خبرهای خوب در مورد عتبات عالیات / مدیریت مستقل سفر به عراق و سوریه
کد خبر: 3907028
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
رشیدیان به ایکنا خبر داد؛

خبرهای خوب در مورد عتبات عالیات / مدیریت مستقل سفر به عراق و سوریه

رئیس سازمان حج و زیارت از تشکیل معاونت مستقل عتبات عالیات و مدیریت مستقل سفر به سوریه خبر داد و گفت: از این پس فضا را برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه زیارت بیشتر باز می‌کنیم.

خبرهای خوب در مورد عتبات عالیات/ مدیریت مستقل سفر به عراق و سوریه

به گزارش ایکنا، سالیانه حدود 80 هزار ایرانی سهمیه حضور در حج تمتع دارند. در سال‌های قبل و پیش از تعطیلی عمره نیز در برخی از سال‌ها تا 800 هزار زائر ایرانی سالیانه راهی عمره مفرده می‌شدند. یعنی به طور کلی در سال‌هایی که ایرانی‌ها بیشترین حضور را در عربستان داشتند حدود 850 هزار ایرانی برای شرکت در عمره و حج به این کشور سفر می‌کردند. همزمان با این سفرها سالیانه بیش از دو و نیم میلیون زائر ایرانی راهی عتبات عالیات می‌شوند و حدود سه میلیون زائر نیز در سفر اربعین شرکت می‌کنند.

در مقابل کمتر از یک میلیون زائر ایرانی عمره و حج، بیش از پنج میلیون زائر ایرانی در عتبات عالیات وجود دارد اما، طی سال‌های متمادی بیشترین توجه و تمرکز مسئولان سازمان حج و زیارت عموماً بر مسئله حج بود و مدیریتی که در خصوص برگزاری منظم و سازماندهی شده حج و عمره اعمال می‌شد، هرگز در بحث عتبات عالیات وجود نداشت.

معاونت مستقل عتبات عالیات تشکیل شد

در همین خصوص علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در واکنش به این سؤال خبرنگار ایکنا که مطرح کرد، همیشه توجه بیشتر مسئولان به عمره و حج بود و عتبات عالیات در مقابل حج مظلوم واقع می‌شد، اکنون که حج برگزار نمی‌شود چه اقداماتی در حوزه رفع مشکلات سفر به عتبات عالیات خواهید داشت؟ گفت: برای اینکه این مظلومیت را رفع کنیم، از سازمان امور اداری ـ استخدامی مصوبه گرفته‌ایم که معاونت عتبات از معاونت حج و عمره جدا شود و این معاونت اکنون در حال فعالیت به صورت مستقل است.

وی ادامه داد: حتی مسئله‌ای که قبلاً مطرح و تمام موضوعات اجرایی عتبات در دست یک شرکت یعنی شمسا بود را نیز تغییر دادیم و از آنجا خارج کردیم. سازمان حج و زیارت بیش از دو هزار و 550 دفتر کارگزاری زیارتی در کل کشور دارد که این دفاتر از این پس نقش بیشتری خواهند داشت، یعنی سازمان نقش بیشتری برای این دفاتر قائل شده است. سفر به سوریه نیز با همین هدف به صورت جداگانه فعال شده است تا شکل جدیدی را برای فعال‌تر کردن دفاتر زیارتی در موضوع سوریه داشته باشیم.

مشارکت بخش خصوصی در حوزه زیارت

رشیدیان در پاسخ به این سؤال که همیشه بحث گروه‌های مجاز و غیرمجاز در سفر به عتبات مطرح می‌شد و تعداد زیادی از مردم از طریق گروه‌های غیرمجاز سفر کرده و مشکلات زیادی برای آنها بروز می‌کرد؛ آیا در روش مدیریتی جدید این مشکلات رفع خواهد شد؟ گفت: همایشی با کارگزاران زیارتی در مشهد برگزار و همین مسائل مطرح شد که باید فضا را برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه زیارت بیشتر باز کنیم اما این بدان معنا نیست که متولی‌گری سازمان حج و زیارت را کاهش دهیم؛ بلکه نظارت، کنترل شاخص‌ها و ریل‌گذاری مشخص ارائه خدمات بیش از گذشته مدنظر خواهدبود.

وی اضافه کرد: در سفر به عراق، بخش کنسولی جمهوری اسلامی ایران در نجف مطالب مفصلی را در خصوص گروه‌های ایرانی که توسط افراد غیرمجاز به عراق برده شده و در این کشور رها شده بودند بیان کرد و به شدت خواستار کنترل و رفع این مشکل بود. بزرگ‌ترین تلاش ما در زمینه زیارت، ارتقای فرهنگی زائران است و بزرگ‌ترین سرمایه ما اعتمادی است که مردم به ما دارند و اگر زائران را به فردی که تخصص ندارد و قابل اعتماد نیست بسپاریم، این اعتماد از بین می‌رود. بر همین اساس نظارت و متولی‌گری را در سازمان حج و زیارت حفظ می‌کنیم اما از دفاتر کارگزاری که سال‌های سال است مجوز داشته و آموزش دیده‌اند، استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha