کمبود زمینه‌های آموزش تخصصی قرآن در تبریز
کد خبر: 3887749
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
یک فعال قرآنی تبریز بیان کرد؛

کمبود زمینه‌های آموزش تخصصی قرآن در تبریز

حافظ و مربی قرآن کریم با بیان اینکه هر چه دارم همه از دولت قرآن دارم، گفت: زمانی كه بنده در حال آموزش دیدن بودم در سطح آموزش عمومی قرآن مشكلی در شهر نبود ولی پس از طی دوره‌های ابتدایی، در حوزه آموزش تخصصی خصوصاً فن قرائت با كمبودهای شدیدی مواجه بودیم و هستیم.

هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم/ کمبود آموزش تخصصی قرآن در تبریزسعید رضایی، یکی از فعالان قرآنی شهر تبریز است که 33 بهار زندگیش را سپری کرده، دارای مدرک كارشناسی ارشد حقوق بوده و اکنون در تبریز با جوانان در زمینه آموزش و تدریس علوم قرآنی فعالیت می‌کند.

با سعید رضایی همکلام شده‌ایم تا از زندگی به سبک قرآنی برایمان سخن گوید. وی می‌گوید از سن ۱۰ سالگی فعالیت قرآنی خود را با حفظ قرآن آغاز كردم، سپس با توجه به علاقه‌ای كه به رشته قرائت قرآن داشتم در این رشته به‌صورت تخصصی فعالیت خود را ادامه دادم. البته معمولاً اغلب قراء قرآن كریم در كنار این رشته به فعالیت‌هایی نظیر ابتهال، دعاخوانی، اذان و تواشیح اهتمام دارند كه بنده هم مستثنی نبودم. در حال حاضر هم سعی می‌كنم بیشتر وقتم را در امر تدریس و ترویج فرهنگ ‌قرآن سپری كنم. خانواده به‌عنوان اولین، اساسی‌ترین و مهم‌ترین محیطی است كه یک فرد در آنجا رشد کرده و وارد جامعه می‌شود، بنده هم از نعمت خانواده مذهبی، متدین و قرآنی بی‌بهره نبودم و با عنایات خداوند و تلاش‌های پدر و مادر م قدم در این مسیر قرآنی گذاشته‌ام. بعد از خانواده تأثیر دوستان خوب مسجدی و قرآنی به جهت ممارست و مداومت در این مسیر كتمان‌ناپذیر است.

رضایی ادامه می‌دهد: خوشبختی كامل از آن كسی هست كه بتواند زندگی قرآنی داشته باشد، من نیز برای داشتن زندگی قرآنی تلاش زیادی کردم، اما اینكه تا چه اندازه موفق بودم یا نه، الله اعلم. قطعاً افرادی كه با قرآن و اهل بیت(ع) انس دارند زندگیشان نسبت به سایر افراد متفاوت بوده و از بركات این دو ثقل اكبر و اصغر بهره‌مند هستند.

این حافظ قرآن ادامه داد: خداوند را شاكرم كه این توفیق را داده تا بتوانم از بركات قرآن در زندگی بهره‌مند شوم. پیامبر اكرم‌(ص) می‌فرمایند: أشرافُ اُمّتی حَمَلَةُ القرآن؛ بـزرگان امـت من حاملان قرآن هستند. چه توفیقی بالاتر از این كه آدم سعی کند به چنین مقام و منزلتی برسد.

هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم
رضایی بیان کرد: اگر در یک جمله بخواهم بگویم «هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم» قرآن تأثیر مستقیم در زندگیم داشته و همیشه سعی كرده‌ام تا شخصیت و عزتی كه قرآن به من داده است را حفظ كنم. كسی كه منتسب به قرآن هست، همیشه و از هر حیث باید بهترین باشد. نمی‌گویم بهترین هستم نه؛ ولی باید بیش از پیش تلاش كنیم تا واقعاً زندگی قرآنی و بهتری داشته باشیم و بهترین باشیم. خدواند متعال می‌فرماید: «اِنَّ هذَا القُرءانَ یَهدی لِلَّتی هِیَ اَقوَم» قرآن انسان را به راه راست هدایت می‌کند، این وعده الهی است؛ بنده هم امیدم به همین كلام خداست و دائماً تكرار می‌كنم.

این فعال قرآنی در خصوص شرکت در مسابقات قرآنی یادآور شد: در بسیاری از مسابقات قرآنی كه در فواصل مختلف برگزار شده است شركت كرده و توانستم در رشته‌های مختلف قرآنی رتبه‌هایی کسب کنم. رتبه اول كشور در رشته ترتیل قرآن،‌ رتبه سوم كشور در رشته دعاخوانی، رتبه اول كشور در رشته تواشیح و مدیحه‌سرایی، رتبه اول استانی در رشته اذان، رتبه اول استانی در رشته ابتهال، رتبه اول استانی در رشته دعاخوانی و ... را كسب كردم.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه هر قاری قرآن كه بخواهد پا به عرصه قرائت بگذارد در ابتدا کار خود را با تقلید از اساتید برجسته دنیا آغاز می‌كند، گفت: من هم در ابتدا از اساتیدی چون عبدالباسط، مصطفی اسماعیل، صیاد، حصان، ‌محمدالیثی و ... تقلید كردم . بعد از مدتی تقریباً شیوه قرائتم تركیبی از انواع قرائات اساتید شد. ولی اگر در یک نگاه بگویم قرائت من بیشتر رنگ و بوی قرائت استاد مصطفی اسماعیل را دارد.

کمبود آموزش تخصصی قرآن در تبریز

این مربی قرآن کریم در خصوص وضعیت آموزش قرآن در شهر تبریز اظهار کرد: همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند: خوشبختانه حرکت قرآنی در شهر تبریز خیلی خوب است. اساتید زیادی در این شهر برای اینكه به اینجا برسیم زحمت كشیدند و خون دل‌ها خورده‌اند، الحمدلله در امر آموزش عمومی شهر تبریز مملو از كلاس‌های مختلف آموزشی اعم از روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، صوت، لحن، مفاهیم، حفظ و ... است. زمانی كه بنده در حال آموزش دیدن بودم در سطح آموزش عمومی قرآن مشكلی در شهر نبود ولی پس از طی دوره‌های ابتدایی، در حوزه آموزش تخصصی خصوصاً فن قرائت با كمبودهای شدیدی مواجه بودیم و هستیم.

انتهای پیام
captcha