بودجه مسابقات بین‌المللی قرآن کجا صرف می‌شود؟
کد خبر: 3914546
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷

بودجه مسابقات بین‌المللی قرآن کجا صرف می‌شود؟

یک قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به کاهش و سوء مدیریت بودجه‌های قرآنی در کشور، به طرح سؤالی پرداخت و گفت: بودجه مسابقات بین‌المللی قرآن‌ که به دلیل شیوع کرونا متوقف شد قرار است کجا صرف شود؟

بودجه مسابقات بین‌المللی قرآن کجا صرف می‌شود؟امیر لعل‌اول، قاری بین‌المللی و داور مسابقات قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، در خصوص تقلیل یافتن بودجه‌های قرآنی در سال جاری اظهار کرد: متأسفانه ما برای همه‌چیز در این کشور بودجه زیادی داریم، از آنجا که من به شخصه برای تلاوت در بسیاری از همایش‌ها و مراسم در ادارات و سازمان‌های مختلف در شهرها و استان‌های دیگر دعوت می‌شوم، صرف بودجه‌های هنگفت را بسیار مشاهده کردم.

وی ادامه داد: اما همان سازمان و اداره وقتی نوبت به اجرای برنامه قرآنی می‌رسد، با کمترین هزینه می‌خواهد مسابقات را برگزار کند، این در حالی است که برنامه ورزشی و سایر موارد را نیز با بودجه کلانی برگزار می‌کنند.

کمبود بودجه قرآنی ضعف بزرگی در جامعه اسلامی است

لعل‌اول بیان کرد: اینکه یک سازمان، نهاد و یا اداره‌ای برای برنامه ورزشی و ... بودجه دارد، اما برای برنامه قرآنی بودجه ندارد و یا اینکه کم می‌آورد ضعف بزرگی برای جامعه اسلامی است. افراد معدودی از قاریان که هم دوره ما بودند اما به دلیل کمبود بودجه و برای گذران زندگی وارد خط آواز شدند و این روزها برای آوازخوانی به مجالس مختلف دعوت می‌شوند و هزینه زیادی هم در مقابل اجرایشان در این مراسم می‌گیرند که این امر برای جامعه قرآنی بسیار تأسف‌بار است.

وی اظهار کرد: این کمبود بودجه به نسل‌های آینده ضرر می‌رساند؛ چرا که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند صدای خوش خود را در زمینه آوازخوانی که درآمدزا است، استفاده کنند و این امر باعث فاصله گرفتن افراد از جامعه قرآنی می‌شود.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم اضافه کرد: زمانی قرآن کار دل بود، یعنی فرد با عشق قرآن تلاوت می‌کرد، در جلسات حضور می‌یافت و در مسابقات شرکت می‌کرد. همین جلسات مشهد بسیار پرشور برگزار می‌شد. جلسات مسجد کرامت که امروز تعطیل شده جلسه‌ای زبانزد بود و همه قاریان آرزو داشتند در این مسجد تلاوت داشته باشند.

لعل‌اول افزود: جلسه مسجد خیاط‌ها از دیگر جلسات پرشور قرآنی مشهد بود که استاد محمدزاده آن زمان گرداننده جلسات بود، اما چرا امروز این جلسات رو به تعطیلی است و با وجود حضور اساتیدی چون استاد پناهی 20 نفر بیشتر در این جلسات حضور ندارند، در حالیکه 20 سال پیش که من برای این جلسات حاضر می‌شدم جایی برای نشستن نبود اما این روزها جلسات نیمه تعطیل و یا اکثر این جلسات تعطیل شده است.

وی گفت: در گذشته مردم بسیار حضورشان در این جلسات پر شود بود و منتظر روز جلسات بودند تا قرآن تلاوت کنند و یا اینکه از صوت قاریان فیض ببرند، اما امروز خبری از این جلسات پرشور نیست.

رنگ‌باختن جلسات قرآنی نتیجه کم‌اهمیتی جامعه به قرآن است

این داور مسابقات قرآن کریم اضافه کرد: البته که جلسات قرآن مساجد از گذشته مردمی اداره می‌شود اما این حضور کمرنگ به خاطر این است که قرآن در جامعه ما کمرنگ شده است. امروز قرآن در برنامه‌های جامعه ما نمادین شده است، به‌عنوان مثال قرآن محدود شده به تلاوت چند دقیقه‌ای در ابتدای مراسم و از طرفی در ادارات و سازمان‌ها نیز قرآن جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: من نمی‌گویم بودجه را افزایش دهند، اما همین بودجه را باید درست مصرف کنند. از آنجا که داوری در بسیاری از مسابقات قرآنی را عهده‌دار بودم، شاهد این امر هستم که متأسفانه بودجه قرآنی به‌درستی هزینه نمی‌شود.

سوء مدیریت در بودجه قرآنی؛ معضلی بزرگ

این قاری بین‌المللی قرآن کریم افزود: بسیاری از هزینه‌های قرآنی در مسیر مسابقات قرآن صرف می‌شود، این در حالی است که ما نیاز داریم تا این بودجه بیشتر صرف امر آموزش شود. این با کاهش روز برگزاری مسابقات ممکن خواهد شد و بخشی از بودجه که باقی می‌ماند، می‌توان صرف آموزش کرد، من نیز در بسیاری از این مسابقات پیشنهاد کاهش روز برگزاری را دادهام؛ چرا که در این راستا هزینه داوری از یک طرف و هزینه میزبانی از سوی دیگر کاهش خواهد یافت.

لعل‌اول گفت: متأسفانه برگزاری مسابقات سازمانی بیشتر جنبه گزارش‌دهی از آمار را پیدا کرده و به مبحث آموزش پرداخته نشده است و صرفاً با پایان مسابقات دفتر برنامه قرآنی تا سال آینده و برگزاری دوره دیگری از مسابقات بسته می‌شود.

وی با اشاره به مدیریت صحیح بودجه قرآنی ابراز کرد: هرچند کاهش بودجه مشکل بزرگی در جامعه قرآنی ایجاد کرده اما درست مصرف نشدن بودجه اندک هم این مشکل را افزایش می‌دهد. زمانی بودجه رقم بالایی بود و حیف و میل کردن آن چندان دیده نمی‌شد در این خصوص می‌توان گفت مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به دلیل شیوع کرونا امسال برگزار نشد، اما سؤال این است که بودجه برگزاری این مسابقات کجا و قرار است در چه زمینه‌هایی صرف شود؟

انتهای پیام
captcha