عظمت عید فطر به اندازه شب‌های قدر است
کد خبر: 3901108
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

عظمت عید فطر به اندازه شب‌های قدر است

دستیار ویژه مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: به جز سه شب قدری که در ماه رمضان احیا می‌کنیم، سایر شب‌هایی که با عنوان لیله‌القدر از آن‌ها یاد می‌شود، نشان‌دهنده بزرگی این شب‌هاست و عید فطر هم یکی از این شب‌های باعظمت است.

عظمت عید فطر به اندازه شب‌های قدر ماه رمضان استحجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی همتی‌فر، دستیار ویژه مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت اولین روز از ماه شوال و عید سعید فطر، با بیان این مطلب اظهار کرد: روایات زیادی در موضوع عید فطر وجود دارد که از میان این روایات، سخن پیامبر اکرم(ص) حائز اهمیت است که می‌فرمایند: «خداوند در هر شب از ماه مبارک رمضان چند نفر را از آتش جهنم رهایی می‌بخشد و در شب و روز عید فطر به اندازه تمام این ماه افراد زیادی را از آتش دوزخ رهایی می‌بخشد». همچنین روایتی مبنی بر اینکه «هر روزی که در آن گناه نباشد آن روز عید است»، وجود دارد که ائمه(ع) این عید را توجه کردن به خداوند تلقی کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما چهار عید بزرگ در اسلام داریم که ویژه هستند که یکی از این اعیاد عید فطر، عید بندگی خداوند است. در واقع این روزها برای خداوند از اهمیت و موضوعیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است. از این رو به دلیل مهم بودن این اعیاد برای هریک از آن‌ها، اعمالی سفارش شده است که اگر به این اعمال توجه کنیم به خداوند نزدیک‌تر خواهیم شد و خداوند هم به همین دلیل است که این اعمال را در نظر گرفته تا بندگانش در این روزها به او نزدیک‌تر و همچنین توجه ویژه‌تری داشته باشند.

دستیار ویژه مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: در واقع این اعیاد، روز مزد گرفتن از خداوند است. به عنوان مثال، در روز عید فطر افراد مزد یک ماه روزه‌داری را می‌گیرند، در روز عید قربان نیز حجاج مزد اعمال حجی که انجام داده‌اند را می‌گیرند. از این رو سفارشات زیادی در راستای توجه به اینگونه اعیاد شده است و از این رو ما نیز نباید به این اعیاد بی‌توجه باشیم چرا که این روزها روزهای بزرگی در نزد خداوند هستند.

همتی‌فر با اشاره به خطبه‌های نماز عید فطر نیز اظهار کرد: در واقع یکی از خطبه‌های این روز به نوعی جنبه عبادی، معنوی و فرهنگی و خطبه دیگر نیز جنبه اجتماعی، سیاسی و بطن جامعه حکومت اسلامی را شامل می‌شود که این خطبه‌ها در نماز جمعه نیز به آن‌ اشاره می‌شود. به گونه‌ای که در خطبه اول اخلاق، عرفان، توجه به خداوند و عبودیت و در خطبه دوم نیز وظایف مسلمانان را در یک حکومت شیعی و مسلمان بیان می‌کند تا مومنین توجه خود را به جامعه نیز معطوف کنند که می‌تواند تاثیرگذار باشد و به نوعی بحث بصیرت‎افزایی را به دنبال دارد.

دستیار ویژه مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به تداوم استفاده از معنویت این ماه در طول سال، بیان کرد: ما مسلمانان و به ویژه ما شیعیان درآمد معنویمان بالا است، بدین منظور که کارهای معنوی فراوانی را انجام می‌دهیم اما از طرفی نیز باید گفت که متاسفانه از دست دادن این معنویات نیز برایمان کار راحتی است، چرا که با یک گناه تمام دارایی‌های معنوی خود را از دست می‌دهیم و خرج می‌کنیم.

وی عنوان کرد: به عقیده من ماه مبارک رمضان ماهی است که می‌توان از تمامی روزهای آن استفاده کرد و معنویات زیادی را به دست آورد و ما باید این قدرت را داشته باشیم که این معنویات و آنچه را که در طی این یک ماه به دست آورده‌ایم تا سال آینده به همراه خود داشته باشیم و به نوعی با استفاده از آن‌ها به خدای خود نزدیک‌تر شویم.

همتی‌فر تاکید کرد: در واقع یک سری اعمال دارایی معنوی ما را کم می‌کنند و اگر ما در شب و روز این عید عهد کنیم که یک قدم را در راه خدا برداریم، قطعا خداوند هم دست ما را خواهد گرفت. از این رو می‌توان به عظمت این شب پی برد و گفت که شب عید فطر به دلیل شان و منزلتی که دارد یکی از شب‌هایی است که از آن به عنوان لیله‌القدر یاد می‌شود که این نامگذاری به معنای نزول قرآن نیست، بلکه همانند سه شب قدر، عظمت و بزرگی این عید را نشان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha