیاهو در توئیتی، این دیدار را «رویدادی تاریخی» خواند. بنا بر اعلام مقامات اسرائیلی، نتانیاهو و برهان توافق کردند که همکاری برای عادی‌سازی روابط دوجانبه را آغاز کنند.
 
یک مقام عالی‌رتبه نیروی دریایی سودان اعلام کرد: این نشست از سوی امارات هماهنگ شده بود و تأکید کرد فقط حلقه کوچکی از مقامات رده‌بالای سودان، عربستان و مصر از این دیدار مطلع بودند.

یادآور می‌شود، چندی پیش «یسرائیل کاتس»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، گفت: عادی‌سازی روابط اسرائيل با کشورهای خلیج فارس یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت امور خارجه اسرائيل است. او همچنین تشویق کشورهای مختلف به انتقال سفارتخانه‌هایشان به بیت‌المقدس و نیز حصول منافع اقتصادی بیشتر برای اسرائيل را از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه خوانده است.

با رونمایی از طرح آمریکایی معامله قرن، رژیم صهیونیستی سعی خواهد کرد که با ایجاد روابط نزدیک‌تر با کشورهای عربی تا حد امکان بین کشورهای اسلامی شکاف ایجاد و برای مشروعیت‌بخشی به اشغالگری و رسیدن به اهداف زیاده‌خواهانه خود در منطقه از آن بهره‌برداری کند.

گزارش از محسن حدادی
انتهای پیام
captcha