افول نهادهای دولتی در تربیت حافظان قرآن
کد خبر: 3879305
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱

افول نهادهای دولتی در تربیت حافظان قرآن

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه عطش و رغبت دستگاه‌های دولتی نسبت به سال‌های اولیه طرح تربیت حافظان قرآن کمتر شده است، نسبت به از سرگیری فعالیت‌های اثرگذار در راستای تحقق تربیت حافظان قرآنی تأکید کرد.

افول شتاب دستگاه‌های دولتی برای تحقق تربیت حافظان قرآنیحجت‌الاسلام حسین نمازی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در خراسان رضوی 400 تشکل فعال قرآنی شامل مؤسسات قرآن و خانه‌های قرآنی وجود دارد.

وی ادامه داد: وجود بیش از 3500 جلسه قرآن شناسنامه‌دار در سطح استان نیز یک ظرفیت قرآنی بی‌بدیل است؛ لذا با توجه به تدبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، طرح تربیت حافظان قرآن از سال 91 در دستور کار همه نهادهای فرهنگی قرار گرفت که در راستای تحقق این منویات تاکنون گام‌های مؤثری برداشته شده و اداره‌کل تبلیغات اسلامی نیز مانند سایر دستگاه‌ها اقداماتی در این خصوص انجام داده است؛ لذا با توجه به ظرفیت قرآنی استان نیز نهضت حفظ قرآن کریم باید خانه به خانه در تمام محلات دنبال شود.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: تاکنون اقدامات دستگاه‌های دولتی در خصوص این نهضت خوشبینانه نبوده و حتی به نیمی از آن اهداف دست پیدا نکرده‌اند، یعنی نتوانسته‌اند پنج میلیون حافظ را در سطح کشور تربیت کنند، البته به اسم گفته می‌شود اما در جایی که فرد آزمون داده باشد و رصد شده باشد که حافظ هست یا خیر، چنین چیزی وجود ندارد؛ چرا که از نظر ما تنها حسن حفظ ملاک نیست، بلکه فهم آیات و رعایت نکات تجویدی در زمینه حفظ ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: از آماری که مدنظر رهبری است، بسیار فاصله داریم در این راستا نیز اداره‌کل تبلیغات اسلامی هم همگام با سایر دستگاه‌های دولتی عزم خود را جزم کرده و شتاب بیشتری به کار خود داده‌اند و به نظر می‌رسد که عطش و رغبتی که در سال‌های گذشته در راستای تحقق این هدف بوده کمرنگ‌تر شده و نیاز به بازنگری مجددی در این خصوص دارد؛ لذا امیدواریم در بحث حفظ جدیت بیشتری صورت گیرد، کما اینکه در سال جاری تلاش کردیم و در اداره‌کل تبلیغات اسلامی نیز مجدد این کار آغاز شده است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: برای راه‌اندازی و تداوم این نهضت، همایش‌هایی برای حافظان و مربیان قرآن کریم در شهرستان‌ها برگزار شده و در آن بر تقویت کمی و کیفی حفظ قرآن کریم، تشکیل جلسات حفظ قرآن و همچنین تعهد و الزام به آموزش و حفظ قرآن کریم به دیگران تأکید شده است.

نمازی بیان کرد: همچنین به تازگی تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل آموزش و پروش خراسان رضوی به امضا رسیده است تا حافظان و مربیان قرآن کریم برای آموزش جزء سی‌ام قرآن کریم و به‌منظور ارائه آموزش صحیح تجوید و قرائت به دانش‌آموزان به مدارس مقطع ابتدایی سراسر استان اعزام شوند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: برای ترویج و ترغیب مردم به حفظ قرآن کریم، باید الگوهایی به مردم معرفی شوند و در این مسیر برنامه‌هایی در دست اقدام داریم.

انتهای پیام
captcha