ارتباط اشتغال بانوان و نرخ طلاق
کد خبر: 3907980
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

ارتباط اشتغال بانوان و نرخ طلاق

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در خصوص ارتباط بین اشتغال بانوان و نرخ طلاق، گفت: در گذشته بحران‌های اقتصادی در داخل خانواده کمتر بود، درحال حاضر بانوان نیز شروع به فعالیت کرده‌اند؛ اما بانوان شاغل تأثیری در افزایش نرخ طلاق نداشته‌اند بلکه به اقتصاد خانواده نیز کمک کرده‌اند که منجر به استحکام خانواده شده است.

تقویت اندیشه‌های دینی باعث استحکام افراد می‌شودبی‌بی طاهره طهماسبی، مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در بحث آسیب‌های اجتماعی جامعه اگر درون خود فرد و خانواده او به‌وسیله مسائل معنوی قوی شود، در مقابل بسیاری از بحران‌ها و آسیب‌ها می‌تواند مستحکم باشد. بخشی از این مسائل، مربوط به امور معنوی دینی و اخلاقی است و می‌تواند با تأثیرگذاری بالایی همراه باشد، اگر خانواده‌هایی که براساس اصول اسلامی زندگی می‌کنند را مشاهده کنیم، متوجه این موضوع خواهیم شد؛ چرا که اسلام از ریشه سلم آمده که شامل سلامت در همه ابعاد زندگی است و وقتی از نظر معنوی و اخلاقی بر روی اعضای خانواده کار شود، به نوعی او را در مقابل بسیاری از آسیب‌هایی که ممکن است به او وارد شود، ایمن کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از هدف‌گذاری‌های ما در دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی موضوع برجسته کردن ابعاد و ارزش‌های دینی و اخلاقی در جامعه است که در این خصوص به تناسب شرایط خاص اجتماعی در روزهای خاص مانند دهه کرامت این موارد را بیشتر به جامعه منتقل می‌کنیم.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی ادامه داد: دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی یک مأموریت اصلی و ۱۳ شرح وظیفه دارد. ساماندهی، راهبری و نظارت در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برای زنان و خانواده از جمله این وظایف است و مبنای کار هم سیاست‌های کل نظام از طریق تعامل با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد است.

طهماسبی بیان کرد: بخشی از فعالیت‌های این دفتر بر اساس مثلث توسعه اقتصادی پیش می‌رود و در استانداری تأکید بر فعالیت‎های اقتصادی با توجه به این طرح است. در خراسان رضوی، کار را در سه سطح تقسیم کرده‌ایم، ستاد استانداری، طرح دستگاه‌های اجرایی که با توجه به آن برنامه‌ها تعریف شده و دیگری با توجه به فرمانداری‌ها و تقسیم‌بندی‌های شهرستانی است و دستگاه‌های اجرایی باید در راستای شرح وظایف خودشان فعالیت‌ها را اجرا کنند و به ما گزارش کار بدهند.

وی گفت: تقویت و تحکیم بنیان خانواده، اقتصاد و معیشت خانواده، حضور بانوان در پست‌های مدیریتی که مصوبه دولت است و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۰ درصد برسد و بُعد سلامت خانواده در ابعاد مختلف از اهداف ما است. توسعه و پیشرفت در زمینه علمی و پژوهشی نیز در راستای بیانیه گام دوم انقلاب تدوین شده و ارتقای وضعیت کودکان و نوجوانان از دیگر فعالیت‌های ما در این راستا است.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه «ساختار دفتر زنان باید قوی‌تر از چیزی که در حال حاضر است پیش‌بینی شود»، اظهار کرد: زنان کل کشور و جمعیتی که در استان وجود دارد، حدود ۵۰ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. از طرفی مأموریت دفتر زنان تنها رسیدگی به امور زنان نیست بلکه خانواده هم تحت پوشش این مأموریت قرار گرفته است؛ بنابراین ساختار این دفتر، ساختار قوی‌ای برای این مأموریت سنگین نیست. اگر معاون رئیس جمهور در حوزه زنان داریم باید در سطح استان‌ها نیز معاون استاندار در این حوزه داشته باشیم که بتوان در چنین مأموریت کلانی که به عهده گذاشته شده به‌خوبی عمل کرد.

