رسم دیرینه مسلمانان سیرالئون در استقبال از عید فطر
کد خبر: 3901088
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۱

رسم دیرینه مسلمانان سیرالئون در استقبال از عید فطر

دانشجوی رشته فلسفه اسلامی جامعه المصطفی العالمیه از کشور سیرالئون گفت: از رسومات دیرینه مسلمانان در سیرالئون این است که در جلسات تلاوت قرآن ماه مبارک رمضان پارچه سفیدی در بین مجلس پهن می‌کنند و هر کس مبلغی در آن می‌ریزد که پس از پایان رمضان از جمع آوری پول‌ها جشن بزرگی می‌گیرند.

رسم دیرینه مسلمانان سیرالئون در استقبال از عید فطرباع دانشجوی رشته فلسفه اسلامی جامعه المصطفی العالمیه از کشور سیرالئون در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص آداب و رسوم مردم کشورش در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در کشور سیرالیئون با توجه به اینکه بیشتر خانواری یعنی با عمه، عمو، خاله، دایی و پدربزرگ زندگی می‌کنند وقت افطار هریک از خانواده‌ها و یا همه گرد هم می‌آیند و غذای مختلفی برای افطار را تدارک می‌بینند که البته از مشهورترین غذاهای محلی افطار عِبه و پِپ است.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر مسلمانان در کشور سیرالیئون اهل سنت هستند، بعد از افطار برای اقامه نماز تراویح به مساجد می‌روند. مراسم و محافل قرآنی به صورت عمومی در این کشور مرسوم نیست تنها در برخی از مساجد جلسات تفسیر و قرائت قرآن را دارند که معمولا در فاصله بین نماز ظهر و عصر که حدود دو ساعت به طول می‌انجامد برگزار می‌شود.

این دانشجوی سیرالئونی ادامه داد: از آنجا که شیعیان در کشور ما در اقلیت هستند لذا در کشور ما مراسم عزاداری امام علی(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) جا نیفتاده که امیدواریم این امر مرتفع شود و ما بتوانیم روزی مراسم عزاداری اهل بیت(ع) را برپا کنیم اما لیله‌القدر بسیار باشکوه برگزار می‌شود و حتی خود دولت روز قبل از شب قدر را برای رفاه حال مسلمانان تعطیل می‌کنند.

وی ابراز کرد: شب قدر در سیرالئون فقط یک شب است که بیشتر مردم از بین 25 و 27 ماه رمضان با توجه به مناطق مختلف زندگی یکی از این دو شب را مراسم احیاء دارند.

باع در خصوص مراسم افطاری دادن در وطنش اظهار کرد: مدل میزبانی در بین مسلمانان سیرالیئون متفاوت است به این معنا که ما از میهمان دعوت نمی‌کنیم بلکه هریک از خانواده ‌ها برای یکدیگر غذا می‌پزند و به درب منزل یکدیگر می‌برند.

وی عنوان کرد: رسم دیگر در افطاری دادن به این صورت است که هر خانواده که وسعت مالی دارد مبلغی پول از 300 هزار تومان تا یک میلیون تومان را در داخل پاکت می‌گذارند و به درب منزل خویشان و اقوام می‌برند.

این دانشجوی سیرالئونی اظهار کرد: با توجه به اهمیت عید فطر دولت هم این روز را تعطیل می‌کند تا مسلمانان در این روز بتوانند آداب و رسوم خود را برگزار کنند.

وی افزود: مسلمانان سیرالئون در این روز مراسم خاص خود را دارند که نقش بانوان در برگزاری این مراسمات بسیار پررنگ است. در این روز بانوان از ساعت 4 بامداد مشغول طبخ غذاهای مخصوص این روز می‌شوند و سپس ساعت 8 صبح غذا را برای مراسم عید توزیع می‌کنند.

باع در خصوص سایر آداب مسلمانان در روز عید فطر بیان کرد: دید و بازدید از اقوام و آشنایان و پوشیدن لباس نو از دیگر رسومات مسلمانان سیرالئون در روز عید سعید فطر است.

وی گفت: از رسومات دیرینه مسلمانان در سیرالئون این است که در جلسات تلاوت قرآن که در طول ایام ماه مبارک رمضان در مساجد و اماکن مذهبی برگزار می‌شود پارچه سفیدی در بین مجلس پهن می‌کنند و هرکس مبلغی در آن می‌ریزد که پس از پایان رمضان از جمع‌آوری پول‌ها جشن بزرگی می‌گیرند و سفره‌ای برای مردم در فضایی که پیش‌بینی شده پهن می‌کنند.

این دانشجوی سیرالئونی اضافه کرد: معمولا این مراسم یک یا دو روز بعد از پایان ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و غذای اصلی مراسم با گوشت گاو همراه برنج طبخ می‌شود.

انتهای پیام
captcha