فرصت ویژه‌ای در ماه رمضان برای استجابت دعا وجود دارد
کد خبر: 3900532
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶

فرصت ویژه‌ای در ماه رمضان برای استجابت دعا وجود دارد

یک استاد حوزه و دانشگاه مشهد گفت: دعا در ماه مبارک رمضان از مواردی است که به ویژه در ایام خاص به آن تاکیده شده و فرصت‌های ویژه‌ای در ماه رمضان برای استجابت دعا وجود دارد.

فرصت ویژه‌ای در ماه رمضان برای استجابت دعا وجود داردحجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان که در روایت‌ها از آن به عنوان شب قدر نام برده می‌شود، در خصوص بهره‌مندی از معنویات ماه مبارک رمضان با توجه به ممنوعیت حضور در تجمعات اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان عبادت‌هایی وارد شده که برکات زیادی دارد و این عبادات به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود.

وی افزود: خداوند در آیه 183 سوره بقره می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ، ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شده است.» لذا روزه گرفتن از عبادات فردی است و نیازی به حضور در جمع و اجتماعات ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: وقتی زندگی‌نامه امام خمینی(ره) را نگاه کنیم، می‌بینیم که ایشان درماه مبارک رمضان بیشترین وقت خود را به تلاوت قرآن اختصاص می دادند ضمن اینکه روایت هایی وجود دارد که اهل بیت(ع) چندین ختم قرآن در ماه مبارک رمضان داشتند بنابراین در شرایطی که تجمعات مذهبی ممنوع شده لذا بهترین عمل در این ماه تلاوت قرآن است که می توان به صورت فردی هم انجام داد.

فیض‌آبادی تصریح کرد: بحث کمک به دیگران از جمله مواردی است که می توان حتی از طریق غیر حضوری و بدون تجمع انجام شود و به ویژه در این شرایط یکی از بهترین اعمال کمک به دیگران است که نباید از آن غفلت کرد.

وی تشکیل جلسات مجازی را یکی از جایگزین‌های مناسب برای انجام مراسمات و جلسات مذهبی که پیش از این حضوری و به صورت جمعی برگزار می شد برشمرد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: افطاری دادن یکی از اعمال پسندیده در ماه مبارک رمضان است و در روایات رسیده از اهل بیت(ع) نیز به این امر تاکید فراوان شده که به دلیل بحران کرونا نیز یکی از بهترین جایگزین ها برای این سنت‌حسنه این است که ما مبلغی را که برای افطاری در نظر داریم نذر سلامت برای فقرا و نیازمندان کنیم.

وی با اشاره به اهمیت دعا در تعالیم دینی اظهار کرد: دعا در ماه مبارک رمضان از دیگر مواردی است که به ویژه در ایام خاص تاکیده شده و فرصت‌های ویژه‌ای در این ماه برای استجابت دعا وجود دارد و از آنجا که این عمل عبادی نیز فردی هم انجام می‌شود لذا از دعا در زمان‌های افطار و سحر و بعد از نماز که در روایات بسیاری به استجابت دعا در این زمان‌ها تاکید شده غفلت نکنیم.

فیض‌آبادی ادامه داد: شاید عده ای حوصله خواندن دعای طولانی نداشته باشند، لذا لزومی ندارد که فرد همه دعای ابوحمزه و افتتاح و... را یک شب تمام کند بلکه هر شبی یک صفحه بخواند کفایت می‌کند. دعا چه فارسی و عربی چه فردی و گروهی در ماه رمضان فرصت بسیار خوبی است که باید غنیمت شمرده شود.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: شب‌های قدر نیز از جمله شب‌های مهم سال است که به شب بیداری و عبادت در این شب بسیار تاکید شده است. آنچه در خصوص شب قدر مورد غفلت قرار گرفته این است که بسیاری فکر می‌کنیم شب قدر شب آغاز است در حالی که این طور نیست و در واقع شب قدر شب پایان است.

فیض‌آبادی گفت: در واقع در شب قدر خداوند معدلی بر اساس اعمال انسان می‌گیرد و براساس این معدل دانشگاه سال دیگر وی را انتخاب می‌کند، لذا براساس معدل است که آینده و سایر امور ما را رقم می‌زند.

وی راس همه عبادات در شب قدر را توبه واقعی از گناهان برشمرد و افزود: توبه واقعی یعنی اگر دینی از افراد بر گردن دارد ادا کند و آنچه از حق‌الناس را ضایع کرده جبران نماید و در جایی اگر گناهی مرتکب شده درصدد ترک و جبران برآید.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: امسال با توجه به ممنوعیت تجمعات مذهبی نیز می‌توان مراسم دعا را فردی و در بین اعضای خانواده برگزار کرد همچنین علم‌آموزی نیز از دستورات مورد تاکید در دین اسلام است که در شب قدر نیز بهتر است به این مبحث هم پرداخته و برای مطالعه و یادگیری نیز را در برنامه خود قرار دهیم.

فیض‌آبادی ابراز کرد: قرنطینه در ماه رمضان یک فرصت استثنایی فراهم کرده مثل همین با خانواده بودن می‌توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد. برخی در سفر حج دنبال بازار و خریدند و برخی از فرصت در کنار کعبه بودن نهایت بهره را می‌برند و ما نیز باید طوری برنامه‌ریزی کنیم تا از فرصت در خانه بودن بهترین بهره را ببریم.

انتهای پیام
captcha