روی آوردن به شرق به معنای قطع ارتباط با غرب نیست / ویژگی‌های الگوی اقتصادی ایران
کد خبر: 3909304
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
سیدحسن نصرالله:‌

روی آوردن به شرق به معنای قطع ارتباط با غرب نیست / ویژگی‌های الگوی اقتصادی ایران

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به بحران اقتصادی این کشور بر لزوم روی آوردن به شرق تأکید کرد و گفت: روی آوردن به شرق به معنای قطع ارتباط با غرب نیست، بلکه ارتباط با همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی امکان‌پذیر است.

به گزارش ایکنا؛ «سید‌حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله 17 تیرماه درباره آخرین تحولات سیاسی مربوط به لبنان و منطقه سخنرانی  کرد.

سیدحسن نصرالله سخنان خود را با گرامی داشتن یاد و خاطره جنگ 33 روزه لبنان و پیروزی حزب‌الله در این جنگ آغاز کرد و گفت: این جنگ در 12 جولای سال 2006، همزمان با اسارت نظامیان رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان آغاز شد.

وی در ادامه به مشکلات اقتصادی لبنان و اظهارات برخی احزاب سیاسی لبنان به لزوم روی آوردن این کشور به شرق و کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران اشاره کرد و افزود: گرایش به شرق به معنای قطع ارتباط با جهان از جمله غرب نیست و لبنان بر اساس نیاز به جز رژیم صهیونیستی، می‌تواند با غرب ارتباط داشته باشد.

وی تصریح کرد: وقتی ایران پذیرفته که فرآورده‌های نفتی خود را در ازای پول ملی لبنان تقدیم این کشور کند، این به معنای فداکاری ایران است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد که نمونه اقتصاد ایرانی، نمونه بدی نیست؛ چراکه باعث شده این کشور 40 سال در برابر تحریم‌ها مقاومت کند.

سید‌حسن نصرالله افزود: هر فردی که به دنبال حل بحران اقتصادی است، باید به فکر کل لبنان باشد، نه یک منطقه یا بخش خاص، زیرا تبعات این بحران برای همه لبنانی‌هاست.

وی اظهار کرد: برخی‌ها می‌گویند که گرایش به شرق و برقراری روابط با ایران به این معناست که ما می‌خواهیم لبنان را به نمونه ایرانی تبدیل کنیم. خیر چنین چیزی نیست، بلکه ما از ایران خواستیم تا به ما کمک کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تأکید بر اینکه لبنان پتانسیل ایران را ندارد، عنوان کرد: ایران تقریباً در مواد غذایی خودکفاست و از لحاظ صنایع و تجهیزات دفاعی در سطح پیشرفته‌ای قرار دارد و توانسته ماهواره به فضا پرتاب کند و در تولید سوخت، برق و دارو خودکفاست و آنها را به خارج از کشور صادر می‌کند.

نصرالله افزود: برخی می‌گویند برای برون‌رفت از اوضاع کنونی باید به سراغ صندوق بین‌المللی پول برویم. در این باره ما قبلاً هم گفته بودیم که دریافت وام از صندوق بین‌المللی مشکلی نیست، ولی این بدین معنا نیست که گزینه‌های دیگر را رها کنیم.

وی شرایط اقتصادی این کشور را جزء خطرناک‌‌ترین تهدیدات دانست و گفت که تهدید اقتصادی، ملت و دولت لبنان را نشانه گرفته است، اما باید آن را به فرصت تبدیل کنیم.

سیدحسن نصرالله گفت که داشتن روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای شرق مانند ایران، چین و عراق به آمریکا و دیگران این پیام را منتقل می‎کند که لبنان برای خود گزینه‌های دیگری هم دارد.

وی با بیان اینکه تعامل اقتصادی لبنان با عراق خوب است، تصریح کرد: عراق از لحاظ اقتصادی کشوری مقتدر است و گردشگری دینی و پزشکی بین دو کشور در جریان است، این در حالی است که برخی می‌گفتند عراق تحت فشار آمریکا با لبنان همکاری نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما در حزب‌الله لبنانی‌ها را دعوت به احیای بخش‌های صنعت و کشاورزی می‌کنیم. این امر شرط اساسی بقا و زندگی آبرومندانه ما خواهد بود.‎ ما در حزب‌الله تصمیم به مقابله با جنگ فروپاشی و گرسنگی گرفته‌ایم. حزب‌الله با تمام امکانات، توانمندی‌ها، دوستان و متحدانش در قلب این تقابل قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: دخالت‌های آمریکا امروز بیش از پیش آشکار شده است. چه ربطی به سفیر آمریکا دارد که بگوید فلانی کجا منصوب شود و دیگری کجا. وجه جدید دخالت آمریکا از طریق سفیرش این است که خیلی آشکارا دخالت می‌کند و می‌گوید که رئیس بانک مرکزی چه کسی را در چه منصبی منصوب کند. از این بدتر هم می‌شود؟ در کشورهای مستعمره این‌طور رفتار می‌کنند. بیشتر از این موارد، سفیر آمریکا آمده و ترکیب و هویت کابینه جدید لبنان را تعیین می‌کند.

نصرالله ادامه داد: خطرناک‌تر از همه دخالت‌ها، اقدام سفیر آمریکا به تحریک لبنانی‌ها علیه یکدیگر است. صحبت‌های او در مسیر ایجاد فتنه و درگیری داخلی در لبنان است. آیا باید مقابل این اقدامات ساکت ماند؟ امروز به همه در لبنان از مردم و احزاب گرفته تا دولت اعلام می‌کنم که سفیر آمریکا آمده دخالت می‌کند و همه را علیه یکدیگر تحریک می‌کند، اما همه ساکتند.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: یک قاضی شریف لبنانی آمد و علیه این سفیر آمریکا حکمی داد و این اقدام قبل از هر چیز نشان می‌دهد که لبنان قضات شجاعی دارد. سفیر آمریکا حق ندارد از حقوق بشر در لبنان صحبت کند؛ آمریکا کشوری است که در منطقه ده‌ها جنگ برافروخته و میلیون‌ها نفر را کشته است. همه جنگ‌های اسرائیل علیه لبنان، آمریکایی است.

نصرالله خطاب به سفیر آمریکایی گفت: ما اکنون در آستانه سالروز جنگ 33 روزه قرار داریم. هر لبنانی که کشته شده، به دلیل کشورت است خانم سفیر! روسای کشورت دستور جنگ داده‌اند. کلینتون فلسطینی بوده؟ اوباما سوری بوده؟ حد و حدود خود را حفظ کن و محترم بمان.

وی در پایان با اشاره به اینکه همه اقدامات آمریکا علیه مقاومت تاکنون شکست خورده است، گفت: طرح الحاق خطرناک‌ترین طرح کنونی در سطح منطقه است. ما لبنانی‌ها برخلاف مشغولیت‌مان به مسائل داخلی، توجه‌مان از برادران فلسطینی‌ و رویارویی آنان با این طرح خطرناک منحرف نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha