طنین دعای عرفه سیدالشهدا(ع) در حریم رضوی
کد خبر: 3913662
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶

طنین دعای عرفه سیدالشهدا(ع) در حریم رضوی

همزمان با روز عرفه ندای آخرین دعای امام حسین (ع) در حریم رضوی طنین‌انداز شد.

طنین دعای عرفه سیدالشهدا(ع) در حریم رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، روز نهم ذی‌الحجه، روز عرفه و از بافضیلت ترین روزهایی است که خداوند در این روز مانند شب‌های قدر به بندگان خود نظر ویژه دارد.

همه ساله در چنین روزی مشهد الرضا میزبان خیل عظیمی از زائران از اقصی نقاط ایران و جهان اسلام بود، اما امسال با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده از شیوع کرونا از ازدحام زائران کاسته شده و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ظرفیت حضور زائران در این حریم قدسی محدود شد.

برخلاف هرسال که از درب ورودی کلیه فضای صحن‌های مطهر مفروش و کتب ادعیه به تعداد فراوان برای همه فراهم بود، امسال با چینش شطرنجی فرش‌ها در صحن‌های مشخصی فضا برای حضور زائران آماده شد و زائران کتب ادعیه و جانماز شخصی به همراه خود داشتند، تا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز حاضران بتواند از فیوضات این روز بزرگ بهره‌مند شوند.

پخش زنده مراسم نیز از شبکه‌های مختلف رسانه ملی برای همه عاشقان و دلدادگان حضرت رضا(ع) این امکان را فراهم کرده بود تا همه در روز رحمت واسعه الهی زائر حضرت ضامن شوند.

زائران این روزهای حرم مطهر رضوی که اکثرشان مجاوران هستند نیز در این روز بزرگ پناهنده امام مهربانی‌ها شده و دست نیازشان را به امید ضمانت ضامن آهو در پیشگاه حق تعالی بلند کرده و آخرین دعای امام حسین(ع) را در جوار بارگاه منور رضوی زمزمه کردند.

زائرانی که ملتمسانه و اشک‌ریزان در زیر باران رحمت الهی، با طنین دعای عرفه در آسمان رفیع دعا، رها شده‌ تا زنگار گناه از آئینه دل بشویند و با ذبح تعلقات از وجودشان در این روزهای سخت و مبهم، دل خود را با امید به رحمتش پر کنند و از درگاه الهی روزهای خوب و سرشار از سلامت را برای همگان طلب کنند.

دعای عرفه با حمد و سپاس الهی «اَلْحَمْدُ لله الَّذى لَیْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ ...خداى را سپاس که براى حکمش برگرداننده‌‏اى و براى بخشش بازدارنده ‏اى... » آغاز می‌شود، آغازی که تمنای زائران رضوی را در آسمان حریم رضوی طنین‌انداز می‌کند.

از عرفه تا معرفه الله

عرفه را باید شناخت و دعای عرفه نیز دعای شناخت است و شاید این تنها دعایی است که انسان را از نخستین مراحل آفرینشش آگاه کرده و یکایک نعمت‌های وجودیش را یادآور می‌شود تا بشناسد خود را و در شناخت خود به معرفه‌الله برسد.

این روز روزی است که خداوند بر بندگانش منت نهاده، منت به عطای رحمت واسعه و بخشش بزرگ، روزی که گناهان بزرگ بخشیده درگاهش می‌شود، روزی است که معبود ازلی از بندگانش دعوت کرده تا از او درخواست کنند.

به راستی در این روز دعا به اجابت از هر روز نزدیکتر است و خوشا بحال آنان که در این دعوت به شناخت حضرت حق نائل شوند و چه مکانی برای این روز، ملکوتی‌تر از حریم امام ضامن، که بی شک ضمانت همه میهمانان و ژائران خود را راه دور و نزدیک در درگاه الهی کرده است.

روح زائران حریم رضوی از دور و نزدیک با زمزمه دعای عرفه حیاتی دوباره یافته، حیاتی که از شناخت به حقیقت بندگی سرچشمه می‌گیرد و در این شناخت عارفانه با دعای «اللهم عجل لولیک الفرج» ظهور منجی را تمنا می‌کنند.

زهرا اسماعیلی، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha