به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا شاهسنایی، نویسنده کتاب «حجاب در صدر اسلام» شامگاه گذشته، 21 تیرماه در مراسم رونمایی، نقد و بررسی این کتاب که در سالن اجتماعات روزنامه قدس برگزار شد، اظهار کرد: در مورد حجاب در اسلام کتابهای زیادی نوشته شده است، به ویژه از جنبه قرآنی، روایی و اخلاقی، اما درباره اینکه از نظر تاریخی در عصر جاهلیت چه وضعیتی حاکم بود و چه تغییراتی در صدر اسلام نسبت به وضعیتی که در عصر جاهلی بود صورت گرفته است، اثر جامعی نوشته نشده است مگر توسط طرفداران حجاب حداقلی.
وی ادامه داد: اصل، اساس و مبنای حجاب حداقلی این است که در عصر جاهلیت مردم دارای پوشش نبودهاند، لباس دوخته شده وجود نداشته است و عریان و برهنه بودن فرهنگ بوده و در این نظریه گفته شده است که چون این وضعیت رایج بود، پیامبر(ص) نمیتوانست به فکر پوشش زنان باشد و این اصل ادعای حجاب حداقلی است که طرفداران آن با این پیشفرض آیات قرآن را تفسیر میکنند و حتی روایاتی را که با نظراتشان متفاوت است را به راحتی کنار میگذارند.
نویسنده کتاب «حجاب در صدر اسلام» در رابطه با این کتاب بیان کرد: این کتاب از چهار فصل تشکیل شده است که در فصل اول سعی شده است با مراجعه به منابع اصلی و کهن موجود بتوانیم یک تصویر نزدیک به واقعیت از وضعیت پوشش عصر جاهلی را ارائه دهیم.
شاهسنایی افزود: انعکاسدهنده فرهنگ جاهلی اشعار جاهلی است که از 150 سال قبل از بعثت به این سمت، بهصورت مکتوب شده باقیمانده است که بنده حداقل به 22 دیوان مراجعه کردهام و سعی کردهام نام تمام البسههایی که در اشعار جاهلی استفاده شده را از منابع اشعار جاهلی پیدا کنم و با این بررسی متوجه شدم که برخلاف ادعای نظریه حجاب حداقلی، انواع و اقسام لباسها در آن زمان وجود داشته است و مورد استفاده واقع میشده است.
وی تصریح کرد: در فصل نخست کتاب سعی شده است با استناد بر اشعار جاهلی فرضیه قائل به حجاب حداقلی که مطابق با فرهنگ برهنگی بوده است رد شود و در فصل دوم ادلهای که برای ترجمه و تفسیر آیات قرآن کریم آوردهاند را بررسی کردهایم که با توجه به آن به آیه 31 سوره نور، آیه 59 سوره احزاب و آیه 60 سوره نور پرداختهایم.
نویسنده کتاب «حجاب در صدر اسلام» بیان کرد: در فصل سوم، هرچند تمرکز بر نقد کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص)» تألیف ترکاشوند است، اما به کتابهای نویسندگان دیگری مانند مرحوم فضلالله نیز پرداخته شده و همچنین ادله ارائه شده توسط طرفداران حجاب حداقلی درباره عدم رابطه بین حجاب و عفاف را نقد و بررسی کردهایم و در فصل چهارم مبانی و اصول و روشهای حاکم بر کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص) بررسی و نقد شده است.
شاهسنایی در رابطه با نقدهای دیگری که در این کتاب، بر کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص)» نوشته شده است، گفت: غلظت حجاب برهنگی در عصر جاهلیت نیز از موضوعات گفته شده در کتاب است که قابل تأکید است که در عصر جاهلیت هم برهنگی وجود داشته است و هم پوشش، اما پوشش اصل بوده و برهنگیهای موردی نیز وجود داشته، اما نباید با دیدن چند نمونه برهنگی اعلام کرد که فرهنگ عمومی در عصر جاهلیت فرهنگ برهنگی بوده است و قباحتی نیز نداشته و پیامبر(ص) نیز کاری به آن نداشته است.
وی بیان کرد: مبنای دیگر نقد شده در کتاب این است که بر فرض اینکه ما قائل به صحت دیدگاه حجاب حداقلی باشیم و قبول کنیم که در زمان جاهلیت، برهنگی فرهنگ بوده است، نمیتوانیم نتیجه بگیریم که پیامبر(ص) نتوانسته است فرهنگ برهنگی را به فرهنگ پوششی تبدیل کند.
انتهای پیام