منحصرکردن سادات به فرزندان پدر، اشتباه تاریخی فقه است / توسل به ائمه(ع) برای دفع کرونا
کد خبر: 3881452
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
آیت‌الله هادوی تهرانی:

منحصرکردن سادات به فرزندان پدر، اشتباه تاریخی فقه است / توسل به ائمه(ع) برای دفع کرونا

استاد تفسیر حوزه تصریح کرد: یک اشتباه تاریخی در بین ما رخ داده که تنها منتسبین به پدر را جزء سادات می‌دانند؛ یعنی ذریه پیامبر همه کسانی هستند که از طرف پدری و مادری به خاندان پیامبر و ائمه می‌رسند.

منحصرکردن سادات به فرزندان پدر، اشتباه تاریخی فقه شیعه است / توسل به ائمه(ع) برای دفع کرونابه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، ششم اسفندماه در درس تفسیر خود ضمن تبریک حلول ماه رجب و ولادت امام باقر(ع) گفت: ماه رجب، ماهی است که مومنین از این ماه خود را برای ماه شعبان و ماه مبارک رمضان آماده می‌کنند.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا تأکید کرد: مومنان باید ضمن رعایت تمامی ضوابط بهداشتی و توصیه مسئولان از دعا و توسل به ائمه معصومین غافل نباشند و ارتباط معنوی و قلبی با آن بزرگان در همه ساعات و آنات و در تمامی لحظات وجود داشته باشد، زیرا هرجا ما به ایشان توجه داشته باشیم، آنان هم به ما توجه خواهند کرد.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در روایت بیان شده که کسی از امام صادق(ع) پرسید که ما در نزد شما چه جایگاهی داریم؟ فرمودند: همان جایگاهی که ما در نزد شما داریم؛ این تعبیر که در زیارت امام رضا می‌خوانیم؛ اعلم ان رسولک و خلفائک احیاء عندک یرزقون، یرون مقامی و یسمعون کلامی؛ اختصاص به امام رضا و بارگاه مقدس ایشان ندارد و هر جایی به آنان سلام بدهیم و توجه پیدا کنیم و دلمان متوجه ایشان باشد، آنان هم به ما توجه خواهند کرد.

هادوی تهرانی اظهار کرد: امام زمان دائما دعاگو و متوجه احوال شیعیان هستند و وقتی فردی با اخلاص دعا کند قطعاً مورد توجه آن حضرت خواهد بود و انشاء‌الله از برکات توجه به اهل بیت(ع) بیش از پیش بهره‌مند شویم.

نفی فرزند از خدا

این استاد حوزه علمیه در ادامه تفسیر سوره زخرف بیان کرد: در آیه 81 سوره زخرف «قُلْ إِنْ كَانَ لِلرَّحْمَنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ» فرموده است که اگر خداوند فرزندی داشت، من پیامبر اولین کسی بودم که سر تعظیم فرود آورده و می‌پذیرفتم؛ این در مقام نفی است و می‌خواهد بفرماید که برای خداوند فرزندی نیست و او مثلی ندارد. ای پیامبر بگو اگر فرزند داشتن خدا واقعیت داشت، من اولین کسی بودم که تسلیم خدا بودم.

مسئولیت دشوار مبلغان و مسئولان

وی افزود: انبیاء هرچه به مردم گفته‌اند، بیش و پیش از مردم به آن معتقد و عامل بوده‌اند؛ اگر رفتاری را توصیه کردند، خودشان قبل از همه و بیش از همه عمل کرده‌اند و این الگو برای همه مومنان به صورت عام، برای مبلغان به صورت خاص و برای مسئولان به صورت اخص است؛ یعنی اگر ادعا و توصیه‌ای کردند، خودشان قبل از دیگران باید عامل به آن توصیه باشند.

