«رمی جمره» اثر استاد فرشچیان در موزه آستان قدس رضوی
کد خبر: 3913600
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
همزمان با عید قربان صورت می گیرد؛

«رمی جمره» اثر استاد فرشچیان در موزه آستان قدس رضوی

به مناسبت فرارسیدن ایام حج و همزمان با عید قربان، تابلوی نگارگری استاد فرشچیان با عنوان «رمی جمره» در تالار استاد فرشچیان موزه آستان قدس رضوی به نمایش درآمد.

نمایش نگاره «رمی جمره» اثر استاد فرشچیان در موزه آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه رضوی، مهدی قیصری نیک، معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با بیان این‌که یکی از مناسک حج که در سه محل بین مکه و منا معروف به «جمرات ثلاث» انجام می‌شود، پرتاب 21 قطعه سنگ یا ریگ به طرف سه نماد شیطان است، افزود: این مراسم باشکوه که نماد دوری از شیطان و هوای نفس و نزدیکی به درگاه حق است، دست‌مایه خلق آثار هنری بسیاری شده است که هنرمندان از سر ارادت و عشق خلق کرده‌اند و از مهم‌ترین این آثار، نگاره استاد محمود فرشچیان، با عنوان «رمی جمره» است.

وی درباره این اثر فاخر بیان کرد: در این تابلو، حضرت ابراهیم(ع) در حالی که فرزندش اسماعیل را در آغوش گرفته است و در حال پرتاب سنگ به سوی شیطان است، با رنگ‌بندی چشم‌نوازی تصویر شده است.

قیصری نیک اضافه کرد: استاد فرشچیان این تابلوی نفیس را در سال 85 خورشیدی به سبک نگارگری، در ابعاد 58 در 83 سانتیمتر از جنس مقوای بدون اسید و با تکنیک اکریلیک به تصویر کشیده است و آن را در سال 89 با انگیزه عشق و ارادت به امام رضا(ع) همچون بسیاری از آثار خود به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ابراز کرد: در ترکیب‌بندی و فرم این اثر، ترکیبات رنگی متنوعی به کار رفته است که مهم‌ترین آن، استفاده از رنگ‌های سبزمایه به‌عنوان نماد تقدّس و بهره‌گیری از رنگ‌های فرعی سبز برای ایجاد حالت‌های مدرن است.

وی تصریح کرد: در زمینه پشت تصویر، درخت و گیاه و کوهی که متصل به ابر است مشاهده می‌شود و در مقابل، مکانی که شیطان فرضی حضور دارد و براساس آیات قرآن کریم که شیطان از جنس آتش آفریده شده است، با رنگ‌های آتشین به چشم می‌خورد که این تضاد رنگ‌ها، تناسب موضوع و مفهوم را در پی داشته است.

وی تصریح کرد: این اثر در کنار دیگر آثار اهدایی استاد، در محل تالار استاد فرشچیان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی در معرض نمایش هنردوستان قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha