آثار معنوی مجالس حسینی مورد توجه مسئولان قرار گیرد
کد خبر: 3914894
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
آیت‌الله سیدمحمد غروی:

آثار معنوی مجالس حسینی مورد توجه مسئولان قرار گیرد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم رعایت تعادل بین مراسم عزاداری امام حسین(ع) و رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: برپایی این مجالس عزاداری آثار مختلف معنوی در جامعه ایجاد می‌کند و از طرفی نقش تقویت‌کننده روانی این مراسم را در این دوران، به عنوان راهکاری امیدآفرین و روحیه‌بخش در مقابله با کرونا، باید مورد توجه قرار داد.

آیت الله غروی

آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت خنثی‌‌کردن دوقطبی کاذب «عزاداری ـ سلامت» گفت: بالاخره ماه محرم ماه عزاست و همواره یکی از شعائر بزرگ مذهبی در شیعه برگزاری مراسم عزاداری عاشورا بوده و حتی اهل سنت به عنوان دوستداران اهل بیت(ع) احترام خاصی برای محرم قائل هستند و در این مراسم شرکت می‌کنند.

سوء استفاده از کورنا برای تضعیف عزاداری

وی افزود: درباره برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در دوره شیوع کرونا باید گفت کسانی که اصولاً با این نوع مراسم و عزاداری‌ها میانه خوبی ندارند همواره در زمان‌های مختلف با بهانه‌های گوناگون تلاش کرد‌ه‌اند این مراسم را تضعیف کنند و امروز هم ویروس کرونا به سوژه‌ای برای تضعیف این مراسم برای این عده تبدیل شده است.

آیت‌الله غروی اظهار کرد: البته از این طرف هم عده‌ای افراطی به مسئله عزاداری نگاه می‌کنند و قائل به برگزاری این مراسم بدون توجه به ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی هستند که هر دودیدگاه غلط است.

رعایت تعادل بین عزاداری و حفظ سلامت

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نکته مهم رعایت تعادل بین عزاداری و حفظ سلامت است، گفت: در واقع در عین حال که مراسم عزاداری برگزار می‌شود باید در حد متعادل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد. متأسفانه عده‌ای می‌خواهند مسائل غیرواقعی را، حتی از نظر بهداشتی، به عنوان پروتکل بهداشتی عزاداری تحمیل کرده و از این طریق عزاداری‌ها را محدود کنند که این یک جریان نادرست است که به شدت بر روی آن کار شده و حتی از سوی برخی مسئولان نیز دنبال می‌شود.

آیت‌الله غروی ابراز کرد: اقدام درست این است که هیئت‌ها و عزاداران حسینی آموزش ببینند و پروتکل‌ها به خوبی برای آن‌ها تشریح شود تا فاصله اجتماعی رعایت شود و همه ماسک بزنند و شرایط متعادلی به لحاظ بهداشتی بر هیئات و مجالس عزاداری حاکم شود و بین انجام مناسب مراسم و رعایت متعادل پروتکل‌ها جمع لازم حاصل شود.

رعایت پروتکل‌ها در اماکن مذهبی بیش از سایر مکان‌ها بوده

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: گاهی اوقات دغدغه‌های برخی افراد حتی مسئولان در حوزه بهداشت و سلامت مردم، وقتی به مراسم و شعائر مذهبی می‌ر‌سد بیشتر از حد متعارف می‌شود. به عبارت دیگر در مسائل و مکان‌های دیگر این میزان حساسیت نسبت به بهداشت و سلامت وجود ندارد. اتفاقاً بررسی‌های خود مسئولان بهداشتی نشان داده رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن مذهبی بیش از سایر جاها بوده است.

وی تصریح کرد: بدون تعارف باید گفت شیعه اعتقاد راسخ به این دعاها و مراسم دارد و برپایی این مجالس عزاداری آثار مختلف معنوی در جامعه ایجاد می‌کند و زمینه رفع بلا را فراهم ساخته و حتی آحاد افراد جامعه را که در دوران شیوع کرونا دچار آسیب‌های روحی و افسردگی فراوانی شده‌اند به لحاظ روحی و روانی تقویت می‌کند. لذا باید در کنار جنبه‌های معنوی تأثیرگذار این مراسم، نقش تقویت‌کننده روانی این مراسم را در این دوران و به عنوان راهکاری امیدآفرین و روحیه‌بخش در مقابله با کرونا مورد توجه قرار داد.

آیت‌الله غروی اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی چنان پروتکل‌های بهداشتی را سخت‌گیرانه می‌گیرند تا این مراسم عملاً برگزار نشود یا کمرنگ شود، کما اینکه برخی اظهارنظر کردند پرشکوهی مراسم در این است هر کس خانه خود را به مجلس امام حسین(ع) تبدیل کند که این حرف از طرف هرکس که باشد نادرست است و مورد قبول بزرگان نیست. در واقع نباید رعایت ایده‌آل پروتکل‌های بهداشتی را که در جاهای دیگر نمی‌توان اعمال کنیم بخواهیم در مجالس و هیئات عزاداری اجرایی کنیم.

نباید فضای مجازی به مسائل اعتقادی ما جهت دهد 

وی افزود: البته خیلی هم نباید به سروصدای شبکه‌های معاند و فضای مجازی توجه کنیم و نباید به گونه‌ای شود که این شبکه‌ها فرمان مسائل اعتقادی و دینی ما را به دست بگیرند و به آن جهت دهند و ما را در تنگنا قرار دهند تا از این طریق به مقاصد خود برسند ولذا نباید نگران حرف‌ها و حاشیه‌سازی‌های آنان باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: لذا مراسم عزاداری امام حسین(ع) باید به طور معقول پرشکوه برگزار شود و تا جایی هم ممکن است پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و اتفاقاً اقشار مذهبی نشان داده‌اند که بیش از سایرین مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha