امام حسین(ع) مصداق بارز نفس مطمئنه است
کد خبر: 3887724
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵

امام حسین(ع) مصداق بارز نفس مطمئنه است

براساس روایتی از امام صادق(ع)، مراد از نفس مطمئنه در سوره فجر امام حسین(ع) و یاران آن حضرت هستند.

امام حسین(ع) مصداق بارز نفس مطمئنه استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مفسران با توجه به آياتی که از رسول خدا و ائمه اطهار(ع) نقل شده، برخی از آيات و سوره‌های قرآن را در شأن اهل‌بيت پيامبر(ص) مانند حضرت زهرا(س) و حضرت اميرمؤمنان(ع) و يا امام حسن(ع) و امام حسين (ع) می‌دانند. از جمله آياتی که در شأن اهل‌بيت (ع) نازل شده و امام حسين(ع) را نيز شامل می‌شود می‌توان به آيه تطهير اشاره کرد. در آيه 33 سوره احزاب خداوند متعال می‌فرمايد: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَکمْ تَطْهِيرًا، بی‌گمان، خدا اراده کرده است تا آلودگی را از شما اهل‌بیت پیامبر(ص) بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.»

از ام‌سلمه روايت شده که اين آيه در خانه من نازل شد و در خانه هفت نفر یعنی رسول خدا(ص)، جبرئيل، ميکائيل، علی، فاطمه، حسن و حسين(ع) بودند.

امام حسین(ع) از منظر قرآن

از آياتی که به صورت اختصاصی در خصوص امام حسين(ع) نازل شد، می‌توان به آيه 33 سوره اسراء اشاره کرد. در اين آيه خداوند متعال می‌فرمايد: «وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُورًا، و نفس محترمی را که خدا قتلش را حرام کرده نکشيد مگر به حکم حق و آن کسی که کشته شده برای ولی او سلطه (حق قصاص) قرار داديم اما در قتل اسراف نکنيد چرا که او مورد حمايت است».

در تفسير عياشی در شرح اين آيه از امام باقر(ع) روايتی نقل شده که حضرت می‌فرمايد: «اين آيه در مورد امام حسين(ع) است که مظلوم کشته شد، امام زمان(عج) ولي او است، وقتی قيام کند، از قاتلان آن حضرت خونخواهی خواهد کرد».

اشاره قرآن به تولد امام حسین(ع)

از ديگر آياتی که در شأن امام حسين(ع) نازل شده آيه 15 سوره احقاف است. خداوند در اين آيه می‌فرماید: «و وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا و وَضَعَتْهُ کرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا، و ما انسان را به احسان در حق پدر و مادر خود سفارش کردیم، که مادر با رنج و زحمت بار حمل او کشید و باز با درد و مشقت وضع حمل نمود و سی ماه تمام مدت حمل و شیرخواری او بود. طبق روايتی از رسول خدا(ص)، آيه مذکور در حق امام حسين(ع) نازل شده است. در خصوص این آیه که اشاره به ولادت امام حسین(ع) دارد. محمد بن يعقوب كلينى بعد از هفت واسطه از ابوخديجه و او از امام صادق(عع) نقل نمايد كه فرمود: «وقتى كه فاطمه(س) به حسين حامله گرديد. جبرئيل نزد رسول خدا‌(ص) آمد و گفت: يا رسول الله فاطمه صاحب پسرى خواهد شد كه بعدها بدست امت تو كشته می‌شود» و به همين منظور فاطمه در حين بارداری و نيز هنگام به دنیا آوردن با يک ناراحتى روحى توأم بوده است. سپس امام صادق(ع) افزود: «در دنيا مادرى يافت نشده است كه هنگام زائيدن فرزند خود نگران باشد اما فاطمه در حين به دنیا آوردن حسين يک چنين حالتی داشته است، زيرا متوجه شده بود كه فرزند دلبند وی بدست اين امت كشته خواهد شد و براى همين منظور اين آيه نازل شد.»

قرآن و رجعت امام حسین(ع)

همچنین خداوند در آیه شش سوره اسراء خداوند می‌فرماید: «ثُمَّ رَدَدْنَا لَکمُ الْکرَّةَ عَلَيْهِمْ، سپس شما را بر آنها چيره می ‏كنيم». براساس روایات این آیه نيز در خصوص خروج امام حسين(ع) با اصحابش در هنگام رجعت نازل شده است. رفاعهْ ‌بن‌موسی گوید: «امام صادق(ع) فرمود: اولین کسی‌که دوباره به دنیا برمی‌گردد، حسین‌بن‌علی(ع) و یاران او و یزیدبن‌معاویه و یاران او هستند، سپس تک‌تک آن‌ها را می‌کُشد» و سپس امام (ع) آیه فوق را تلاوت کرد.

سوره فجر؛ سوره امام حسین(ع)

اما سوره‌ای که به عنوان سوره امام حسين(ع) معرفی شده، سوره فجر است. در روايتی که در خصوص فضيلت اين سوره از امام صادق(ع) نقل شده، حضرت می فرمايد: «سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحبی تان بخوانيد که اين سوره، سوره حسين بن علی(ع) است و هر کس اين سوره را بخواند روز قيامت با امام حسين(ع) در درجه ای از درجات بهشت است».

در پايان اين سوره آمده است: «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّک رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي، تو ای روح آرام يافته به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود و در سلک بندگانم و در بهشتم داخل شو».

شيخ عبدالله بحرانی پس از نقل روايتی که از امام صادق(ع) در خصوص اين سوره و اختصاص آن به امام حسين(ع) بيان شد، می‌نويسد: «يکی از حاضران پس از بيان امام صادق(ع) عرض کرد: چگونه اين سوره، سوره امام حسين(ع) است؟ حضرت فرمود: مراد از نفس مطمئنه در اين آيه امام حسين (ع) و اصحاب و شيعيان آن حضرت هستند».

منابع:
آیه 33 سوره احزاب
شواهد التنزیل حاکم حسکانی
آیه 33 سوره اسراء
تفسیر عیاشی،محمد بن مسعود عياشی
آیه 15 سوره احقاف
الهدایه الکبری، حسين بن حمدان الخصيبي
اسراء / 6
مستدرک سفینه البحار، شیخ علی نمازی
مجمع البیان، فضل بن حسن طبرسی
آیات 27 تا 30 سوره فجر
العوالم، بحرانی
مفردات راغب، اصفهانی

انتهای پیام
captcha