ساختارهای کنونی پاسخگوی نیازهای زنان نیست

وی با اشاره به اینکه باید از همه مراکز از جمله دانشگاه‌ها، بخش‌های خصوصی و تمام ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد برای اجرای کارمان کمک بگیریم، تصریح کرد: به‌عنوان مثال دانشگاه فردوسی مشهد یکی از بازوان علمی ما در زمینه تحقیقات و پژوهش‌های علمی است و نتایج تحقیقات آن در اختیار ما قرار گرفته می‌شود. چهار محور اصلی را در اولویت کاری‌مان داریم که نه‎تنها در حوزه پژوهش بلکه در تمام حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی ادامه داد: یکی از این چهار محور موضوع اعتیاد است و مسائل دیگر طلاق، سلامت و اشتغال را دربرمی‌گیرد. هر دانشگاه قرار است در یکی از این حوزه‌ها تحقیقات و فعالیت‌های خود را شروع کند و این موضوعات با توجه به پررنگ‌تر بودن هر موضوع در آن شهر یا منطقه در اختیار آن دانشگاه گذاشته می‌شود و از نتیجه تحقیق استفاده خواهد شد. در دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی اعتیاد، از جنبه آسیب اجتماعی و نابهنجاری اجتماعی پیگیری می‌شود. یکی از موضوعاتی که جامعه امروز بیش از پیش با آن درگیر است اعتیاد دختران در دبیرستان‌ها و حین تحصیل است که باید به‌دنبال حل این موضوع بود و علت‌ها و راهکارها را شناسایی کرد. در این زمینه دانشگاه باید در علت‌یابی‌ها و ارائه راهکارها در حوزه اعتیاد به ما کمک کند.

طهماسبی با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال زنان چند گروه داریم، بیان کرد: گروهی اشتغال زنانی است که زنان کارآفرین یا سرمایه‌گذار هستند و گروه دیگر زنانی هستند که سرپرست خانواده‌اند که باید معیشت خانواده را تأمین کنند و تجربه‌ای در کار و مدیریت ندارند. باید اشتغال این زنان منجر به بازار شود که بحث‌های مختلفی در این حیطه وجود دارد.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی مطرح کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما در انتهای سال ۹۸ و ۹۹ مباحث اقتصادی بوده است، به دلیل اینکه بسیاری از آسیب‌ها به موضوع اشتغال و بیکاری برمی‌گردد و علت و معلول آسیب در یک چرخه است. در مثالی بیماری کرونا را با آسیب کنار هم می‌گذارم که وجوه تشابه آن چیست. در کرونا دو موضوع مورد بررسی قرار گرفت که مورد اول افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن بود و مورد دیگر آموزش‌های لازم برای برخورد با این بیماری. در بحث آسیب‌های اجتماعی هم همین تشابه وجود دارد و باید آموزش‌های درستی را برای آسیب‌ها داشته باشیم و خانواده را به نوعی تقویت کنیم تا درون خودمان آسیب‌های کمتری اتفاق افتد.

وضعیت اشتغال زنان در استان

طهماسبی با بیان اینکه «بسیاری از آسیب‌های جامعه به بیکاری و موضوعات اقتصادی بر می‌گردد»، گفت: در حوزه زنان طرحی را داشتیم تحت عنوان الگوی مشاغل خانگی که با جهاددانشگاهی همکاری شد و در ۱۱ شهرستان کم برخوردار این کار را انجام دادیم. برای گروهی از زنان سرپرست خانوار این طرح را اجرا کردیم و در این طرح از آموزش برای ایجاد کسب و کار صحبت کردیم که نتیجه آن ایجاد شبکه‌هایی از کسب‌وکارهای خرد با توجه به ظرفیت‌های هر استان بود و این ظرفیت‌ها به اشتغال زنان سوق داده شد. در هر شهر، نوع محصول خاصی پیش‌بینی شد و به بازار وصل شدند. طرح دیگری، واگذاری زمین‌های رایگان بود که برای برخی از مشاغل در اختیار زنان قرار گرفت که به موضوعات مشخصی اختصاص داده شد.

