چرا اسلام‌هراسی در غرب شدت یافته است
کد خبر: 3908219
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵

چرا اسلام‌هراسی در غرب شدت یافته است

کارشناسان اندونزیایی ضمن ابراز نگرانی از تشدید پدیده اسلام‌هراسی در کشورهای غربی، 3 انگیزه را برای تشدید این پدیده مطرح کرده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، کمیسیون ضد نژادپرستی و تعصب در اروپا، در گزارش سالانه خود اعلام کرد که انتخابات پارلمان اروپا و پارلمان‌های سایر کشورهای اروپایی، شاهد افزایش شدید قومیت‌گرایی افراطی است.

مرکز پژوهشی «سیتا» در ترکیه نیز در گزارشی با عنوان «اسلام‌هراسی در کشورهای اروپایی در سال 2019» به بررسی مشکلات مسلمانان در کشورهای اروپایی به دلیل افزایش پدیده اسلام‌هراسی پرداخته است.

در همین راستا، شماری از کارشناسان و دانشگاهیان اندونزیایی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی، 3 دلیل برای افزایش اسلام‌هراسی در کشورهای غربی ذکر کرده‌اند که مهمترین آنها تبلیغات رسانه‌های غربی علیه دین اسلام و ترویج اطلاعات نادرست درباره اسلام است.

«احمد سویدی» استاد دانشگاه نهضت‌العلمای اندونزی، در این باره گفت: پدیده اسلام‌هراسی در کشورهای غربی به تبعیض شغلی منحصر نمی‌شود بلکه شامل خشونت و تروریسم است.

سویدی توضیح داد: پدیده دشمنی با اسلام به جایی رسیده است که سال گذشته در دو مسجد نیوزیلند کشتاری عظیم رخ داد و در نتیجه این اقدام تروریستی، 51 نفر کشته شدند. این دشمنی‌ها علاوه بر ظلم و فشاری است که بر مسلمانان روهینگیا در میانمار وارد می‌شود.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که اقدامات تروریستی به وسیله گروه‌های راستگرای افراطی انجام می‌شود نه مسلمانان یا مهاجران.

سویدی دلایل تشدید اسلام‌هراسی را بروز جنبش ملی دانست که به پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (2009 تا 2017) منجر شد و همین امر موجب شعله‌ور شدن احساسات در دشمنی علیه مسلمانان سراسر جهان شد.

«حامد فهمی زرکاسی» نایب رئیس دانشگاه دارالسلام اندونزی نیز نقش رسانه‌ها را در تقویت دشمنی علیه اسلام و مسلمانان در غرب، مهم ارزیابی کرد و گفت: با وجود اینکه نخبگان در جوامع غربی فهم بهتری از دین اسلام دارند اما گاهی تحت تأثیر گفتمان‌های تبعیض‌آمیز رسانه‌های معاند قرار می‌گیرند.

زرکاسی با اشاره به تفاهم متقابل میان ادیان و مذاهب مختلف در زمینه آزادی عبادت و انجام شعائر دینی گفت: این بحران (اسلام هراسی) در میان بی‌دینان (ملحدان) نمود پیدا کرده است چرا که آنان چیزی از اسلام درک نمی‌کنند.

وی از تجربه اندونزی در این زمینه یاد کرد و افزود: اندونزی دارای بیشترین تعداد مسلمانان است اما همه آنها با وجود اختلاف در مذهب و نژاد، به یکدیگر احترام می‌گذارند و به تفاهم با جوامع دینی مختلف اهمیت می‌دهند.

«علی منحنیف» رئیس دانشکده علوم اجتماعی و سیاسی دانشگاه اسلامی «شریف هدایت الله» اندونزی نیز اسلام‌هراسی را یکی از مهمترین پدیده ها در شرایط جهانی‌سازی و بحران هویت دانست و گفت: افزایش اسلام‌هراسی در ایالات متحده آمریکا و اروپا نشانه آن است که غرب آماده پذیرش مهاجران و فرهنگ‌های مختلف آنها نبوده است.

وی افزود: نبودِ‌ گفت‌وگو در کشورهای غربی بحران هویت را به وجود آورده است و در نتیجه این بحران هویت، خشونت علیه جامعه و نژاد و دین به وجود می‌آید. این چیزی است که پدیده اسلام‌هراسی را ناشی می‌شود.

این استاد دانشگاه اندونزیایی بیان کرد: جوامع غربی دارای فرهنگ اطلاع‌رسانی درباره حقیقت دین اسلام هستند اما بسیاری از نسل جدید در غرب به دلایل سیاسی، تحت تأثیر افکار تبعیض‌آمیز و خصمانه علیه اسلام و مسلمانان رشد یافته‌اند.

وی خواستار ایجاد کانال‌هایی برای ارتباط و گفت‌وگوهای دینی با کشورهای غربی با هدف تصحیح مفاهیم نادرستی شد که موجب به وجود آمدن این درگیری‌ها شده‌اند.

انتهای پیام
captcha