اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات پیشگیری از کرونا در مشهد
کد خبر: 3881112
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات پیشگیری از کرونا در مشهد

لایحه دوفوریتی مجوز تامین تجهیزات پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در شورای شهر مشهد تصویب شد.

اختصاص 10میلیارد تومان برای خرید تجهیزات پیشگیری از کرونا در مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، لایحه دوفوریتی مجوز تأمین تجهیزات پیشگیری از شیوع ویروس کرونا امروز، ۵ اسفندماه، در هشتاد و ششمین نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد با ۱۳ رأی موافق تصویب شد.

در متن این لایحه آمده است: «به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود به‌منظور کمک به پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، نسبت به تأمین تجهیزات بهداشتی شامل ماسک (ویژه کارکنان شهرداری و شرکت‌های طرف قرارداد که مستقیماً با شهروندان در ارتباط هستند)، محلول ضدعفونی‌کننده برای عدم انتقال ویروس از طریق تماس با دست و محلول گندزدا برای ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی (قطار شهری، اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی)، محیط کار پرسنل و مراکز عمومی شهر مشهد تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال از محل سرجمع اعتبارات هزینه و از طریق رسانه‌های در اختیار اطلاع‌رسانی نماید.

شهرداری مشهد مقدس موظف است آثار مالی ناشی از اجرای این مصوبه را در تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری مشهد مقدس لحاظ و ارائه نماید».

در این نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا کلائی شهردار مشهد در خصوص این لایحه اظهار کرد: ما با یک بحران بسیار جدی مواجه شدیم. اطلاع‌رسانی مرحله‌ای انجام می‌شود. شاید مطابق آنچه روز گذشته در جلسه اضطراری شورای تامین استان اعلام شد، مورد قطعی نداریم و اوضاع مناسب است، اما در این ویروس مهم‌تر از سطح اثرگذاری، قدرت شیوع آن است.

وی افزود: وقتی در خصوص یک ویروس، قدرت شیوع بالا باشد، پیشگیری، ضریب امنیت بسیار بالاتری دارد. از زمانی که بحث این ویروس در شهر مشهد مطرح شد، اقداماتی از جمله ضدعفونی وسایل حمل و نقل عمومی، آموزش‌ها، اجرای نکاتی در حوزه‌های اداری و امثال این موارد را انجام دادیم. دستورالعملی توسط مدیریت بحران تنظیم و در روز شنبه ابلاغ  کردیم. در آنجا وظایف حوزه‌های مختلف روشن شد، کمیته‌ای نیز تشکیل دادیم که تمام این موارد در حداقل زمان ممکن اتفاق افتاد.

کرونا را به طور دقیق و شفاف به مردم اطلاع‌رسانی کنیم

کلایی بیان کرد: مناسب است که موضوع را دقیق و شفاف به مردم اطلاع‌رسانی کرده و اعلام کنیم، خطر شیوع کرونا باید بسیار جدی گرفته شود. مساله بسیار جدی بوده و شهر مشهد با توجه به ویژگی‌ها و موقعیت‌های خاص در معرض شیوع قرار دارد، بنابراین عاقلانه‌ترین کار این است که هرچه هم و غم داریم برای پیشگیری پیش‌بینی کنیم، چرا که گران‌ترین پیشگیری‌ها از ارزان‌ترین درمان‌ها ارزان‌تر است.

شهردار مشهد با بیان اینکه مدیریت شهری در خصوص کرونا دو وظیفه اصلی دارد، عنوان کرد: وظیفه اول این است که با توجه به اینکه بخش زیادی از زیرساخت‌های شهری به ویژه حمل خدمات شهری در اختیار شهرداری است، باید به صورت جدی کنترل، بازرسی، ضدعفونی و پیشگیری شود، دوم اینکه افکار عمومی را حساس کند.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم شیوع تا چه حد خواهد بود، امیدواریم با این پیشگیری‌ها و لایحه‌ای که مصوب شد، این موضوع حل شود، دوره بیماری بگذرد و در مشهد شاهد اپیدمی نباشیم. ما اطلاع‌رسانی می‌کنیم، اما اقناع افکار عمومی نیازمند کمک همه است. مردم باید موضوعات را جدی بگیرند و توصیه‌ها را دغدغه خود قرار دهند.

کلایی اضافه کرد: ما اقداماتی از جمله تعطیلی خطوط تفکیک پسماند، جابه‌جا کردن نیروهایی که زمینه‌های بیماری و ضعف ایمنی دارند، استفاده حداکثری از امکانات الکترونیکی و اطلاع‌رسانی به مردم را انجام دادیم.

احتمال توزیع ماسک در مکان‌های عمومی مشهد

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: از روز جمعه هفت نسخه دستورالعمل داشتیم. برای پسماند بیمارستانی بخش غیر پزشکی، دستورالعمل پزشکی را اعمال کردیم و در تفکیک زباله نیز این اتفاق افتاده است. برای توزیع اقلامی مانند ماسک نیز در شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای وجود داشت که کارخانه‌های تولید این اقلام را به وزارت بهداشت وصل کرده است، با معاون وزیر رایزنی‌هایی انجام و قرار شد سهمیه بگیریم و ظرف ۴۸ ساعت اطلاع دهند که اگر انجام شود، در مترو یا اماکن خدماتی مانند بازارهای روز،  توزیع ماسک صورت گیرد.

وی گفت: قول می‌دهیم نهایت صداقت و شفافیت را در اطلاع‌رسانی به مردم به کار ببریم و مردم نیز درک کنند که مساله چقدر حساس، مهم و خطرناک است.

انتهای پیام
captcha