ثبت ۹ اثر منقول آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی
کد خبر: 3879740
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵

ثبت ۹ اثر منقول آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی، گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، در جلسه ثبت آثار منقول فرهنگی و تاریخی، ۹ اثر منقول استان در فهرست آثار ملی جای گرفت.

ثبت ۹ اثر منقول آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملیبه گزارش ایكنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، روز گذشته، 29 بهمن‌ماه اظهار کرد: آثار کشف‌ شده در کاوش‌های باستان‌شناسی، نشان از هویت، تاریخ و فرهنگ آن تمدن دارد و حفظ و صیانت از این آثار، دینی بر گردن نسل امروز است.

وی افزود: در همین راستا ثبت آثار منقول در دستور کار معاونت میراث فرهنگی این اداره‌کل قرار گرفته است و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، در جلسه ثبت آثار منقول فرهنگی و تاریخی، 9 اثر منقول آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی جای گرفت.

آبدار، در ادامه با اشاره به آثار ثبت‌شده در این جلسه، اظهار کرد: «سنگ بسم‌الله»، «محراب مسجد جامع سراب»، «مهر استپی حاصل کاوش‌های کول تپه هادی شهر جلفا»، «النگوی طلایی به‌ دست‌ آمده از کاوش‌های سایت موزه عصر آهن تبریز»، «قفل فلزی رمزی سلجوقی و تنگ و دیگچه سفالین به‌ دست‌آمده از کاوش‌های سد خداآفرین»، «گچ‌بری سرباز اشکانی قلعه ضحاک هشترود» و «بزرگ‌ترین سکه نقره‌ای شاه اسماعیل صفوی» در این جلسه ثبت ملی شد.

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی، گفت: با توجه به اهمیت و غنای آثار منقول تاریخی موجود استان، معاونت میراث فرهنگی اداره کل با جدیت فرآیند ثبت این آثار را در فهرست ملی در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام
captcha