مواجهه آستان قدس با بحران کرونا حکیمانه و تکلیف‌مدارانه بود
کد خبر: 3908768
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰

مواجهه آستان قدس با بحران کرونا حکیمانه و تکلیف‌مدارانه بود

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مواجهه احساسی برخی نهادها با بحران کرونا که منجر به نتایج زیان‌باری نیز شد، گفت: مواجهه آستان قدس با بحران کرونا حکیمانه و تکلیف‌مدارانه بود.

مواجهه آستان قدس با بحران کرونا حکیمانه و تکلیف‌مدارانه بودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از آستان نیوز، مصطفی خاکسار قهرودی، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: بحران کرونا نه تنها برای ما که برای دنیا، امر تازه‌ای بود. مواجهه با این قضیه در کشور ما به دلایل متعدد یک مواجهه عقلانی بود. یکی از دلایل مهم این بود که مردم کشور ما مسلمان هستند، در کشور ما، جامعه، رفتار خود را تکلیف می‌داند.

وی ادامه داد: این موفقیتی که به‌طور نسبی کسب شد، معلول همین است، اگرچه از نظر امکانات و ... وضعیت ما متفاوت بود، اما نتیجه بهتری گرفتیم. وقتی مردم به اتفاقی از منظر تکلیف دینی نگاه می‌کنند، طبیعتاً رفتارشان متفاوت است.

خاکسار قهرودی گفت: در جامعه دینی، وقتی رهبر پای کار است، مردم و علما پای کار هستند، حوزه‌های علمیه پای کار می‌آیند، طبیعتاً آن‌ها هم پای کار می‌آیند و توجهی نیز به هزینه و زحمت آن ندارند. این در همه کارهاست که به نوعی، جامعه با آن سروکار دارد. دفاع مقدس را ببینید. مردم وقتی رفتار خود را براساس تکلیف می‌بینند، پیشتاز هستند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: در موضوع کرونا چرا دستگاه بهداشت و درمان ما توانست به‌صورت نسبی بحران را کنترل کند؟ آن همه سختی را نظام سلامت تحمل کرد، در حالی که می‌دانیم حقوق و مزایای ویژه‌ای هم به آن‌ها پرداخت نشده است. چرا؟ چون این را تکلیف می‌دانستند.

وی اضافه کرد: آستان قدس هم تابعی از همین شرایط بود. آستان قدس رضوی به‌عنوان یک مرکز علمی، دینی و فرهنگی نگاهش به پیشامد کرونا و نحوه مواجهه با آن، از سر تکلیف بود، یعنی آستان قدس‌ رضوی می‌دانست که اگر در مقابله با شیوع کرونا، کوتاهی کند، فردا باید در برابر خدا و در برابر حضرت رضا(ع) پاسخگو باشد.

خاکسار قهرودی افزود: آن عبارتی که حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در آن سخنرانی با بغض فرمودند، که بعداً کلیپ هم شد، همین بود. فرمودند ما جواب امام رضا(ع) را چه می‌توانیم بدهیم؟ حتی اگر به همین کسانی که گاه در خیابان می‌بینیم که چندان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، اگر به آن‌ها گفته شود که عدم رعایت شما، به دیگران صدمه می‌زند و شما فردا باید بابت این سهل‌انگاری در برابر حق‌ تعالی و در برابر حضرت رضا(ع) پاسخگو باشید، طبیعتاً بهتر و بیشتر موازین بهداشتی را رعایت خواهند کرد. در آستان قدس رضوی آن احساس تکلیف در کنار این احساس مسئولیت قرار گرفت و منشأ یک تصمیم‌گیری بزرگ شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: البته رسیدن به این تصمیم و اجراسازی آن، آسان نبود. ارادتمندان فراوانی بودند که با بسته شدن درب‌های حرم مخالف بودند. ما باید به آن‌ها هم پاسخ می‌دادیم. می‌دانید که بسته شدن درب‌های حرم مطهر سابقه ندارد. گاهی اتفاقاتی می‌افتاده که به ناچار درب‌های حرم برای مدت کوتاهی بسته می‌شده، اما اینکه تصمیم گرفته شود و درب‌های حرم مطهر از سر یک تصمیم بسته شود، آن هم اینقدر طولانی، بی‌سابقه است.

