آموزش‌ سازماندهی‌شده زائران اربعین 99 قبل از ماه محرم
کد خبر: 3886799
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸

آموزش‌ سازماندهی‌شده زائران اربعین 99 قبل از ماه محرم

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین از آغاز آموزش‌های زائران اربعین در پایگاه‌های بسیج، هیئت‌های مذهبی، نمازهای جمعه و رسانه‎ها قبل از آغاز محرم خبر داد و گفت: اربعین امسال با فصل گرم هوا تلاقی دارد و لازم است آموزش‌های ویژه بهداشتی به مردم ارائه شود.

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین؛ در گفت‌وگو با ایکنا؛ آموزش سازماندهی شده برای زائران اربعین را محور برنامه‌های سال جاری کمیته فرهنگی اربعین اعلام کرد و گفت: تأکید بیشتر برنامه‌های امسال بر روی آموزش، توجیه عمومی و دعوت از گروه‌های مردمی برای مشارکت بیشتر است، به خصوص اینکه اربعین امسال با فصل گرم تلاقی پیدا کرده و توجه بیشتر به بهداشت عمومی یکی از محورهای آموزشی ما خواهد بود.

وی از برنامه‌ریزی ویژه آموزشی امسال برای زیارت اربعین خبر داد و گفت: مسئله مهم ارتباطات فرهنگی بین مردم ایران و عراق است که در این خصوص آسیب‌های سال گذشته احصاء شده و برای رفع این آسیب‌ها در حال برنامه‌ریزی هستیم و قبل از ماه محرم آموزش‌های لازم از طریق پایگاه‌های بسیج، هیئت‌های مذهبی، نمازهای جمعه و همچنین از طریق رسانه‌ها در قالب‌های مختلف ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام احمدی در پاسخ به این سؤال که آیا به دلیل گرما نگرانی خاصی از شیوع بیماری در این ایام وجود دارد؟ گفت: طبیعتاً به دلیل گرما باید رعایت بهداشت در اولویت باشد، اما نگرانی خاصی از شیوع بیماری وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران در حال شناخت رسوم، آداب و عادات مردم عراق هستند، گفت: نگاه به اربعین به عنوان یک آیین و زیارت بسیار مهم است. هر فردی که از خانه خود به قصد زیارت اربعین خارج می‌شود، زائر است و این دیدگاه خوبی است که مردم عراق به آن توجه داشته و به محض اینکه به کربلا می‌رسند و پس از عرض سلام و ارادت سریع باز می‌گردند، اما در باور مردم ایران تا وقتی فرد وارد حرم نشده، خود را زائر نمی‌دانند و همین دیدگاه در اربعین مشکلاتی زیادی برای خود زائران ایجاد می‌کند.  

وی از تغییر نسبی دیدگاه مردم ایران در خصوص زیارت اربعین و اصرار کمتر تعدادی از زائران برای حضور طولانی در حرم‌های مطهر سخن گفت و افزود: جمعیت زیاد و حضور تعداد زیادی زائر که برای اولین بار به سفر اربعین مشرف شده‌اند، موجب می‌شود که اصرار به حضور در حرم‌ها بسیار زیاد باشد و این مسئله مشکلاتی را برای همه زائران به وجود بیاورد. به همین دلیل همه ساله باید اقتضاعات این سفر را برای عموم مردم آموزش داد تا خودشان سفرشان را مدیریت کنند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین در خصوص پیش‌بینی تعداد زائران اربعین 99 گفت: با توجه به تعطیلی سفر عتبات به دلیل مسائل امنیتی و بعد هم شیوع کرونا مسئله افزایش زائران اربعین مطرح است، اما اگر همان افزایش 10 تا 20 درصدی سالیانه را نیز در نظر بگیریم بازهم با جمعیت زیادی مواجه هستیم که باید آموزش ببینند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ - ۱۸:۳۰
1
14
آیا امسال 99 حتما می رویم به حرم امام حسین (ع)؟
captcha