قیام گوهرشاد یادآور صیانت از تاریخ و هویت ملی است
کد خبر: 3910053
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱

قیام گوهرشاد یادآور صیانت از تاریخ و هویت ملی است

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: قیام خونین ۲۱ تیرماه سال ۱۳۱۴ مسجد گوهرشاد، یادآور خروش مردم برای پاسداشت و صیانت از تاریخ و هویت ملی بود.

قیام گوهرشاد یادآور صیانت از تاریخ و هویت ملی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار، مدیرگروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با اشاره به سالروز قیام گوهرشاد اظهار کرد: واقعه مسجد گوهرشاد از رخدادهای مهم دوران حكومت رضاخان است كه در واقع خیزش مردم در اعتراض به صدور فرمان كشف حجاب رضاخانی و مقابله با توطئه استعمار بود.

این پژوهشگر ادامه داد: در واقع این رخداد از دیدگاه مورخان و كارشناسان نقطه عطفی در تاریخ قیام‌های اسلامی است كه می‌تواند ظرفیتی نهفته و بالقوه برای ماندگاری حجاب در جامعه كنونی باشد.

وی گفت: در چنین روزی مردم شهر مشهد در دفاع از حجاب، عفاف، حیا و نوامیس مسلمین و همچنین در راستای مبارزه و مقابله با کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد تجمع کردند و به این اقدامات شوم اعتراض کردند، علت اصلی این تحصن اعتراض به اجباری شدن کشف حجاب و کلاه شاپو، سیاست‌های تغییر لباس و حصر آیت‌الله سیدحسین قمی در پی اعتراض به قوانین تغییر لباس بود.

شریعتی‌تبار ادامه داد: شیخ محمدتقی بهلول که یکی از اعجوبه‌های روزگار بود، در این تجمع اعتراضی به ایراد سخنرانی پرداخت، از همین رو رژیم دژخیمان پهلوی مردم را به مسلسل بست و عده‌ای را به شهادت رساندند و عده‌ای را نیز مجروح کردند.

وی افزود: این حادثه نشان می‌دهد مسئله عفاف و حجاب علاوه بر حکم قرآنی آن، برای ما مسلمانان ریشه در هویت و فطرت انسانی دارد و همچنین نشانگر این نکته است که دشمنان و استعمار همواره برای ضربه زدن به دین، فرهنگ، استقلال، شرافت و بنیان خانواده‌ها، با ارزش‌های دینی مبارزه می‌کنند و یکی از ارزش‌های دینی ما که نمود اجتماعی دارد مسئله حجاب و عفاف است.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: موضوع حجاب و عفاف دارای دو بعد ظاهری و باطنی است، ضرورت مسئله حجاب در احکام دین بعد ظاهری است و بعد باطنی آن بحث حیا و عفت باطنی است که از ارزش‌های اخلاقی به‌شمار می‌رود و از برکات بسیاری برخوردار است.

شریعتی‌تبار بیان کرد: ملت ما در طول تاریخ مردمی بودند که برای حفظ هویت ملی و عفاف و حجاب، سینه خود را در مقابل گلوله‌های دشمنان سپرکرده و همواره پیروز میدان بودند. زنان و مردان ما باید یاد و خاطره شهدای حجاب را گرامی داشته و به‌ پاس جان‌فشانی‌های آنان بیش از پیش به رعایت اصل قرآنی و اخلاقی توجه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha