بدون همکاری مردم شکست کرونا ممکن نیست / صادقانه آمارها را اعلام می‌کنیم
کد خبر: 3886570
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹
نمکی تأکید کرد:

بدون همکاری مردم شکست کرونا ممکن نیست / صادقانه آمارها را اعلام می‌کنیم

وزیر بهداشت با بیان اینکه در صورت همکاری مردم 15 فرودین به نقطه مطلوبی در مبارزه با کرونا می‌رسیم، گفت: طی کردن این مسیر بدون همکاری مردم ممکن نیست.

بدون همکاری مردم شکست کرونا ممکن نیست/ صادقانه آمارها را اعلام می‌کنیمبه گزارش ایکنا؛ سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پنج شنبه شب 29 اسفندماه، در واپسین ساعات سال ۹۸، در یک گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی ضمن تسلیت ایام شهادت امام موسی کاظم (ع) و شهدای سلامت و قربانیان کرونا به ارائه گزارشی در رابطه با مبارزه کرونا پرداخت.

وی با بیان اینکه امسال سال سختی برای نظام سلامت بود، گفت: در ابتدای سال ۹۸ با یک سیل در کشور مواجه شدیم که همکاران من در کادر‌های بهداشت و درمان کارنامه بسیار خوبی در خدمت به مردم سیل‌زده ارائه دادند، همچنین امسال طرح بسیج ملی فشار خون را اجرا کردیم که ۳۰ میلیون فرد مبتلا به فشار خون در نتیجه آن در کشور شناسایی شد، همچنین امسال پرونده الکترونیک سلامت را راه‌اندازی کردیم که ریل‌گذاری خوبی برای اقدامات سلامت بود، اکنون نیز برای مبارزه با کرونا از آن استفاده می‌کنیم، خدمت به میلیون‌ها زوار اربعین، مبارزه با آنفولانزای N۱H۱ و مقابله با کرونا از جمله خدمات نظام سلامت در این سال بود.
 
نمکی در ادامه با بیان اینکه هیچ‌وقت به دور از صداقت و با مصلحت‌اندیشی با مردم سخن نخواهم، گفت، اظهار کرد: من در کنار مردم ماندن و با مردم صادقانه حرف زدن را از کودکی یاد گرفته‌ام و هموراه در کنار مردم خواهم بود به جز صداقت هیچ مرام دیگری انتخاب نخواهم کرد.
 
وزیر بهداشت افزود: به محض اینکه اولین آلودگی در کشور چین با ویروس کرونا را شنیدیم، به عنوان یک ایمونولوژیست و کسی که از ۳۰ سال پیش سکاندار بهداشت کشور در رابطه با مبارزه با بیماری مالاریا و طراح طرح ضربتی مبارزه با مالاریا و ریشه کنی فلج اطفال و مبارزه با سرخک و کزاز کار‌هایی انجام دادم و به عنوان سرپرست تیم‌های اجرایی این برنامه‌ها بودم، همکارانم را دعوت کردم و خواستم با همه قوت خود به این عرصه وارد شوند. برای ما روشن بود که این بیماری وارد کشور می‌شوند.
 
وی ادامه داد: یک برنامه کشوری تدوین کردیم و تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی را آماده کردیم و همکاران را تشویق به آگاه‌سازی مردم کردیم و با همکاری وزارت ارتباطات اولین پیامک‌ها را برای مردم فرستادیم و مجموعه‌های آزمایشگاهی برای تشخیص زودرس ویروس فعال کردیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کیت‌های تشخیص را پس از مدت‌ها که بیماری در کشور بود و اشخاص را شناسایی می‌کردیم از طرف سازمان جهانی بهداشت به کشور وارد شد، اما همکاران ما در انستیتو پاستور توانستند کار‌های تشخیصی را آماده کنند و موارد مشکوک که در روز‌های اول از برخی کشور‌ها آمده بودند را تست کردیم بلافاصله خروج ماسک‌های طبی از کشور را ممنوع کردیم. همچنین به اداره کل تجهیزات پزشکی ابلاغ کردیم که از تولیدکنندگان داخلی ماسک بخرند. دارو‌هایی که کشور چین اعلام کرده بود که در زمینه درمان این بیماری موثر است را هم تهیه کردیم. از همان روز‌های اول با مسئولان برای قطع پرواز‌های مستقیم از کشور چین مکاتبه کردیم. در جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور این اقدام را دنبال کردیم هرچند افرادی گفتند که راه‌های دیگری انتخاب کنیم، اما خواهش کردم که این کار انجام شود و با استدلال‌هایی که کردم و اینکه هیچ جایی در حال حاضر خطرناک‌تر از ووهان چین نیست، پذیرفتند که قطع پرواز انجام شود. البته بعد از آن مصوبه برای چند روز پرواز‌ها ادامه پیدا کرد و از روز سه شنبه بعد از جلسه، دیگر پرواز مستقیم از کشور چین نداشتیم.

