تعطیلی مجدد حرم رضوی وابسته به تصمیم ستاد ملی کروناست
کد خبر: 3908171
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۳

تعطیلی مجدد حرم رضوی وابسته به تصمیم ستاد ملی کروناست

تولیت آستان قدس رضوی گفت: با توجه به مشاهدات میدانی 70 درصد زائران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما در خصوص تعطیلی مجدد حرم رضوی تابع تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

تعطیلی مجدد حرم رضوی وابسته به تصمیم ستاد کروناستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، شامگاه 11 تیرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع «بررسی رویکردها و فعالیت‌های آستان قدس رضوی» که از شبکه دو سیما پخش شد، اظهار کرد: در آموزه‌های دینی آنچه به آن فراوان تأکید شده، معرفت دینی است. امیرالمومنین(ع) در اولین خطبه نهج‌البلاغه فرمودند: «دین معرفت خداست.»

وی با اشاره به نزول اولین آیات سوره علق به پیامبر اعظم(ص) عنوان کرد: دین ما با علم، معرفت و قلم آغاز شده است و اولین آیات نازل شده بحث آموختن، قلم و علم از طریق آموزه‌های دینی است.

قرآن و عترت دو معیار معرفت دینی هستند

مروی با بیان اینکه پیامبر(ص) در حدیث ثقلین به تمسک بر کتاب و عترت تأکید کرده است ابراز کرد: تمسک به این قرآن و اهل بیت(ع) معیار معرفت دینی ما هستند چراکه ما نمی‌توانیم بر اساس احساسات خود در خصوص دین و امامت سخن بگوییم. نمی‌توانیم بر اساس یافته های ذهنی امامت را تعریف و آن تعریف ذهنی را معیار قرار دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به حدیث رضوی که در بحث امامت در کتاب «عیون اخبارالرضا» آمده است، تصریح کرد: مقام امامت رفیع و عمیق است که با عقل بشر قابل تعریف نیست لذا نگاه ما به عترت و امامت بر اساس آموزه های دینی، قرآن و احادیث است و احساسات باید پشتوانه عقلی داشته باشد این معنای معرفت و شناخت به یاری عقل انسان است و قرآن نیز بارها و بارها به تدبر و تفکر تأکید کرده است.

وی افزود: در جهان طبیعت و در زندگی عادی، خاصیت آتش این است که می‌سوزد و می‌سوزاند، خاصیت تیزی برندگی است و گرسنگی و تشنگی طبیعت موجودات است و همه این خواص طبیعی و سنت الهی است.

مروی ادامه داد: با این حال معجزه هم وجود دارد و آتش بر ابراهیم گلستان می‎شود و خاصیت سوزاندنش از دست می‌رود، بنابراین ما نباید سنت الهی را در زندگی بشر نادیده بگیریم، از طرفی توسل به ائمه اطهار(ع) با سنت‌های الهی منافاتی ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: مدت تعطیلی حرم مطهر رضوی برایمان بسیار سخت گذشت. زیارت ارزشمند است، اما خداوند به حفظ جان نیز تأکید کرده، زیارت مستحب و حفظ جان افراد نیز واجب است، از طرفی در آموزه‌های دینی ما تأکید شده که امر واجب نباید فدای امر مستحب شود.

وی در خصوص تعطیلی مجدد حرم مطهر رضوی با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا افزود: در حال حاضر نیز مکان‌های مسقف و رواق‌ها بازگشایی نشده‌اند، ضمن اینکه محدودیت‌هایی هم در حرم اعمال شده و تنها صحن‌ها باز است و با توجه به مشاهدات میدانی اکثر زائران یعنی حدود 70درصد، موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند.

مروی در خصوص اعمال محدودیت‎ها در حرم مطهر رضوی تشریح کرد: در حال حاضر فرش‌ها به صورت شطرنجی چینش شده و طی ساعات مکرر ضدعفونی و هر دو سه روز تعویض می‌شود، زیارت‌نامه‌ها‌یی چاپ شده که به زائر هدیه می‌شود، نماز جماعت با فاصله‌گذاری اقامه و به جای مهر از سنگ استفاده می‌شود تا قابلیت شستشو داشته باشد.

وی با اشاره به ابراز رضایت معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم رضوی گفت: تعطیلی مجدد حرم رضوی نیز به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا وابسته است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: ایام تعطیلی حرم مطهر رضوی سخت بود، چرا که همه ساله ما در ایام نوروز میزبان زائران بسیاری بودیم، اما امسال احساس غربت در حرم برایمان مشهود بود، با این وجود برخی از برنامه‌ها مانند جزءخوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان و... با حضور خدام برگزار و از طریق رسانه‌ها پخش شد.

وی بیان کرد: در طول این مدت، فرصت تعمیرات حرم را یافتیم و این محدودیت‌ها باعث شد، ضعف‌های حرم رضوی را متوجه شویم. کارگران 380 هزار ساعت طی 80 روز کار نوسازی، بازسازی و تعمیرات را در این ایام انجام دادند.

مروی با اشاره به اینکه رواق امام خمینی که همواره مرکز اجتماع زائران بود، افزود: درست است که برخی مناسک در این مدت تعطیل شد اما دایره عبادت گسترده است و ما سعی کردیم در این مدت برای کمک به نیازمندان اقدام کنیم، لذا این رواق، مکانی شد تا بسته‌های معیشتی را برای ماه مبارک رمضان آماده کنیم. مناسک تعطیل شد اما عبادت به معنای عام تعطیل نشد.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: با نگاهی به سیره اهل‌بیت(ع) می‌بینیم که این بزرگواران همواره طبق سوره مبارکه ضحی «وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ» بودند، لذا بر آن شدیم تا علاوه بر کمک به نیازمندان کمک به آسیب‌دیدگان از بحران کرونا را در دستور کار قرار دهیم و در طول ایام کرونا حدود 80 میلیارد تومان برای کل کشور بسته معیشتی ارسال کردیم و بخشیدن اجاره‌بها و اعطای وام به مستاجران آستان قدس رضوی نیز بخشی از این خدمات است.

وی اضافه کرد: همچنین مبلغ 215 میلیارد تومان غیر از ایام کرونا و در طی یک سال گذشته به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از سیل که در چندین استان کشور اتفاق افتاد از محل نذورات، موقوفات آستان قدس رضوی و کمک‌های مردمی هزینه شد و ما همچنان از کمک‌های مردمی در این خصوص استقبال می‎کنیم.توجه به زائران و مجاوران نیازمند

توجه به زائران و مجاوران نیازمند

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه برنامه مورد تأکید رهبری توجه به زائران و مجاوران نیازمند است، گفت: در راستای تسهیل امر زیارت برای آن دسته از افردی که توان مالی ندارند اقداماتی از سوی آستان قدس صورت گرفت.

مروی اضافه کرد: در این راستا علاوه بر توسعه زائر شهر رضوی که در اطراف مشهد است و از زمان آیت‌الله رئیسی آغاز شد نیز درصدد هستیم در اطراف حرم مطهر رضوی برای آن دسته از زائرانی که یک شب در مشهد اقامت دارند، هتل‌هایی را اجاره کنیم تا بهتر به امر زیارت بپردازند.

وی در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بیان کرد: با نوسازی اطراف حرم رضوی مخالف نیستیم، بلکه این امر را دنبال می‌کنیم، چرا که اطراف حرم مطهر باید نوسازی شود، اما اینکه نوسازی اطراف حرم مطهر به‌گونه‌ای باشد که هیچ آثاری از فرهنگ دینی و معنوی و زیارت باقی نگذارد، قابل‌قبول نیست.

مروی افزود: مقام معظم رهبری نیز سال 72 در نامه‌ای به وزیر وقت مسکن و شهرسازی، نکاتی را در زمینه بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و ضرورت هماهنگی با آستان قدس رضوی ارائه فرمودند که باید مدنظر قرار گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: شرایط فعلی معابر منتهی به حرم مطهر رضوی از جمله خیابان‌های امام رضا(ع)، شیرازی و نواب صفوی هتل‌هایی در این خیابان‌ها ساخته‌شده که به هیچ وجه با معماری و فرهنگ اسلامی سازگاری ندارد، درحالی که ما خودمان از فرهنگ و هنر غنی بی‌بهره نیستیم.

وی عنوان کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که اخیراً به رهبری نامه نوشتند و همین‌طور وزیر راه و شهرسازی که به مسئله بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر ورود کردند تشکر می‌کنم و قدردان مسئولان استانی که در تلاش هستند تا اطراف حرم به‌گونه‌ای بهسازی شود که با شأن این آستان مقدس سازگار باشد، هستیم.

مروی با اشاره به کاهش زائران بارگاه منور رضوی در شرایط موجود خاطرنشان کرد: با اینکه هرساله میلیون‌ها نفر هم‌زمان با میلاد باسعادت حضرت رضا(ع) به حرم مطهر مشرف می‌شدند، اما امسال به دلیل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، شاید جمعیت حاضر در حرم به 30 هزار نفر هم نرسد با این حال باید توجه داشت که راه زیارت بسته نیست و با وجود توصیه به زیارت از نزدیک، می‌توان از راه دورهم با آن امام رئوف ارتباط برقرار کرد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تولید برنامه‌های مرتبط با ایام کرونا اظهار کرد: در ایامی که محدودیت‌هایی را در ورود زائران به حرم مطهر داشتیم، حدود 100 هزار دقیقه برنامه تولید و در شبکه‌های مجازی و تلویزیونی پخش شد تا ارتباط مردم با آستان مقدس رضوی حفظ شود.

انتهای پیام
captcha