اگر چیزی را نقد کردید و خواستید جلوی اشتباهات دیگران را بگیرید، باید ابتدا خودتان این اشتباهات را بیش و پیش از دیگران از وجود خود از بین ببرید تا حرف شما در دیگران مؤثر واقع شود

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: اگر چیزی را نقد کردید و خواستید جلوی اشتباهات دیگران را بگیرید، باید ابتدا خودتان این اشتباهات را بیش و پیش از دیگران از وجود خود از بین ببرید تا حرف شما در دیگران مؤثر واقع شود.

وی تأکید کرد: من و شما که دیگران را به اخلاق و صداقت توصیه می‌کنیم، خودمان قبل از آن باید سعی کنیم به آن عمل کنیم؛ اگر حکومت شاه و نظام شاهنشاهی را نقد می‌کنیم، خودمان باید پیراسته از عیوب آن حکومت‌ها باشیم و به وظیفه‌ای که خدا بر دوش ما گذاشته و در آیه اشاره شده است، عامل باشیم.

استاد حوزه همچنین در ادامه تفسیر سوره حدید به آیه 26 این سوره «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَإِبْرَاهِيمَ وَجَعَلْنَا فِي ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَالْكِتَابَ فَمِنْهُمْ مُهْتَدٍ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ» اشاره و تصریح کرد: در آیه قبل خداوند به ارسال رسل برای برپا داشتن قسط اشاره و در این آیه هم به رسالت ابراهیم و فرزندان ایشان اشاره شده است؛ فرموده که ذریه ایشان اعم از انبیاء تبلیغی و یا صاحب شریعت و رسولان اولی العزم را فرستادیم و کتاب هم برای آنان قرار دهیم، ولی با این وجود برخی از مردم هدایت شدند.

یک اشتباه تاریخی

وی اضافه کرد: مردم با اینکه پیامبر از خاندان خود آنان بود، برخی هدایت شدند و بسیاری از این مردم فاسق ماندند؛ علیرغم اینکه در این خانواده پیامبران بودند و نوح و ابراهیم جد آنان بودند، قوم فاسدی شدند؛ یعنی اینکه جد کسی رسول اعظم باشد، کفایت نمی‌کند که هدایت شود، بلکه خودش باید بخواهد.

یک اشتباه تاریخی در بین ما رخ داده که تنها منتسبین به پدر را فقط جزء سادات می‌دانند؛ یعنی ذریه پیامبر همه کسانی هستند که از طرف پدری و مادری به خاندان پیامبر و ائمه می‌رسند، ولی انتساب به آن خاندان برای هدایت شخص کافی نیست

وی با بیان اینکه ذریه نبی اعظم همه کسانی هستند که از طرف پدری و مادری به او متصل هستند؛ لذا طیف وسیعی را شامل می‌شود، به یک اشتباه تاریخی در فقه اشاره کرد و گفت: یک اشتباه تاریخی در بین ما رخ داده که تنها منتسبین به پدر را فقط جزء سادات می‌دانند؛ یعنی ذریه پیامبر همه کسانی هستند که از طرف پدری و مادری به خاندان پیامبر و ائمه می‌رسند، ولی انتساب به آن خاندان برای هدایت شخص کافی نیست.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: خداوند راه درست و نادرست را نشان داده و اگر کسی مسیر درست را برود و شاکر باشد، باعث نجات او است و کسی که مسیر نادرست را برود، به فسق و گمراهی می‌رسد؛ سیادت و انتساب به پیامبر و ائمه(ع) هم در صورتی که فرد به دستورات آنان گوش ندهد، سودی برای او نخواهد داشت، بلکه ممکن است حجتی علیه او ایجاد شود که تو که منسوب به این خانواده بودی، چرا گمراه شدی.

وی تأکید کرد: مراقب باشیم که چه می‌کنیم و به خصوص در این ماه که ماه نزول برکات است، بتوانیم از ادعیه خاص امام زمان برخوردار شویم.

انتهای پیام
captcha