ما نتوانستیم مکتب جبهه، جنگ و شهادت را به خوبی ترسیم و منتشر کنیم
کد خبر: 3900655
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲

ما نتوانستیم مکتب جبهه، جنگ و شهادت را به خوبی ترسیم و منتشر کنیم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: ما نتوانستیم مکتب جبهه، جنگ و شهادت را به خوبی ترسیم و مدون و منتشر کنیم. ما در حوزه شهادت، مقبره شهدا در حد سمبولیک دیدیم، اما باید بیشتر توجه کنیم و به آن بپردازیم. ما نتوانستیم به مکتب شهید سلیمانی بپردازیم، مکتب شهید سلیمانی کاملا مشهود است.

ما نتوانستیم مکتب جبهه، جنگ و شهادت را به خوبی ترسیم و منتشر کنیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسن جعفری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، امروز، اول خرداد ماه، در ستاد گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر که در سالن شهید باهنر استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خدا عمر ما را در مقطعی قرار داد که امام راحل(ره)، شهدا فرهنگ شهید و شهادت و حضور در جبهه ایثار و فداکاری را درک کنیم که این جای شکر دارد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا، مخصوصا شهدای جنگ تحمیلی، گفت: سردار سلیملنی از جنگ شروع کرد و لباس رزم خود را تا انتها از تن بیرون نیاورد. جانبازان بزرگواری هستند که کمتر دیده می‌شوند، ‌جانبازان قطع نخاعی نیز هستند که ۴۰ سال است روی تخت و ویلچر بوده و خانواده‌شان ایثارگرانه پرستاری می‌کنند. آزادگان و رزمندگانی نیز هستند که شاید بسیاری از آنها گمنام باشند، زحمت کشیدند، اما امروز در گمنامی در اجتماع محو شدند.

جعفری با بیان اینکه ما کمتر به خانواده و پدران و مادران شهدا پرداختیم، عنوان کرد: شهدا وظیفه شرعی و قانونی محکمی را بر دوش همه گذاشتند که باید به نحو احسن به این وظیفه بپردازیم که تاکنون کوتاهی کردیم. ما نگرش قدیم و فرهنگ جبهه و جنگ را فراموش کردیم، به همین دلیل الان دچار این مشکلات هستیم. شهدا در روز ایمان، تحمل و شجاعت و در شب تحجد و عبادت در شب داشتند، در کتار چادرها مکان خاص نماز شب تعبیه شده بود و رزمندکان باوجود خستگی نماز شب می‌خواندند. در جبهه‌ها اتفاقات خوبی رقم خورد، اما چقدر توانستیم به این کارهای رزمندکان بپردازیم؟

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: رزمندگان مناعت طبع داشتند، با کنسرو زندگی می‌کردند، اما گلایه نداشتند، در حالی که اکنون مسئولان در خصوص نوع غذا هزار مطلب دارند. رزمندگان می‌جنگیدند، اما طلبکار نبودند. ارتش جهان در مقابل ما بود اما با کمترین امکانات می‌جنگیدند و راضی بودند. نکته کلیدی همدلی مسئولان، فرماندهان و رزمندگان بود، داخل گروهان نمی‌دانستی که فرمانده کیست، همه کار می‌کردند، بنابراین اگر بتوانیم آن فرهنک را زنده و در جامعه فعلی حاکم کنیم، موفق خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه عملیات خرمشهر عظمتی داشته و دارد، تصریح کرد: عراق علنا اعلام کرد اگر می‌توانید بیایید خرمشهر را آزاد کنید، اما به هیچ عنوان فکر نمی‌کردند رزمندکان ما بتوانند خط را بشکنند و وارد خرمشهر شوند. امام به حق فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد، زیرا بر اساس دکترین نظامی، برای هیچ کدام از ژنرال‌های جهان قابل باور نبود که با حداقل امکانات استحکامات را در هم بشکنند و لشکرهای عراق را مستاصل و وادار به تسلیم کنند. حتما باید آزادسازی خرمشهر به عنوان روز ایثار، مقاومت و فداکاری در خاطر ما و نسل‌ها برجسته شود.

جعفری بیان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم نکته ویژه‌ای فرمودند که وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند. ایشان می‌فرمایند مراقب تحریف ارزش‌ها و واقعیت‌های انقلاب و جنگ باشید، اگر این مناسبت‌ها برگزار نشود، قطعا تحریف می‌شود. قطعا کسانی که سهمی در جنگ و انقلاب نداشتند، امروز به عنوان وارثان جنگ و انقلاب مواردی را مطرح می‌کنند که وجود واقعی نداشته است. جمع‌آوری اطلاعات و سوابق رزمندگان و خاطرات آنها می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما نتوانستیم مکتب جبهه، جنگ و شهادت را به خوبی ترسیم و مدون و منتشر کنیم. ما در حوزه شهادت، مقبره شهدا در حد سمبولیک دیدیم، اما باید بیشتر توجه کنیم و به آن بپردازیم. ما نتوانستیم به مکتب شهید سلیمانی بپردازیم، مکتب شهید سلیمانی کاملا مشهود است.

وی ادامه داد: در حوزه دکترین نظامی، غربی‌ها و آمریکایی‌ها تعجب می‌کنند و می‌گویند برای جنگ تحمیلی به بسیجیان و این افراد چه امکاناتی دادید؟ آیا پول یا قول خانه و امکانات دادید؟ بر چه اساسی رفتند و شهید شدند. برای ژنرال‌های غربی عجیب است که به خاطر ارزش و دفاع از وطن بدون دستمزد مادی به جبهه بروند. باید تلاش ویژه‌تری برای شهدا داشته باشیم، مخصوصا امسال که بهانه خوبی بوده و چهلمین سالگرد دفاع مقدس است، وظیفه خاص‌تری داریم و باید ویژه‌تر به آن بپردازیم. نسل جدید ما نیز با شهدا و اتفاقات دفاع مقدس بیگانه است.

جعفری گفت: همه دستگاه‎های اداری ملزم هستند امسال در حوزه مراسم گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر و چهلمین سالگرد دفاع مقدس حداکثر همکاری را با تمام ‌توان داشته باشند. به این دلیل که در فضای مجازی قدرت مانور نداریم، باید در فضای مجازی برنامه‌های متنوع و متعددی را در زمینه دفاع مقدس و خرمشهر داشته باشیم. مستندسازی ایثارگران حرف متین و خوبی است که باید در دستور کار ادارات قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: کلیه ادارات استان بند‌ چ دارند که اعتبار آن را شورای اطلاع‌رسانی مصوب می‌کند، ما این اعتبار را در اولین روز شورای اطلاع‌رسانی مصوب می‌کنیم تا در راستای حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی برای چهلمین سالگرد دفاع مقدس استفاده کنند و هیچ هزینه‌ای غیر از این موضوع را نخواهیم پذیرفت. برای فضاسازی شهری نیز باید برنامه ارائه شود. اصناف نیز می‌توانند کمک کرده و محتواها را در بازار استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha