نخستين جشنواره «تلاوت‌های ناب» استان فارس پایان یافت + معرفی برگزیدگان
کد خبر: 3887610
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۴

نخستين جشنواره «تلاوت‌های ناب» استان فارس پایان یافت + معرفی برگزیدگان

نخستين جشنواره تلاوت‌های ناب با عنوان «بصائر» كه‌ به‌منظور شناسایی و معرفی قاریان برتر استان فارس به‌صورت مجازی برگزار شده بود، به كار خود پایان داد.

به گزارش ایكنا از فارس، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تلاوت‌های ناب با عنوان «بصائر» ویژه قاریان استان فارس در دو بخش بانوان و آقایان به‌صورت مجازی و در نرم‌افزار واتس‌آپ شامگاه پنج‌شنبه، 7 فروردین‌ماه برگزار شد.

سیدمصطفی موسوی، دبیر اجرایی نخستین جشنواره تلاوت‌های ناب در این مراسم با یادآوری اینكه این جشنواره به‌همت قرارگاه قرآنی جوانان استان اجرا شد، گفت: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا تصمیم به راه‌اندازی چنین جشنواره قرآنی در فضای مجازی کردیم که در این دور از مسابقات تعداد 65 نفر قاری شامل 28 نفر آقا و 38 نفر بانو شرکت کردند.

وی در ادامه به معرفی و تشریح فعالیت‌های قرارگاه قرآنی جوانان فارس پرداخت و گفت: این قرارگاه در اوایل آبان‌ماه سال گذشته به‌همت جوانان با تجربه قرآنی شیراز اعم از آقایان و بانوان در مکان مسجد فاطمةالزهرا(س) واقع در بلوار جمهوری شیراز و تحت اشرافیت آیت‌الله دژکام، امام جمعه شیراز تشکیل شد.

موسوی، هدف از تشكیل این قرارگاه را ایجاد انسجام و وحدت رویه در فعالیت‌های قرآنی، جلوگیری از موازی‌کاری، پراکنده‌کاری، جزیره‌ای عمل کردن، کشف استعدادهای قرآنی، حمایت از فعالیت‌های مؤسسات قرآنی و نهایتاً شناخت نقاط خلأ در حوزه قرآنی و تشکیل جبهه واحد متحد قرآنی برشمرد.

وی همچنین به تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های قرارگاه قرآنی جوانان فارس طی 5 ماه گذشته پرداخت و گفت: اجرای طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا، جشنواره قرآنی «ترنم وحی»، اجرای کرسی‌های ماهیانه تلاوت و تدبر در دانشگاه‌های شیراز، اجرای جلسات خانگی قرآن، انتخاب 7 مسجد شیراز به‌عنوان مساجد قرآنی، اجرای طرح ملی صراط و تشكیل گروه جهادی قرآنی مرسلات از جمله فعالیت‌های این قرارگاه بودند.

دبیر اجرایی قرارگاه قرآنی جوانان فارس به طرح‌های پیش‌رو در سال جاری نیز اشاره كرد و گفت: یكی از فعالیت‌های این قرارگاه طرح «كاتبان وحی» است كه این طرح در دو سطح انجام می‌شود؛ سطح یك کتابت کل قرآن کریم توسط ۶٠٠ نفر دانش‌آموز سنین ١٠ تا ١۵ سال (البته بعد از آموزش خوشنویسی) و اهدای قرآن کتابت شده به مقام معظم رهبری و سطح دوم کتابت قرآن توسط دانشجویان و طلاب در آیات موضوعی قرآن و در راستای وحدت حوزه و دانشگاه است.

موسوی یادآور شد: از دیگر طرح‌های پیش‌رو آموزش قرآن در سطوح مختلف (روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، حفظ، قرائت، مربی‌گری قرآن و اجرای بزرگترین جشنواره قرآنی در سال ٩٩ با بیش از ۵٠ رشته  و...) در دارالقرآن بسیج سپاه فجر است.

