جهاددانشگاهی، نقطه اتصال بهره‌برداری علمی و جهاد عملی
کد خبر: 3914280
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲

جهاددانشگاهی، نقطه اتصال بهره‌برداری علمی و جهاد عملی

استاد حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه جهاددانشگاهی به معنای بهره‌برداری از دانشگاه و ذخایر علمی آن است، گفت: عملکرد این نهاد تلاش در میدان عمل و جهاد عملی است که کشور به آن نیاز دارد.

حسن زاده

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابوالحسن حسن‌زاده، استاد حوزه علمیه خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با بیان اینکه جهاددانشگاهی یکی از نهادهای برخاسته از انقلاب اسلامی است، گفت: این نهاد نقطه اتصالی بین مجامع علمی و آکادمیک و میدان‌های عمل در بخش‌های مختلف پزشکی، صنعتی، کشاورزی و ... است که به پشتوانه‌های علمی نیاز دارند.

وی با پرداختن به اینکه بخش زیادی از علوم و دانش‌هایی که در دانشگاه‌ها و مراکز رسمی آموزشی تعلیم داده می‌شوند، در میدان عمل کاربرد ندارند و از طرف دیگر ما در میدان‌های اجرایی و عملی نیاز به پشتوانه علمی داریم، اظهار کرد: مباحث پزشکی، بهداشت، صنعت، کشاورزی و ... عرصه‌های مختلفی هستند که جهاددانشگاهی به عنوان نقطه اتصال بین دانشگاه و این میدان‌های عمل، کارنامه بسیار درخشانی دارد.

حسن‌زاده با بیان اینکه جهاددانشگاهی به معنای بهره‌برداری از دانشگاه و ذخایر علمی آن است، گفت: عملکرد این نهاد همان تلاش در میدان عمل و جهاد عملی است که ما به آن نیاز داریم. عزیزان در جهاددانشگاهی با این پشتوانه علمی و با در نظر گرفتن نیازهای عملی قدم‌های بسیار خوب و استواری را تاکنون برداشته‌اند و کارنامه درخشان آنها مملو از این موفقیت‌ها است. بنابراین توصیه می‌شود این خدمات را به سمع و نظر مردم و به خصوص به دانشگاهیان برسانند که بدانند ما در عمل به چه چیزهایی نیاز داریم.

وی با ذکر اینکه استفاده از ذخایر علمی در میدان عمل یکی‌ از خلأهای موجود بوده که مقدار زیادی از آن را جهاددانشگاهی به خوبی پر کرده است و باقی این خلأ را بتوانیم با پشتوانه این عنوان مقدس پر کنیم، افزود: در شرایط کنونی که بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها  علیه کشور وضع شده، با حفظ استانداردهای علمی باید به داشته‌های خود اتکا کنیم و به همت جهاددانشگاهی قدم‌های خوبی برداریم.

حسن‌زاده با اشاره به نیازهای کنونی کشور بیان کرد: برای مثال در بخش حفاری و صنعت نفت، همانطور که می‌دانید این صنعت از ابتدای پیدایش بومی نبود و بحث کشف و استخراج آن با حضور تکنسین‌‌ها و کارشناسان خارجی همراه بود و تا امروز ما از این مسئله رنج می‌بریم. در خوزستان، بحث دکل‌های حفاری، استخراج نفت و پالایش آن و نیازهای دیگر، یک حیطه وسیعی است که در شرایط تحریم به آن نیاز داریم. به خصوص با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب که نفت را نباید خام‌فروشی کرد و باید به سراغ فرآورده و صنایع دیگر آن رفت، خلأها در این زمینه بسیار است.

این استاد حوزه گفت: در بحث کشاورزی، یکی از مسائل ما، مشکل کمبود منابع آب است. به طوری که نزاع‌های بین استانی و درون استانی داریم. در بحث صنعت، سدها، پتروشیمی و صدها مورد دیگر خلأهایی وجود دارد که در شرایط تحریم، دیگران نمی‌توانند کمک زیادی به ما داشته باشند. در تمام این موارد باید بتوانیم سرمایه‌های علمی خود را در میدان عمل به کمک بیاوریم تا بتوانیم با تحریم مقابله کنیم و فرمایشات اخیر رهبر انقلاب در عید قربان هم تأکید بر اتکا به داشته‌های خودمان است.

انتهای پیام
captcha