پوش‌سنگ مرقد امام رضا(ع)؛ روایتگر سیره رضوی در قاب هنر
کد خبر: 3907239
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴

پوش‌سنگ مرقد امام رضا(ع)؛ روایتگر سیره رضوی در قاب هنر

مدیر اجرایی پروژه تولید پوش‌سنگ مضجع حضرت رضا(ع) گفت: این طرح زنجیره‌وار زوایای کمتر دیده‌شده از زندگی آن حضرت را در قالب هنر به نمایش می‌گذارد.

پوش‌سنگ مرقد امام رضا(ع)؛ روایتگر سیره رضوی در قاب هنرزهرا عنابستانی، مدیر اجرایی پروژه تولید پوش‌سنگ مضجع مطهر حضرت رضا(ع)،‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص جزئیات پروژه تولید پوش‌سنگ مضجع حضرت رضا(ع) گفت: این کار به سفارش آستان قدس رضوی و توجه ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی و با تأکید بر قابلیت تفکیک و معنادار بودن قطعات به‌ منظور اهدا در زمان غبارروبی مضجع حضرت رضا(ع)، سال گذشته آغاز شد.


بیشتر بخوانید:


وی نحوه ورود به این پروژه را یک عنایت از سوی امام رضا(ع) دانست و تصریح کرد: پیشنهاد اولیه این طرح به نهادهای مختلف آستان قدس رضوی از جمله مؤسسه آفرینش‌های هنری و مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی ارائه شد و یکسال پیش به‌عنوان شخصیت فعال اجتماعی و فرهنگی و آشنا به امور بانوان کارآفرین از سوی فاطمه دژبرد، مدیر مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی به این طرح دعوت شدم.

مدیر اجرایی طرح تولید پوش‌سنگ مضجع حرم رضوی بیان کرد: گروه کاری کارگاه تولید پوش‎سنگ مضجع شریف رضوی با عنوان «خاتون» به موازات دیگر نهادهای دست‌اندرکار آغاز به‌کار کرد و بعد از برگزاری چندین نشست با حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی و مدیر مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی، پیشنهادها و نقطه‌نظرات لازم از منظر آستان مقدس رضوی دریافت شد.

عنابستانی اضافه کرد: چندین طراح جهت کار به گروه اجرایی دعوت شدند و همگی طرح پیشنهادی خود را در قالب اهداف بیان، ترسیم و ارائه کردند که در نهایت سمیه‌سادات باغبان عنبران، کارشناس ارشد طراحی پارچه مسئولیت طراحی پوش‌سنگ را برعهده گرفت و مقرر شد که براساس اهداف اصلی طرح، از جمله توجه به مفهوم واحد در قالب سیره رضوی، قابلیت تفکیک به شرط حفظ محتوا برای هر قطعه، کاربردی بودن قطعات بعد از اهدا و قابلیت اجرای کار با استفاده از هنر سوزن‌دوزی، ارائه شود.

تبیین جایگاه امام رضا(ع)؛ شرط رسیدن به توحید

وی گفت: طراح گروه قریب به 100 طرح را در اتود اولیه ترسیم کرد و بعد از تأیید و نظارت مدیر مرکز امور بانوان آستان قدس رضوی و گروه اجرایی، طرح «دعوت به حریم حرم ولایت‌الله» مورد تأیید قرار گرفت که مبنای این طرح براساس حروف ابجد و اسامی ائمه‌اطهار(ع) و در قالب روایت معروف سلسله‌الذهب است. توجه به سبک و سیره زندگی حضرت رضا(ع) و تلاش بر بیان جایگاه و منزلت ایشان به‌عنوان شرط رسیدن به توحید و نجات در اعتقاد به امامت مهم‌ترین هدف این پروژه فرهنگی ـ هنری است.

مدیر اجرایی طرح تولید پوش‌سنگ مضجع حرم رضوی اظهار کرد: برای طراحی دقیق و استفاده مناسب از آیات و روایات مرتبط با عنوان طرح، از نظرات حجت‌‎السلام و‌المسلمین محمد‌مهدی حکمت‎نیا، کارشناس امور مذهبی، استفاده شد و طرح نهایی روی پارچه مخمل با حفظ تمام ظرافت‌های طرح، چاپ و آماده سوزن‌دوزی شد.