۹۷ روستا را زنان معین اقتصادی و فرهنگی پوشش می‌دهند

وی ادامه داد: در راستای توسعه مثلث اقتصادی، ۲۹ تفاهم‌نامه منعقد کردیم که شامل ۹۷ روستا می‌شد و در حال حاضر ۹۷ روستا را زنان معین اقتصادی و فرهنگی پوشش می‌دهند و فعالیت‌ها را پیگیری می‌کنند که تاکنون ۱۸۳ صندوق خرد با ۵۱۵۵ زن روستایی تشکیل شده و در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برنامه‌ای داریم تا این صندوق‌ها را افزایش دهیم و یک‌سری وام‌های قرض‌الحسنه را پیگیری کردیم تا به تعاونی‌های زنان و زنانی که به‌صورت مستقل کار می‌کنند، داده شود. حدود ۱۲۰۰ بانوی کارآفرین به‌عنوان پیشرانان توسعه شناسایی شده‌اند که برای توسعه این زنان سرپرست خانوار قدمی برداشته و به توسعه اشتغال آن‌ها کمک شود.

طهماسبی با بیان اینکه بهترین مسیر برای ایجاد اشتغال، مشاغل خرد و کوچک هستند، اظهار کرد: این مشاغل را زنان کارآفرین پیشران می‌توانند مدیریت کنند و مطمئن هستم اگر پاسخگو باشند به نتایج خوبی خواهیم رسید. نرخ آمار مشارکت زنان در کل سال ۹۸ را به تفکیک نداریم و آخرین آمار متعلق به پاییز ۹۷ و ۹۸ است که نرخ مشارکت از ۲۷ به ۲۹.۴ رسیده و نرخ بیکاری کاهش یافته است. به نظر می‌آید یکی از راه‌های بسیار مؤثر در کاهش نرخ بیکاری معین‌های اقتصادی است.

وی ادامه داد: اولویت ما بانوان آسیب‌دیده هستند و بخش اعظمی که مورد توجه قرار می‌‎گیرند نیز زنان کارآفرین‌اند که ظرفیت بالایی برای کار دارند، به ویژه در روستاها که در برنامه ما هستند.

سرقت؛ بیشترین جرم زنان زندانی

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه «اعتیاد یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که شناسایی کردیم»، تصریح کرد: متأسفانه آمار اعتیاد را به تفکیک جنسیت نداریم و تنها تعداد نفرات مشخص است. بر اساس آخرین آمارها، ۱۰ درصد از معتادان بانو هستند. در بررسی‌های میدانی که در زندان زنان داشته‌ایم، جرم بخش اعظم زنانی که در زندان‌ها هستند سرقت است و علت اصلی آن اعتیاد است.

طهماسبی در رابطه با موضوع طلاق اظهار کرد: در مورد طلاق نمونه کوچکی را مورد بررسی قرار دادیم. این مطالعه بر روی ۲۰۰ مورد انجام گرفت که از ۱۹ هزار طلاقی که در استان داشته‌ایم نمونه کوچکی است. در همین ۲۰۰ مورد هم بخش اعظمی از دلیل طلاق اعتیاد همسر یا خانواده بوده است. باید بتوانیم درست مسئله آموزش را جا بیندازیم و موضوعات آموزشی و آموزش عمومی را در نظر بگیریم. ما به آموزش برای خانواده‌ها ورود پیدا کردیم. باید ارتباط بین فرزندان و هسته درونی خانواده‌ها تقویت شود. اکنون مشکلات ارتباطی نه‌تنها بین پدرومادر و فرزندان دیده می‌شود، بلکه بین فرزندان خانواده نیز این موضوع وجود دارد.

وی ادامه داد: هرچه منِ مادر با فرزندم ارتباط قوی‌تری داشته باشم، به تقویت ایمنی فرزندم در برابر جامعه کمک خواهم کرد. هر چه معنویات درونی‌تر و ریشه‌دارتر شود به کاهش مسائل کمک خواهد کرد.

تقویت اندیشه‌های دینی باعث استحکام افراد می‌شود

از هر سه ازدواج؛ یک طلاق

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی درخصوص وضعیت طلاق در استان اظهار کرد: با توجه به آمار سال ۹۷ از هر سه ازدواج یک طلاق داشته‌ایم. بخش اعظمی از علل طلاق در استان اعتیاد، اشتغال و بخش دیگر اختلاف سلیقه‌ها و کم‌بودن مهارت‌های ارتباطی بین زوجین و والدین و بخشی از آن ناآگاهی طرفین برای برخورد با همسر است. هم‌کفوی باید در ازدواج‌ها رعایت شود، کلاس‌های آموزشی زوجین در حالی که از ۲ ساعت به ۱۲ ساعت افزایش پیدا ‌کرده، اما همچنان کافی نیست بحث آموزش باید بسیار پررنگ شود و از طریق تمام رسانه‌ها، محتواهای آموزشی باید دیده شود.

