آمادگی اوقاف برای جذب سرمایه‌گذار در اراضی موقوفه زنجان
کد خبر: 3908909
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰

آمادگی اوقاف برای جذب سرمایه‌گذار در اراضی موقوفه زنجان

مدیرکل اوقاف استان زنجان گفت: ۲۲ معدن در اراضی موقوفه واقع شده و در نظر است که با همکاری اداره صمت همه معادن واقع در اراضی موقوفه تعیین تکلیف و حقوق موقوفات استیفا شود.

استقرار 22 معدن در اراضی موقوفه زنجانحجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: این سازمان در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خدمات اثربخشی به جامعه ارائه می‌دهد و رویکرد جدید اوقاف به سمت احیای موقوفات و ارتقای بهره‌وری رفته است.

وی با اشاره به وجود 2800 موقوفه در استان زنجان، ابراز کرد: این موقوفه‌ها شامل زمین‌ها و املاک وقفی با نیات مختلف مذهبی، درمانی، اقتصادی و اجتماعی است و در حال حاضر اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری به منظور بهره‌وری موقوفات در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار گرفته است.

کرمی با اشاره به اینکه در استان زنجان حدود ۲۲ معدن در اراضی وقفی واقع شده است که البته همگی آنها فعال نیستند، بیان کرد: در این معادن عمدتاً سنگ و در برخی هم خاک تولید می‌شود و در نظر است که با همکاری اداره صمت همه معادن واقع در اراضی موقوفه تعیین تکلیف و حقوق موقوفات استیفا شود.

وی با اشاره به فعالیت 10 معدن از 17 معدن فعال در روستای خراسانلو بیان کرد: طبق قانون آنها باید سهم اوقاف را پرداخت کنند و اکنون نزدیک به دو سال است که طبق تفاهم نامه سهم اوقاف را پرداخت می‌کنند.

کرمی یادآور شد: در قانون اوقاف معدن قابل اجاره نیست و باید در رابطه با آن مشارکت شود و برای همین امر یک امین برای معادن روستای خراسانلو واقع در ابهر تعیین شده است تا حقوق موقوفه با توجه به نیت واقف ادا شود.

وی به توسعه خدمات اجتماعی تأکید کرد و افزود: اوقاف به دنبال اجرای طرح‌های خیرانه در کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی است و در همین راستا اجرای نیت در قالب طرح‌های اقتصادی و درآمدزا را در دستور کار قرار داده است.

کرمی با اشاره به مشارکت مطلوب واقفان در بحث وقف و خدمات اجتماعی بیان کرد: فقط در ایام کرونا 300 میلیون تومان در تهیه بسته‌های غذایی و تأمین مواد ضدعفونی‌کننده به مردم کمک شد و گروه‌های جهادی هم در این عرصه پیشتاز بودند.

وی همچنین از ساخت 52 واحد مسکونی برای نیازمندان نیز خبر داد و گفت: در این رابطه نیز از مشارکت دستگاه‌های مرتبط بهره گرفته شده است تا نیازمندان فاقد مسکن صاحب سرپناه شوند.

انتهای پیام
captcha