نمکی بیان کرد: در قم همزمان اپیدمی آنفلوانزای تیپ B به ما گزارش شد که ما بعد از پیک پاییزه، انتظار آن را داشتیم، مواردی از شهر قم گزارش شد و چند نمونه را مورد آزمایش قرار دادیم و که نتیجه آن آنفلوانزا بود. روز سه شنبه ۲۹ بهمن‌ماه به ما گزارش دادند که دو نفر مراجعه کردند که منتظر آزمایش‌های آن شدیم و فردای آن روز من در دولت احتمال ۹۰ درصدی این افراد را گزارش کردم و عصر همان روز تست‌ها مثبت بود و از آنجایی که به مردم قول داده بودیم که با آن‌ها صادقانه برخورد کنیم بلافاصله اولین موارد را اعلام کردیم. اگرچه برخی مصلحت سنجی کردند که مبادا در فضای انتخابات تأثیر منفی بگذارد به هر ترتیب ما این را اعلام کردیم و بلافاصله کارشناسان را به آنجا اعزام کردیم.
 
وی تأکید کرد: چرایی قرنطینه نکردن شهر‌ها را بگذاریم برای بعد، بحث‌های علمی زیادی برای مردم داریم که حتما آن را بعد‌ها مطرح می‌کنیم. من گله‌ای از هیچ کس نداریم و شما هم اگر از من گله دارید، بگذارید برای بعد از این طوفان، اما این آمار را صادقانه اعلام می‌کنیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: پس از آن آمار‌ها به صورت مرتب اعلام شد. البته دو آزمایشگاه انستیتو پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران را داشتیم. سپس شروع کردیم آزمایشگاه‌های دیگر را آماده کنیم و خوشبختانه آن‌ها را امروز به ۵۶ آزمایشگاه رساندیم. تلاش کردیم تیم‌های تخصصی را برای اداره بهتر ویروس در سطح کشور بسیج کنیم. آنچه به عنوان آمار ابتلا به کرونا در کشور اعلام می‌شود، جزو صادقانه‌ترین آمار‌ها در جهان است؛ مطمئن باشید مورد مثبتی نیست که تست گرفته باشیم و مثبت شده باشد و به استحضار مردم نرسانده باشیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: سپاسگزاری ویژه از تمام رسانه‌ها، اهل قلم، مردم شریفی که در خانه ماندند و آن‌هایی که بار و بندیل بسته و به مسافرت می‌روند، اما با شنیدن این سخنان من و بار خود را زمین می‌گذارند تا در خانه بمانند، دارم.
 
نمکی گفت: چه قدر در خانه بمانیم؟ اگر مردم دو هفته در خانه بمانند، بزرگترین و طولانی‌ترین زمانی است که می‌توان ویروس را زمین‌گیر کرده و قدرت انتقال را به حداقل رساند و به مدیران فرصت داد تا بیماری را مدیریت کنند. از طرفی فاکتور‌های دیگری مثل فصل و گردش‌کار جهان به کمک ما خواهد آمد. زیرا هیچکس در جهان این ویروس را به خوبی نمی‌شناسد.
 
وی ادامه داد: این ویروس در هر بدنی که وارد می‌شود ممکن است قدرت تهاجمی بیشتری داشته باشد. در نتیجه صحبت‌هایی که درباره آینده بیماری می‌گوییم با وجود یافته‌های علمی، بسیاری از موارد قابل پیش بینی دقیق نیست. فقط می‌توانیم این را بگوییم که اگر مردم دو هفته به ما کمک کنند، می‌توانیم این ویروس را کنترل کنیم.
 
وزیر بهداشت گفت: امروز پنجمین روز اجرای طرح غربالگری کرونا بود که از مرز ۲۵ میلیون غربالگری در یک روز گذشتیم. دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز از این طرح استقبال کرد و گفت این‌که کشوری مثل ایران با این سطح از پراکندگی جمعیت بتواند این غربالگری را انجام بدهد، بی نظیر است. در این طرح، جمعیت آلوده را به سرعت تشخیص می‌دهیم و از افراد سالم جدا می‌کنیم. به این ترتیب بار مراجعه به بیمارستان‌ها را کاهش می‌دهیم. با کمک برنامه محله محور، تک تک افراد را در محله‌ها شناسایی می‌کنیم. اگر مردم کمک کنند تا ۱۵ فروردین به نقطه مطلوب‌تری می‌رسیم و از مرحله سنگین بیماری عبور می‌کنیم.

نمکی تأکید کرد: شکست کرونا برای ملت ایران کار سختی نیست، با همدلی و همکاری این راه را در این مدت طی خواهیم کرد، از مقام معظم رهبری به دلیل حمیات‌های بی دریغ خود از اقدامات وزارت بهداشت و کادر درمان، رئیس جمهور، نیرو‌های مسلح خیرین، مردم و همکارانی که دل بر این دنیای طوفانی گذاشتد و مردم را تنها نگذاشتند تشکر می‌کنم.
انتهای پیام
captcha