عنابستانی مرحله دیگر پروژه را سوزن‌دوزی بیان کرد و گفت: به منظور اجرای طرح مذکور با حفظ جزئیات باید از توان سوزن‌دوزان سنتی و بنام استفاده می‌شد. به همین سبب به سراغ شهین پزشکی، یکی از اساتید این رشته، رفتیم. توصیه ایشان استفاده از ظرفیت و توان شاگرد به‌حقشان اعظم فرطانی، کارشناس ارشد دوخت‌های سنتی بود که با گروه 15 نفری از شاگردان خود مسئولیت دوخت را برعهده گرفتند و انواع الگوهای سنتی و مدرن سوزن‌دوزی را از جمله مرصع‌دوزی، زنجیره‌دوزی و سرمه‌دوزی در این اثر استفاده کرده‌اند.

وی افزود: استاد عبدالحسین مهدوی مقدم، آیات و روایات کار را به سبک زنجیره با چرخ گلدوزی کرده‌اند و پیش از این نیز دو پوش‌سنگ پیشین مضجع حضرت رضا(ع) را به وسیله گلدوزی با چرخ آماده کرده‌اند. در مرحله بعد، جهت آسترکشی کار یک گروه هویه‌کاری با حضور مریم قانعی‌زاده، مسئولیت هویه‌کاری و جداسازی قطعات را به عهد گرفتند تا در نهایت با به‌کارگیری منجوق دندان‌موشی زده شود و کار به‌صورت مرتب و منظم آماده مونتاژ روی پارچه اصلی شد.

مدیر اجرایی طرح تولید پوش‌سنگ مضجع حرم رضوی ابراز کرد: کار هنرمندان سوزن‌دوز از پنجم خردادماه روی این طرح آغاز شده و بیش از 90 درصد کار پیش رفته است. بانوان کارگاه، حدود 18 ساعت در شبانه‌روز سوزن‌دوزی می‌کنند. به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، مقر اصلی کارگاه در محل باغ اردوگاه خاتون قرار دارد و بانوان هنرمند در منزل با وضو و معطر کردن دستان با گلاب بخش اعظم کار را در منزل سوزن می‌زنند.

عنابستانی ادامه داد: بعد از آماده شدن همه قطعات سوزن‌دوزی شده، می‌بایست تمام قطعات براساس طرح اصلی بر روی پارچه یک‌تکه زیرین 8 متری از جنس مخمل مونتاژ شود تا شکل مکعبی مضجع حضرت رضا(ع) را در ابعاد 92 سانتی‌متر عرض، 192سانتی‌متر طول و ارتفاع 92 سانتی‌متر کاملاً پوشش دهد.

مدیر اجرایی طرح تولید پوش‌سنگ مضجع حرم رضوی افزود: تولید و طراحی پوش‌سنگ مضجع حضرت رضا(ع) با تأکید آستان مقدس رضوی، جهت اتمام کار در دهه کرامت و رونمایی آن در میلاد پربرکت حضرت رضا(ع)، با قدرت و سرعت بالا به دست بانوان هنرمند مشهدی در حال انجام است. این طرح تقریباً متشکل از 4000 قطعه اعم از 344 قطعه بزرگتر با قابلیت تفکیک و بسته‌بندی و 3020 تکه در قالب دکمه‌های سوزن‌دوزی شده است تا این دکمه‌ها در کنار هم تداعی‌کننده یک زنجیره طلا عنوان پروژه باشد. در این طرح از 6 آیه و 381 کلمه (اسمای حسنی، القاب حضرت رضا(ع)، 14 معصوم و نجمه خاتون ) استفاده شده است.

عنابستانی با اشاره به اهداف اجرای طرح، یادآور شد: از آنجایی که قرار است بعد از هر دوره غبارروبی، پوش‌سنگ جدیدی برای مضجع تولید شود، عنوان پروژه «زنجیره طلا» است. اما عنوان اولین پوش‌سنگ که در دهه کرامت رونمایی خواهد شد، برگرفته از حدیث سلسلةالذهب «دعوت به حریم حرم ولایت الله» نام گرفته است و توسط بانوان گروه خاتون در حال اجراست.

مدیر اجرایی طرح تولید پوش‌سنگ مضجع حرم رضوی گفت: بعد از یک دوره قرارگیری پوش‌سنگ بر روی مضجع و غبارروبی مجدد، پوش‌سنگ بعد از برداشت از روی مضجع در مدت زمان 2 ساعت و در حین مراسم با کشیدن ساده نخ‌ها از پشت کار، قابلیت جدا شدن و قرار گیری در قالب بسته‌بندی‌های خاص براساس محتوای هر طرح را خواهد داشت و آماده اهدا می‌شود.

وی تصریح کرد: بدین جهت در حال حاضر گروه تولید بسته‌بندی قطعات متشکل از 5 نفر از جوانان و دانشجویان رشته معماری و گرافیک جهت ارائه خلاقانه و بروز طرح بسته‌بندی از جمله استفاده از هنر دکوپاژ در حال فعالیت هستند تا در موعد مقرر متناسب با انواع مختلف قطعات (‌3364 قطعه) بسته‌بندی‌ها آماده ارائه شوند. مراحل مختلف کار با صرف دقت و ظرافت کامل در حال انجام است. کاری که باید در مدت 6 ماه انجام می‌شد، در بازه یک ماهه با حضور 25 نیروی مستقیم، در حال پیشرفت و تولید شدن است که این از عنایات حضرت است.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری برای اعتلای فرهنگ

عنابستانی اظهار کرد: تأکید مقام معظم رهبری در بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری در مسیر اعتلای فرهنگ است، ضمن اینکه ایشان فرمودند می‌توان با فعالیت‌های هنری لطیف و عمیق، اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را به‌عنوان الگوی عملی به ملت‌های تشنه معرفت معرفی کرد، که این سخنان راهبردی برای بنده در مسیر این پروژه ارزشمند راهگشا و انرژی‌آفرین بود. امید است فازهای بعدی این طرح زنجیره‌وار، با ارائه فراخوان و کمک گرفتن از طراحان و هنرمندان سوزن‌دوز از سطح کشور و حمایت تولیت آستان قدس رضوی تداوم یابد و بتوانیم زوایای کمتر دیده شده از زندگی حضرت رضا(ع) را در قالب هنر به نمایش بگذاریم.

مدیر اجرایی طرح تولید پوش‌سنگ مضجع حرم رضوی ضمن اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: «احترام به زن این است که به او فرصت داده شود تا نیروها و استعداد‌های برجسته و عظیمی را که در درون هر انسانی خداوند متعال به ودیعه نهاده، در سطوح مختلف، خانواده، جامعه، بین‌المللی، برای علم و معرفت، تحقیق و برای تربیت و سازندگی بروز دهد»، ابراز امیدواری کرد که در فرصت پیش‌آمده بانوان هنرمند بتوانند شمه‌ای از عظمت امام هشتم(ع) را با توان و استعداد خود به منصه ظهور بگذارند و بانوان مشهدی بدین‌ وسیله به محضر امام رئوف ادای دین کرده باشند.

در ادامه مریم قانعی‌زاده، از هنرمندان رشته هویه‌کاری، بیان کرد: 20 سال است که به این هنر مشغول هستم، خوشحالم که به این کار دعوت شدم و در این پروژه ایفای نقش می‌کنم. ما یک گروه هشت نفره در این بخش هستیم که بخش مربوط به نام پنج‌‌تن از پوش‌سنگ مرقد حضرت رضا(ع) شامل 38 قطعه را بر عهده داریم که البته کار سنگینی است و در این مدت کوتاه با عنایت حضرت بود که توانستیم کار را پیش ببریم.

این بانوی هنرمند گفت: همچنین در یک بخش از هویه‌کاری قطعه‌های مزین با نام مبارک امام رضا(ع) را طراحی کردیم که امید داریم مورد تأیید حضرت قرار گیرد. در حال حاضر یک ماه است که کار را آغاز کردیم و این پروژه تا ولادت امام رضا‌(ع) به اتمام خواهد رسید. دعوت به این کار بعد از مدتی که در شاخه‌های مختلف سوزن‌دوزی کار می‌کردم برایم خیلی مسرت‌بخش بود و می‌توانم بگویم یک اتفاق زیبا در زندگی‌ام است و من خدا را به خاطر این حضور و خدمت برای حضرت رضا(ع) شاکر هستم.

انتهای پیام
captcha