12 فروردین‌ماه؛ تحقق آرمان مشارکت جدی مردم در نظامی سیاسی و اجتماعی
کد خبر: 3888342
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱

12 فروردین‌ماه؛ تحقق آرمان مشارکت جدی مردم در نظامی سیاسی و اجتماعی

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: 12 فروردین‌ماه 58 روز تحقق آرمان مشارکت جدی مردم در نظامی سیاسی و اجتماعی بود و نشان داد که امام خمینی (ره) به این حضور تا چه اندازه ایمان دارد و پایبند است که در کمترین زمان ممکن و قبل از هر اقدام مهم دیگر، زمینه را برای مشارکت مردم در سرنوشت خودشان فراهم می‌آورد.

12 فروردین‌ماه؛ تحقق آرمان مشارکت جدی مردم در نظامی سیاسی و اجتماعیحجت‌الاسلام والمسلمین احمد ترابی، رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: 12 فروردین‌ماه نشان داد که امام برای حضور مردم در تصمیم گیرهای کلان نقش جدی قائل بوده است، در آغاز نهضت و فراهم آمدن مقدمات پیروزی انقلاب اسلامی همواره این سئوال برای رسانه‌ها و روشنفکران و سیاسیون مطرح بود که نظام سیاسی موردنظر انقلاب اسلامی و رهبری آن بر چه پایه‌ای استوار و جایگاه و نقش آرای مردم در آن چگونه است، این سئوال را بارها از امام و متفکران انقلاب اسلامی می‌پرسیدند و آن‌ها از همان آغاز بر دو نکته اساسی تأکید می‌کردند، اول، احکام و قوانین اسلام و نکته دوم نیز رأی، خواست و اراده مردم بود.

وی ادامه داد: روز 12 فروردین 1358روز تحقق آرمان مشارکت جدی مردم در نظامی سیاسی و اجتماعی آنان بود و نشان داد که امام خمینی (ره) به این حضور تا چه اندازه ایمان دارد و پایبند است که در کمترین زمان ممکن و قبل از هر اقدام مهم دیگر، زمینه را برای مشارکت مردم در سرنوشت خودشان فراهم می‌آورد.

مردم‌سالاری دینی

ترابی عنوان کرد: در این روز اکثریت قاطع ملت ایران به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند و امید سلطه‌های جهانی و مستکبران را از تسلط دوباره بر مقدرات کشورشان قطع کردند و آنچه در روز 12 فروردین‌ماه رخ داد همان واقعیتی بود که بعدها مقام معظم رهبری از آن به عنوان «مردم سالاری دینی» یاد کردند که می‌بایست زیرساخت نظام سیاسی و تصمیم‌سازی و تصمیم گیری کشور را شکل دهد و سلامت و استقامت آن را در طول زمان، تضمین نماید.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: تفاوت مردم سالاری دینی با نظام‌های مبتنی بر دمکراسی سکولار، این است که در نظام‌های سیاسی سکولار، خواست و اراده مردم به هیچ اصل ارزشی، انسانی و حتی فطری مقید و ملتزم نیست، بلکه جز اصل دمکراسی، هر اصل و قانون طبیعی، بنیادی و عقلی می‌تواند با خواست مردم نادیده گرفته شود، چرا که خواست و اراده مردم مقدم بر همه چیز است.

وی تصریح کرد: ظاهر شعار« رای آری» برای افرادی که نگاه سطحی به آن دارند جذاب است اما زمانی که این اراده عمومی در یک کشور، به قدرت طلبی، افسار گسیخته و دست‌اندازی به حقوق سایر ملت‌ها تمایل نشان دهد و به جنگ جهانی دوم منتهی شود، هیچ‌کس آن ملت را برای این تمایل و هوس ملی مورد تحسین و تأیید قرار نمی‌دهد، زیرا آن ملت با رای اکثریت خود حقوق سایر ملت‌ها را زیر پا گذاشته است.

ترابی خاطرنشان کرد: در این جا هر عقل سلیم اذعان می‌کند و می پذیرد که قبل از خواست و رای مردم، اصول طبیعی و انسانی خاصی وجود دارد که همه باید به آن پایبند باشند و حتی خواست، میل و اراده اکثریت هم نباید آن‌ها را نفی کند، این است که ناگزیر باید قبل و بعد از رای اکثریت به اصولی پایبند بود. در این میان نیز در نظام اسلامی و مردمسالاری دینی، این اصول شامل اصول انسانی، عقلی فطری همراه با اصول اسلامی است.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی اظهار کرد: پس تفاوت در ضرورت پایبندی به اصول و ارزش‌ها نیست بلکه تفاوت در شمول و گستره آن است. از این رو می‌توان گفت افرادی که به اسلام اعتقاد ندارند و اساسا دین را از جنس توهم و تخیل می‌دانند و مبدئی‌الهی و فرابشری برای آن قائل نیستند، تلاش می‌کنند خود را از الزامات اصول و قوانین آن، خارج کنند.

وی ادامه داد: از طرفی نیز افرادی هم هستند که حقانیت اسلام را پذیرفته و اصول و قوانین آن را همسو با عقل، علم، اصول و حقوق انسانی می‌دانند و نمی‌توانند با اراده حتی اکثریت، این اصول را نادیده انگارند چون معتقدند دین در حفظ، پایبندی و تأمین مصالح عام انسانی، فطری و طبیعی، دقیق‌تر و بنیادی‌تر از انسانی که در حال تجربه، خطا و همچنین در حال تکامل فکری و بازنگری در ایده‌های قبلی است، عمل می‌کند.

انتخابات مردمی

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی اضافه کرد: طبیعتا هنگامیکه در 22 بهمن مردم تصمیم گرفتند که نظام شاهنشاهی را کنار بزنند و به ندای امام خمینی(ره) پاسخ مثبت و در نهایت به نظام اسلامی رای دهند، وارد میدان شدند و نظامی را تدارک دیدند که به انسان و اسلام ارج نهد.

ترابی تصریح کرد: البته که امروز ممکن است نسل‌هایی که شرایط گذشته را با تمام وجود لمس نکرده و در آن انتخاب شرکت نداشته‌اند، از خود بپرسند که آیا آن انتخاب، بهترین بود یا خیر؟ و معمولا زمینه شکل‌گیری این پرسش، مشکلات و کاستی‌هایی است که در شکل‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی بروز می‌کند.

وی افزود: در واقع این دسته از افراد مانند کسی هستند که با حل یک مسئله سخت ریاضی مواجه شده است و وقتی می‌بیند حل آن سخت است می‌خواهد آن را پاک کند و مسئله جدیدی را به جای آن بنویسد و حل کند، در حالی که ریاضی، ریاضی است و حل آن نیازمند دانش، قدرت ذهنی و تلاش فکری است و کسی که این مقدمات را به کار نگیرد نه این مسئله بلکه هیچ مسئله جدی را حل نخواهد کرد و همیشه چشم به بیگانه دارد که مسئله او را حل کنند و البته دیگران برای او بدون چشم‌داشت، احساس تفوق و اربابی کاری را انجام نمی‌دهند.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای جمهوری اسلامی استقلال ملی، فکری و علمی است که باید قدر آن را دانست و با کم کاری، سست نگری و فرصت‌سوزی، آن را مخدوش و تضعیف نکرد.

معیارهای انتخابات مردمی

ترابی خاطرنشان کرد: مردم حق انتخاب دارند، اما انتخاب آن‌ها نتایج خاص خود را دارد، از این رو اگر مردم براساس معیارهای غیعلمی و شعارهای سطحی انتخاب خود را انجام دهند، نتیجه انتخابات و مشارکت سیاسی، برای ملت ما سودمند نخواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین، مردم باید در هر زمان که زمینه انتخاب فراهم می‌شود، نماینده آگاه به مسائل، نیازها، راهکارها و با فهم و همچنین رئیس جمهور با کمال و با فکری را انتخاب کنند تا مسائل کشور و مشکلات خود را با دست آنان حل کنند و این گونه نیست که هرگونه انتخاب و با هر انگیزه و آگاهی و توانمندی باعث پیشرفت کشور شود.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی تصریح کرد: البته خوب است که نظام اسلامی راه‌هایی را پیش روی مردم بگذارد و مردم را در انتخاب دقیق‌تر و آگاهانه‌تر یاری دهد. از این رو می‌توان گفت که ما نیز باید احزاب بزرگ سیاسی و اجتماعی داشته باشیم، چراکه اگر حزب نداشته باشیم تا افراد بتوانند در آن، ایده‌ها و آرمان‌های خود را به صورت واضح و مشخص ارائه کنند و ترسیم نمایند، در انتخاب نمایندگان مجلس و رئیس جمهور و شناسایی وانتخاب وزیران گرفتار مشکل و ناکارآمدی خواهیم بود، زیرا افراد در یک بستر مناسب، مستمر و هدفمند رشد نیافته‌اند و تجربه سیاسی کسب نکرده‌اند.

ترابی عنوان کرد: در واقع ویژگی احزاب این است که در دراز مدت خود را به جامعه می‌شناسانند و دارای اصول و سابقه فکری و عملی خواهند بود، این پیشینه فکری و عملی نشان می‌دهد که چه کسی با چه آرمان و فکری روی کار می‌آید. در این میان اگر به خاطر داشته باشید هرگاه مشکلی برای نظام از ناحیه ندانم کاری مسئولان به وجود آمده است، نخبگان سیاسی دم از ضرورت داشتن احزاب قوی زده‌اند، اما پس از عبور از بحران همه آن را فراموش کرده‌اند.

اهمیت موضوع شفافیت برای پایداری نظام سیاسی

وی بیان کرد: موضوع شفافیت، امروز از موضوعات مهم و جدی است که در طول سال‌های گذشته از آن غفلت شده و زمینه فرصت طلبی‌ها، دخل و تصرف‌های ناروا و اختلاس‌ها را فراهم آورده است. چه اشکالی دارد با محوریت و شعار دفاع از شفافیت در ابعاد سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و... حزبی را شکل دهیم که نخبگان و مردم طرفدار و حامی شفافیت عضو آن باشند و نیروها و کاندیداهای خود را که ملتزم به اصل شفافیت آرا و عملکردها هستند مطرح کنند.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی تاکید کرد: در واقع احزاب بزرگ باید پشتوانه علمی واندیشه‌ای داشته باشند تا برنامه‌ها، اهداف، راهکارها و معرفی کاندیداها با تکیه بر آن صورت گیرد، این در حالی است که ما چنین پشتوانه و مجمع رسمی را شاهد نیستیم و این خلای است که اگر پر نشود، می‌تواند به ابهام‌ها، ندانم کاری‌ها، انتخاب‌های نارس و نسنجیده و در نهایت نیز سردرگمی جوانان منتهی شود و این پرسش را تقویت کند که آیا به راستی درست انتخاب کرده‌ایم؟.

انتهای پیام
captcha