وجود قدیمی‌ترین نسخه عیون اخبارالرضا(ع) در گنجینه رضوی
کد خبر: 3907861
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹

وجود قدیمی‌ترین نسخه عیون اخبارالرضا(ع) در گنجینه رضوی

کارشناس نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از وجود قدیمی‌ترین نسخه عیون اخبارالرضا‌(ع)، اثر منسوب به امام رضا(ع) با قدمت ۵۶۰ سال در گنجینه مخطوطات کتابخانه رضوی که متعلق به دوره تیموری است، خبر داد.

وجود قدیمی‌ترین نسخه عیون اخبارالرضا(ع) در گنجینه رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از آستان نیوز، سیدرضا صداقت حسینی، کارشناس نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در تشریح این اثر گفت: عیون اخبارالرضا(ع) اثری ارزشمند مشتمل بر روایات و احادیث امام رضا(ع) و از معتبرترین منابع کتب روایی شیعه است که توسط ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق از بزرگترین محدثین قرن چهارم هجری نگاشته شده است.

وی افزود: این کتاب مشتمل بر ابواب مختلف در بیان زندگانی، اخلاق، سخنان حکمت‌آمیز حضرت رضا(ع) و علل و فلسفه برخی از احکام و دیگر امور است که در تمام احادیث آن اسناد و سلسله روایات ذکر شده است.

صداقت حسینی ادامه داد: بر این کتاب، شروح و حواشی و ترجمه‌های متعددی نوشته که با عناوین جنة‌السلام، تحفه ملکی، لوامع‌الانوار، زلال‌العیون، مجمع‌الانوار معرفی و شناسانیده شده‌اند.

کارشناس نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیان کرد: از کتاب عیون اخبارالرضا(ع) 296 نسخه خطی در کتابخانه‌های ایران وجود دارد که در حال حاضر، قدیمی‌ترین نسخه خطی این اثر در کتابخانه دانشگاه تهران وجود دارد که این نسخه نفیس در شعبان سال 756 قمری به خط نسخ مُعرب یحیی بن حسنویه بن حسین کتابت شده است.

وی همچنین به وجود نسخه‌های خطی ارزشمند این اثر در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اشاره و تصریح کرد: در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی 69 نسخه خطی از این کتاب وجود دارد که قدیمی‌ترین آن مربوط به دوره تیموری است که به خط نسخ لطف‌الله بن تونی در محرم 881 در 220 برگ 21 سطری کتابت و توسط سیداحمد ترابی در خرداد 1356 وقف کتابخانه آستان قدس رضوی شده است.

کارشناس نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ادامه داد: این نسخه که قدیمی‌ترین نسخه خطی گنجینه رضوی بوده به لحاظ تاریخ کتابت، ششمین نسخه خطی در کتابخانه‌های ایران است.

صداقت حسینی به نسخه خطی قدیمی دیگری از این اثر اشاره کرد و گفت: نسخه دیگری از این کتاب مربوط به دوره صفوی بوده که در سال 957 هجری کتابت شده و به خط نسخ محمد بن حسین غفاری در گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

انتهای پیام
captcha