وی تصریح کرد: البته کسی به مدیریت آستان قدس رضوی فشار نیاورد که درهای حرم را ببندید. ما براساس وظیفه و تکلیف و هماهنگی با مراکز ذی‌ربط تصمیم‌گیر، به این باور رسیدیم که امروز، اعمال محدودیت، تکلیف ماست. از مردم هم باید تشکر و قدردانی کرد. همراهی مردم و صبر و تحملشان، ستودنی بود. البته نه مردم و نه هیچ‌کس دیگری دلش نمی‌خواست درب‌های حرم بسته شود و صبوری مردم هم از همین منظر بود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: البته برخوردهایی هم بود. عده‌ای از ارادتمندان ما را مورد خطاب و عتاب قرار دادند که چرا محدودیت ایجاد می‌کنیم، اما همان برخوردها هم از فرط ارادتمندی بود و اینکه از ما انتظار نداشتند. انصافاً این فضا هم در آستان قدس رضوی کنترل شد. اعمال محدودیت، از موارد خاص آغاز شد و اندک‌اندک گسترش یافت تا به جایی رسید که ما دیگر پذیرای زائران در حرم مطهر رضوی نبودیم.

خاکسار قهرودی با بیان اینکه در دورانی که حرم رضوی به روی زائران بسته بود، فعالیت‌ در اماکن متبرکه ادامه داشت، ابراز کرد: در این مدت هم که زائران فرصت زیارت از نزدیک را از دست داده بودند، ما بیکار ننشستیم. این هم خودش مرحله قابل توجهی است. اقدامات زیادی بود که باید در جغرافیای حرم مطهر و روضه‌ منوره انجام می‌شد. طبیعی است که حضور شبانه‌روزی زائر در بارگاه منور رضوی، فرصت انجام برخی امور مرمتی و بازپیرایی را از ما می‌گیرد. از این منظر، این ایام فرصت بی‌نظیری برای انجام این قبیل فعالیت‌ها در حرم مطهر بود. ما در این ایام توانستیم، بررسی‌های کاملی درباره وضعیت ابنیه حرم مطهر انجام دهیم و آسیب‌هایی که به مرور در آن‌ها پیدا شده بود را شناسایی کنیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: محدودیت‌های ایجاد شده، عملاً برای ما فرصتی ایجاد کرد تا بتوانیم به وظایف‌مان در حوزه حفظ و حراست از بنای حرم، بهتر از پیش بپردازیم. معتقدم مواجهه آستان قدس رضوی با این بیماری، مواجهه‌ای حکیمانه و تکلیف‌مدارانه بود. بازگشایی حرم نیز با بررسی و تحلیل شرایط و البته با هماهنگی کامل با مراجع تصمیم‌گیر اعم از ملی و استانی بود.

خاکسار قهرودی بیان کرد: در مرحله بازگشایی هم آستان قدس رضوی با همفکری دیگر آستان‌های مقدس در کشور، دستورالعمل‌هایی تهیه و به ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا ارائه داد. این دستورالعمل‌ها به تصویب رسید و ما براساس آن‌ها وارد مرحله بازگشایی گام به گام شدیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز بنا به اظهارنظر مقام‌های رسمی، آستان قدس رضوی با آن نگاه تکلیف‌مدارانه، رفتار مناسبی در مقابله با بیماری کرونا داشته است. با این وجود، روشن است که مجموع این رفتارها، زمانی اثربخش است که مردم، چه در هنگام تشرف به بارگاه منور رضوی و چه غیر آن، به همه دستورالعمل‌ها توجه کنند. توجه و همراهی مردم است که می‌تواند ما را از تنگناها عبور دهد.

انتهای پیام
captcha