طهماسبی بیان کرد: در زمان کرونا و در اندک زمانی سطح اطلاعات کرونا بین مردم افزایش یافت، در موضوعات آموزشی خانواده هم باید آموزش‌ها گسترده و فراگیر شود که در این بین صداوسیما باید با نقش بسیار پررنگ‌تری در این سطح حضور پیدا کند. آموزش‌ها باید کاربردی شود و اساتید را تک‌تک با خانواده‌ها از طریق شهرداری‌ها، فرهنگسراها و شوراهای اجتماعی محلات ارتباط داد.

وی گفت: تعریف خانواده تغییر کرده و خانواده ما با خانواده سنتی بسیار متفاوت شده است. در حال حاضر ارتباطات خانواده، هسته‌ای شده، شرایط اجتماعی و نوع رفتار، منش و کنش انسان‌ها تغییر کرده و خانواده گسترده به خانواده هسته‌ای تبدیل شده‌ است. در جامعه‌شناسی اولین رکن خانواده است. در شرایط کنونی خانواده سال‌های کمتری را در کنار هم سپری می‌کند و اجتماعی شدن در سایر نهادها اتفاق می‌افتد.

اشتغال زنان عامل افزایش طلاق نیست

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در خصوص ارتباط بین اشتغال زنان و نرخ طلاق اظهار کرد: در گذشته بحران‌های اقتصادی در داخل خانواده کمتر بود، در حال حاضر زنان نیز شروع به فعالیت کرده‌اند؛ اما باید بدانیم که زنان شاغل تأثیری در افزایش نرخ طلاق نداشته‌اند بلکه به اقتصاد خانواده نیز کمک کرده‌اند که منجر به استحکام خانواده شده است.

طهماسبی درخصوص قتل رومینا توسط پدرش گفت: موضوع رومینا، تأسف‌بار و تأثر برانگیز است. چنین اتفاقاتی که برای کودکان می‌افتد، ناشی از عوامل متعددی است که بخشی از آن فرهنگی و بخشی مرتبط با قوانین و لوایح است. در مرحله فرهنگی، ما فاصله بین نسلی داریم و حتی درون یک نسل هم فاصله است، شاید در بحث رومینا هم این فاصله وجود دارد و پدران و مادران و کودکان ما نمی‌توانند شرایط را درک کنند و این فاصله شاید در خانواده رومینا بیشتر بوده است که نشان‌دهنده عدم درک متقابل بین پدر و فرزند بوده است.

وی ادامه داد: بخشی از این موضوع به مسائل قومی و قبیله‌ای در هر منطقه برمی‌گردد و نگاه اجتماعی‌ای که به موضوعات دارند که در شهرستان‌ها این نگاه‌ بسیار قوی‌تر است و نگاه‌های تحقیرآمیزی که بین اطرافیان این خانواده بوده، بی‌تأثیر در این اتفاق نبوده است.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه بخش دیگری از این موضوع به قوانین و لایحه تأمین حمایت از زنان و کودکان برمی‌گردد، تصریح کرد: این قانون سال‌ها است که تدوین شده و در حال بررسی است و لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، در حال سپری کردن مراحل نهایی شورای نگهبان است و اگر به تأیید برسد باعث می‌شود که حساسیت در چنین موضوعاتی بیشتر شود و با جدیت مورد بررسی قرار گیرد و پس از این دو موضوع، فرهنگ را داریم که باید بیش از پیش پیگیری شود.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در خصوص کاهش جمعیت در حال حاضر اظهار کرد: در هر استان، شورای راهبردی جمعیت را داریم که به ریاست معاون استاندار و دبیری اداره ثبت احوال است. تحقیقاتی میدانی انجام شده و عللی که باعث کاهش جمعیت شده است مورد بررسی قرار گرفته است که بخشی از آن عوامل اقتصادی است و بخشی دیگر موضوعات غیر از اقتصادی و مرتبط با اشتغال است. بسته‌هایی آماده شده و در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته که قوانین حمایتی که در رابطه با اشتغال دارند تغییراتی کند و حمایت‌هایی صورت گیرد. اگر این قوانین به سرعت تصویب شود به افزایش جمعیت کمک خواهد شد که جمعیت جوان افزایش پیدا کند و جمعیت دچار پیری نشود.

وی ادامه داد: بخش دیگری از کاهش جمعیت در ارتباط با دغدغه‌های مادران شاغل است که فرزند خردسال را پس از سرکار رفتن به چه شکلی مدیریت کنند و برای فرزندانشان چه پیش خواهد آمد. اما در رابطه با مادران غیر شاغل یا خانواده‌هایی که همسر در منزل است، کاهش جمعیت به مشکلات اقتصادی آن‌ها بر می‌گردد.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه حمایت‌ها در خصوص اشتغال زنان باید در ساختاری تعریف شود، گفت: به ویژه زنانی که در بخش‌های غیردولتی فعالیت می‌کنند باید از حمایت‌هایی برخوردار باشند. امام هم به‌عنوان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی فرموده‌اند: اگر زنان انسان‌ساز هستند حتماً باید در سایر بخش‌ها هم حضور داشته باشند، زمانی‌که بانویی اطلاعات اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و سیاسی دارد در تربیت کودکش هم بسیار تأثیرگذار است. اطلاعات بیشتر مادر قطعاً تربیت بهتری را در پیش خواهد داشت. زنان هم می‌توانند دوشادوش مردان در جامعه حضور پیدا کنند.

طهماسبی در ارتباط با سمن‌های فعال در حوزه زنان گفت: ۱۸۰ سمن فعال در حوزه زنان و خانواده فعالیت‌های مختلفی دارند که در موضوعات اعتیاد، زنان بهبودیافته، تحکیم بنیان خانواده و کاهش طلاق، سلامت زنان و ...کار می‌کنند. در حاشیه شهر دو بیمارستان توسط همین سمن‌های فعال و خیران راه‌اندازی شده است. باید حمایت‌ها در مسیر فعالیت‌های هماهنگ انجام شود و در همین راستا، خانه سمن‌ها تشکیل شده است تا سمن‌ها محلی را برای ایجاد ارتباط و شبکه با یکدیگر داشته باشند.

۱۷.۵ درصد؛ سهم زنان از پست‌های مدیریتی در خراسان رضوی

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به مصوبه هیئت دولت باید تعداد زنانی که در پست‌های مدیریتی هستند را به ۳۰ درصد در سطح استان برسانیم. تا پایان سال گذشته به ۱۷.۶ درصد رسیدیم. تا پایان امسال به ۲۵ درصد و در پایان سال ۱۴۰۰ باید به ۳۰ درصد برسیم که مقداری از برنامه‌مان عقب هستیم. تاکنون در تاریخ استانداری، معاون استاندار بانو، بخشدار و معاون فرماندار نداشته‌ایم که اکنون این امر اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: در رابطه با پست‌های مدیریتی زنان دو اشکال عمده در پذیرنده مسئولیت و شغل‌دهنده وجود دارد، برخی از بانوان هنوز به آن خودباوری نرسیده‌اند. با دستگاه‌های اجرایی و کارشناسان جلساتی برگزار شده، بانوان نقش‌های متعددی دارند و در نقش‌های تعریف شده گاهی احساس می‌کنند اگر مسئولیتی را بپذیرند ممکن است در آن به خوبی عمل نکنند. زنان به اعتماد به نفس لازم نرسیده‌اند بخش‌هایی ناشی از این موضوعات است. افراد باید سلسله مراتب شغلی را طی کنند. همچنین برخی از مدیران دستگاهی تصورشان بر این است که شاید منصب متناسب با شرایط بانوان نباشد. یکی از مطالبات جدی ما در حوزه زنان پست‌های مدیریتی است.

با مدیریت زنان بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود

طهماسبی تأکید کرد: اگر تعداد بانوان مدیر را افزایش دهیم بسیاری از مشکلات حوزه زنان برطرف خواهد شد. یکسری قوانین دست و پاگیر در انتصابات بانوان وجود دارد. در شورای اداری مطرح کرده‌ایم و از همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرماندار خواسته‌ایم که بانوان حضور داشته ‌باشند و مطالبه ما به ویژه برای پست‌های معاون فرماندار و سپس فرماندار است. وقتی بانویی مدیر می‌شود به دلیل نوع نگاهش‌، دقیق‌تر و ریزبین‌تر خواهد بود و با توجه به حساسیت‌های خاصی که در کار خود دارد باعث می‌شود بسیاری از مشکلات حل شود.

وی بیان کرد: زنان به‌دنبال اصلاح بندهای قانونی هستند و می‌خواهند پایه را درست کنند، بانوان در شرایطی که شاید رقیب آقایان باشند، در عین حال نوعی مدیریت مادرانه و کمک‌کننده‌تری خواهند داشت و کارکنانشان را بهتر درک خواهند کرد. برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری خواهند داشت و این عوامل کمک‌ می‌کند تا جزئی‌ترین موضوعات را هم در مباحث قرار ‌دهند و شرایط بهتری را درباره ساختارهای مدیریت بانوان به‌وجود خواهند آورد.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در خصوص کودک‌همسری نیز گفت: کودک‌همسری در هر شهر به شکل متفاوتی است؛ به عنوان مثال، علت این معضل در مشهد با روستای زاوه فرق می‌کند. در مشهد و حاشیه شهر با توجه به علت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این اتفاق رخ می‌دهد و در روستای کوچکی اگر دختر ۱۶ ساله‌اش ازدواج نکند استنباط بر این است که از سن ازدواجش گذشته‌ است. یکی از راهکارها برای جلوگیری از آسیب‌‎ها این بود که بر مبنای همان روستا و منطقه از مبلغان مذهبی استفاده کردیم و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی کارهایی را برای آگاهی و اطلاع‌رسانی در این خصوص انجام دادیم و از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و مراکز بهداشتی‌ درمانی نیز برای اطلاع‌رسانی کمک گرفتیم.

وی ادامه داد: بررسی کودک‌همسری را بیشتر در شهرهای محروم و کوچک مدنظر قرار دادیم؛ به‌عنوان مثال روستای جنگل در رشتخوار که آمار طلاق بیشتری دارد را مدنظر قرار دادیم و دفاتر اجتماعی و تسهیل‌گری بر روی این موارد کار می‌کنند. تحقیقات ما بر روی روستای ساق به‌طور ویژه و کل زاوه در حال انجام است. بیکاری و اشتغال بخش اعظمی از مشکلات است، مسائل اقتصادی اگر تاحدودی حل و فصل شود، آمار طلاق و کودک‌همسری نیز کاهش پیدا می‌کند.

طهماسبی در خصوص تن‌فروشی اظهار کرد: بر روی این مسئله کار می‌کنیم و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز به‌عنوان دغدغه‌‎ای مهم و اصلی بر روی این گروه از زنان در حال مطالعه هستند. برنامه‌های متعددی انجام شده و همه نهادها ذیل استانداری فعالیت می‌کنند. علل متعددی برای ورود زنان به روسپیگری بررسی شده است که برخی به دلایل مسائل روانی، اعتیاد، فاصله‌های خانوادگی و دیگر موارد بوده است. این علت‌های متعدد را باید برطرف کرد و بهزیستی، دانشگاه علوم‌پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط با حجم وسیع‌تری بر روی این موضوع فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه بزهکاری در حوزه پایین‌شهر آشکار و شفاف است‌، گفت: اما بزهکاری در الگوهای مختلفی در سطح شهر در حال انجام است. ممکن است این موارد منشأ خانوادگی، فرهنگی و ... داشته باشد. سلامتی معنوی افراد بسیار مهم است، اگر نیروی بدن افزایش پیدا کند، در مقابل ویروس‌های بیرونی قوتی‌تر خواهد بود. در آسیب‌های اجتماعی هم که در جامعه وجود دارد، می‌توان خود را قوی کرد، مسائل معنوی، دینی و اخلاقی بسیار مؤثر هستند. خانواده‌هایی که بر اساس اصول اسلامی کار می‌کنند و زندگی می‌کنند در این مسائل قوی‌تر هستند. اسلام از ریشه سلامت آمده و وقتی روی این موضوع کار می‌کنیم، به نوعی خود را ایمن کرده‌ایم و در مقابل بسیاری از آسیب‌هایی که وارد می‌شود سلامت بیرون خواهیم آمد.

طهماسبی تأکید کرد: یکی از هدف‌گذاری‌ها در مقابل ایمن کردن افراد برجسته‌کردن ارزش‌های دینی و اخلاقی در جامعه است. یکی از شیوه‌ها این بوده که در مراسم و شرایط‌های اجتماعی در روزهای ویژه‌ای مسائل را پررنگ‌تر کنیم تا بیشتر به جامعه منتقل شود. باید ریشه‌ها را تقویت کنیم و امسال هم برای اجرا، تمام این موارد پیش‌بینی شده است. به‌عنوان مثال در هفته زن، روز دختر و کرامت مباحث مرتبط با زنان را در جامعه پررنگ می‌‎کنیم.

انتهای پیام
captcha