احمدرضا نداف، مسئول گروه قرآن و عترت اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم با بیان اینكه قرآن کریم سرچشمه حقایق اسلام و سند نبوت پیغمبر اکرم(ص) است، گفت: قرآن کریم کلام خدای متعال و تعالیمی است که از مصدر عزت و مقام کبریا و عظمت به پیغمبر اکرم(ص) نازل گشته و به وسیله آن راه سعادت و خوشبختی دنیوی و اخروی به بشر نشان داده شده است.

اهمیت پرداختن به مسابقات با موضوعات قرآنی

وی بیان كرد: قرآن کریم در مدت بیست و سه سال زمان دعوت پیغمبر اکرم(ص) به تدریج نازل شده و نیازمندی‌های جامعه بشری را پاسخ گفته است از این رو پرداخت به مسابقات با موضوعات قرآنی به رشد بشریت و رسیدن به قرب الهی و یک زندگی سعادتمند جامعه را یاری می‌کند.

نداف یادآور شد: استفاده از فضای مجازی در این اوضاع و احوال که جهان درگیر مشکل بیماری است، بسیار اهمیت داشته و یاد خداوند و مدد از الطاف خاصه او مهم‌ترین کاری است که جامعه قرآن به عنوان وظایف دینی و معنوی باید به آن بپردازند.

در این جشنواره در بخش آقایان مصطفی حاجی‌پور، یكی از قاریان برجسته كشورمان و در بخش بانوان مرضیه فیروزاده، قاری و مرتل برتر كشورمان به داوری پرداختند. همچنین سیدمصطفی موسوی و اعظم جاوید به‌عنوان دبیران اجرایی جشنواره در دو بخش آقایان و بانوان فعالیت می‌كردند.

در بخش پایانی این مراسم، بیانیه دبیرخانه جشنواره قرآنی تلاوت‌های ناب استان فارس آورده شد كه در آن اسامی برگزیدگان در دو بخش بانوان و آقایان و به تفكیك رده سنی آنان اعلام شد:

اسامی برگزیدگان

با استعانت از خداوند متعال و به‌همت قرارگاه قرآنی جوانان فارس (جامعه قرآنی امام عصر (عج)) و با همکاری مرکز قرآن و عترت ناحیه بسیج دانشجویی فارس و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به حول و قوه الهی نخستین جشنواره تلاوت‌های ناب استان فارس در فضای مجازی در هفته اول فروردین‌ماه سال جدید برگزار شد.

در مورخ ۶ فروردین‌ماه ١٣٩٩ ارزیابی ۶۵ تلاوت ارسالی از سراسراستان (٣٧ تلاوت ارسالی از خواهران گرامی و ٢٨ تلاوت ارسالی از برادران بزرگوار) به دبیرخانه جشنواره انجام شد.

اساتید گرانقدر به ارزیابی تلاوت‌ها پرداخته و تلاوت‌های برتر را انتخاب و معرفی كردند. قاریان برتر جشنواره که حائز بیشترین امتیاز مربوطه شدند به شرح ذیل هستند:

بانوان:

مقطع بزرگسالان:

مطهره زارعی، اول

فاطمه رضایی، دوم

فاطمه كاظمی، سوم

زیر 14 سال:

ریحانه منفرد، اول

مبینا اسماعیلی‌مقدم، دوم

ساره اعتصامی‌جو، سوم

زهرا موسوی، چهارم

(با نظر هیئت داوران در مقطع زیر ١۴ سال به دلیل نزدیکی امتیازات ۴ نفر را به عنوان نفرات برتر اعلام کردیم).

آقایان:

مقطع بزرگسالان:

امیرحسین فتحعلی، اول

سیدجعفر بردبار، دوم

محمد اسماعیلی‌فرد، سوم

زیر 14 سال:

امیرحسین خجسته‌فر، اول

رضا ملكی، دوم

علی دلرحیم‌نژاد، سوم

محمدحسن نورمحمدی، چهارم

محمد داوودی، پنجم

(با نظر هیئت داوران در مقطع زیر ١۴ سال به دلیل نزدیکی امتیازات ۵ نفر را به عنوان نفرات برتر اعلام کردیم).

انتهای پیام
captcha