اعتبارات قرآنی متناسب با گستره فعالیت‌های آموزش و پرورش نیست
کد خبر: 3910254
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸

اعتبارات قرآنی متناسب با گستره فعالیت‌های آموزش و پرورش نیست

رئیس اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان مجلس اظهار کرد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌های مهم و زیربنایی در تربیت جامعه محسوب می‌شود، اعتبارات قرآنی باید به تناسب حجم و گستره فعالیت‌های این دستگاه تخصیص یابد.

ضرورت احیاء شورای توسعه فرهنگ قرآنیعلی مهدوی‌خواه، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی،‌ در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی که با محوریت ارتقای فرهنگ قرآنی تشکیل شد، مدتی است که هیچ فعالیتی ندارد و برگزاری جلسات آن در استان‌ها پیگیری نمی‌شود، در حالی که برگزاری نشست‌های این شورا برکات زیادی به همراه داشت.

وی تصریح کرد: با برگزاری نشست‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نهادها از فعالیت‌های قرآنی یکدیگر مطلع می‌شدند و این باعث همگرایی و هم‌افزایی بیشتر نهادهایی می‌شد که فعالیت قرآنی انجام می‌دادند؛ لذا ضرورت دارد شورای توسعه فرهنگ قرآنی در کشور احیا شود. همچنین با توجه به اینکه آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌های مهم و زیربنایی در تربیت جامعه محسوب می‌شود، سؤال این است که چرا گستره فعالیت آموزش و پرورش اهمیت ندارد و اعتبارات قرآنی به تناسب حجم فعالیت‌ها و گستره فعالیت‌های این دستگاه تخصیص نمی‌یابد.

رئیس اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: متأسفانه به آموزش و پرورش به ‌عنوان یک نهاد مصرف‌گرا نگاه می‌شود؛ لذا بودجه‎ای برای فعالیت‌های قرآنی به ‌صورت مجزا به این دستگاه تخصیص داده نشده و حتی مسابقات قرآن در مرحله استانی نیز با اعتبارات درون‌سازمانی برگزار می‌شود. اکثر بودجه قرآنی در هر استان صرف برگزاری نمایشگاه قرآن می‌شود و در این خصوص دست دانش‌آموزان از اعتبارات در زمینه قرآنی خالی است. این امر باید اصلاح شود و فارغ از بودجه‌بندی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضروری است که نمایندگان برای گستردگی فعالیت آموزش و پرورش دقت بیشتری کنند.

مهدوی‌خواه بیان کرد: در استان 63 دارالقرآن وجود دارد که فعالیت‌های قرآنی این مراکز با مؤسسات قرآنی سطح استان برابری می‌کند و حتی تعداد مخاطبان ما در یک دارالقرآن به 4000 نفر هم می‌رسد. ضمن اینکه بالغ بر 130 هزار مخاطب قرآنی داریم که در این مراکز مشغول یادگیری قرآن هستند.

رئیس اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش خراسان رضوی اضافه کرد: مسئولان امر و نمایندگان مجلس در تعریف بودجه قرآنی به این فعالیت‌های آموزش و پرورش توجه کنند و این نهاد پرمخاطب را از تخصیص بودجه قرآنی محروم نکنند. ما در آموزش و پرورش به ‌دنبال نخبه‌یابی و نخبه‌پروری نبوده و نیستیم؛ چرا که فعالیت قرآنی در آموزش و پرورش برای همه دانش‌آموزان علاقه‌مند به این حوزه است اما بسیاری از مؤسسات قرآنی قرآن‌آموزانی را که حاصل کار آموزش و پرورش هستند به نفع خود تصاحب و از این طریق به اعتبارات و بودجه‌های قرآنی دست پیدا می‌کنند.

مهدوی‌خواه گفت: فعالیت قرآنی برای نوجوانان تأثیرگذار است. در استان یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز وجود دارد که کار در حوزه قرآن، عترت و نماز انجام می‌شود؛ لذا محروم ماندن آموزش و پرورش از بودجه قرآنی، به‌ عنوان یک ظرفیت عظیم در حوزه تعلیم و تربیت، قابل‌ تأمل است.

انتهای پیام
captcha