فعالیت‌هایی که اهداف غدیر را به انحراف می‌برد
کد خبر: 3915107
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
یادداشت /

فعالیت‌هایی که اهداف غدیر را به انحراف می‌برد

یکی از کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح برخی فعالیت‌ها و اقدامات با موضوع غدیر، که می‌تواند این جریان را به انحراف ببرد، پرداخته است.

فعالیت‌هایی که اهداف غدیر را به انحراف می‌برد

به گزارش ایکنا، محمدحسین فریدونی، کارشناس شورای عالی انقلاب فرهنگی، طی یادداشتی با موضوع عید غدیر به تشریح جزئیات برخی انحرافات شکل گرفته در اهداف بزرگداشت این عید بزرگ پرداخته است. از نظر وی مروری بر بیانات مقام معظم رهبری روشن‌کننده مسیر است و هر ارادتمند به انقلاب را به این مسیر هدایت می‌کند و بزرگداشت و زنده ‌نگه داشتن غدیر هرگز نباید به ابزاری برای حساس کردن فرق اسلامی تبدیل و سب و اهانت به خلفای راشدین و همسر پیامبر(ص) و شعله‌ورکردن اختلافات مذهبی و سوءاستفاده دشمنان اسلام شود. این گونه استفاده از غدیر یقیناً برخلاف فلسفه غدیر در جذب دل‌ها به پذیرش امامت صالحان است. مشروح این یادداشت در ادامه آمده است:

وصیت امام علی در بستر شهادت: «أوصیکما و جمیع ولدی و أهلی و من بلغه کتابی بتقوی‌الله و نظم أمرکم و صلاح ذات بینکم ... و کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا ...».

۱- یکی از وظایف کارشناسان فرهنگی، رصد رویدادهای فرهنگی است. مناسبت‌های مذهبی مانند عید غدیر خم مهم‌ترین بخش این رویدادهاست.

۲- بعد از رحلت امام(ره) و با تشکیل بنیاد بین‌المللی غدیر از سوی مرحوم آیت‌الله خزعلی موضوع تبلیغ واقعه غدیر خم به جریان ویژه‌ای در میان متدینین وابسته به انقلاب و نهادهای فرهنگی کشور تبدیل شده است. تا آن جا که در سال جاری این بنیاد اقدام به پیگیری عقد تفاهم‌نامه با معاونت فرهنگی وزارت علوم برای تبلیغ غدیر در سطح دانشگاه‌ها کرده است.

۳- رویدادهای فرهنگی نماد پیام‌های فرهنگی هستند. این پیام‌های پیدا و پنهان در بستر زمان شکل گرفته و انتقال می‌یابند. خوانش جامعه از یک رویداد را باید با توجه به گفتمان شکل گرفته حول آن رویداد پیش‌بینی کرد‌. توجه کنیم که رفتار جامعه در خوانش پیام از یک رویداد لزوما با پیام اصلی رویداد یا پیام مورد نظر مروجان آن یکسان نیست.

۳- نگارنده به عنوان یک نوجوان قبل از انقلاب، شاهد فرهنگ شکل گرفته در محافل مذهبی ایران در موضوع امامت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) بوده است. افراد همسن من و بزرگ‌تر از من به خوبی به یاد دارند که جشن‌های غدیر و سخنرانی‌های آن در سراسر کشور آکنده از فرهنگ حمله به دیگر مسلمانان و اهانت به بزرگان مذهبی ایشان بود. حکومت پهلوی و اربابان او نیز به شدت از این گفتمان تفرقه‌انگیز حمایت می‌کردند.

۴- با اقبال مردم ایران به امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی شعار وحدت میان ملت اسلام مطرح و از سوی دولت و ملت دنبال شد. اما هنوز بودند کسانی که فضای فکری امام را درک نکرده بودند و در محافل خصوصی همان گفتمان قبلی اختلاف‌افکنانه را در مناسبت‌های مختلف دنبال و با انواع نیش‌ها و اهانت‌ها حامیان این‌ تفکر را به بی‌دینی و انحراف از خط اصیل تشیع متهم می‌کردند.

۵- نگاهی گذرا به نوع تبلیغات و سخنرانی‌ها و مداحی‌های محافل مناسبتی دو دهه اخیر به روشنی حاکی از تغییر خزنده گفتمان رویدادهای مذهبی کشور از پرچمداری مبارزه با ظلم و استکبار جهانی و اذناب آن و دفاع از همه مسلمانان و مظلومان جهان، به گفتمان حقانیت شیعه و اثبات انحراف و جهنمی بودن غیرشیعیان است. گفتمانی که یقینا برخلاف سیره مسلم اهل بیت(ع) و نگاه عمیق مدافعان عالم و عامل مکتب ایشان یعنی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است. جالب توجه این که لعن و نفرین به داعش و وهابیت روز به روز افزون و لعن و مرگ بر امریکای خالق داعش و حامی ستمکاران وهابی روز به روز کم‌رنگ‌تر می‌شود. دعای برای نجات همه مسلمانان و مستضعفان جهان جای خود را به دعای اختصاصی برای شیعیان دهد و فاجعه آن‌ که برگزاری جشن‌های نهم ربیع در میان جوانان بسیجی و مداحان معتقد به نظام و رهبری ترویج شود.

۵- مروری بر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دست‌اندرکاران بنیاد غدیر و بیانات ایشان به همین مناسبت هر ارادتمند به انقلاب را به این مسیر هدایت می‌کند که بزرگداشت و زنده‌نگهداشتن غدیر هرگز نباید به ابزاری برای حساس کردن فرق اسلامی تبدیل و سب و اهانت به خلفای راشدین و همسر پیامبر(ص) و شعله‌ور کردن اختلافات مذهبی و سوء‌استفاده دشمنان اسلام از آن شود. استفاده این گونه از غدیر یقینا برخلاف فلسفه غدیر در جذب دل‌ها به پذیرش امامت صالحان است.

۶- از نظر نگارنده بیشترین تبلیغ برای غدیر را امام خمینی(ره) انجام دادند. ایشان با برافراشتن پرچم مبارزه با ستمکاران جهان و دفاع از همه مسلمانان و ستمدیدگان عالم عملا دل‌های همه آزادگان را به راه و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام جذب کردند. امام خمینی(ره) هرگز مانند برخی دانشمندان شیعه به دنبال اثبات حقانیت اسلام و تشیع با هدف قبول شریعت مسلمانی از سوی دیگران یا شیعه شدن اهل تسنن نبود، اما به اذعان جامعه‌شناسان برجسته دنیا، گرایش به اسلام و تشیع در سراسر جهان پس از انقلاب اسلامی گسترش یافت. حقیقت تاریخی آن است که این رفتار از سیره ائمه معصومین(ع) ریشه گرفته است.

تاریخ اهل بیت(ع) نشان می‌دهد که ائمه علیهم السلام در برخی مواقع و در مقام پاسخ به شبهات مطروحه اشخاص، از مبانی امامت و ولایت و مکتب دفاع کرده‌اند، اما مردم نه با استدلال نظری بلکه با محبت و عمل خالصانه ایشان در دفاع از حق جذب‌شان شده‌اند. فراموش نکنیم دو شهید بزرگ کربلا یعنی زهیر عثمانی و وهب نصرانی را. نه آن قبل از شهادت از خلفای ثلاث ابراز انزجار کرد و نه این از دین عیسی دست برداشت. این در حالی بود که در جبهه مخالف امام علویان متعددی بودند که دین‌شان را به دنیای پسر زیاد فروختند.

مجاهدان جان بر کف یمنی که سال‌ها پیش در مراسم نماز ظهر در حسینیه امام خمینی(ره) با تمام وجود با رهبر انقلاب بیعت کرده‌اند، شیعه اثنی عشری نیستند و زیدی‌اند.

۷- این که افراد سنتی دور از انقلاب در محافل غدیر برخلاف سیره عمل کنند، قابل فهم است. این که آنان سنی‌مذهب را کافر قلمداد کنند و در محافل‌شان به گونه‌ای ترویج شود که عشق خالصانه جامعه علما و مردم اهل سنت ایران و سایر ملل به حضرت صدیقه کبری(س) و امیرالمؤمنین و ائمه اهل‌بیت را انکار کنند، امر غریبی نیست. اما این که چنین گفتمانی در میان هیئات و جلسات و گروه‌های مجازی مریدان امام و رهبری ترویج شود به هیچ وجه قابل قبول نیست. از این رو همه دوستان انقلابی خودم را به بیانات امام خمینی(ره) در ۱۳۵۸/۴/۱۵، به‌ویژه بخش پایانی آن، ارجاع می‌دهم که با لحن دردمندانه‌ای فرمودند: «...امروز سر ولایت امیرالمؤمنین اختلاف‌ کردن خیانت به اسلام است. امروز این حرف‌ها را طرح نکنید...»

همچنین خواص از انقلابیون را به بخش انتهایی نامه امام راحل خطاب به فقهای محترم شورای نگهبان در خرداد ۱۳۶۷، که در آن از برخی گروه‌های منحرف مذهبی نام برده‌اند، جلب می‌کنم و خود و همه شما را مخاطب هشدار آن می‌دانم.

انتهای پیام
captcha