لزوم تقویت صوت متسابقان قرآن
کد خبر: 3915450
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳

لزوم تقویت صوت متسابقان قرآن

قاری قرآن و عضو هیئت داوران مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی بر تقویت صوت متسابقان قرآن تأکید کرد و گفت: صوت بیشتر به خصوصیات شخصی هر فرد برمی‌گردد، البته فردی که بیشتر تمرین کند می‌تواند صوت خود را تقویت کند.

حافظان کل در رقابت‌های ملی صوت خود را تقویت می‌کنندمهدی محمدزاده، قاری قرآن و عضو هیئت داوران چهل‌و‌سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایکنا، بر تقویت صوت متسابقان قرآن تأکید کرد و گفت: لازم است که فعالان قرآنی به بخش صوت توجه ویژه‌ای داشته باشند و آن را تقویت کنند.

وی ادامه داد: در این دوره از رقابت‌ها در رشته‌های قرائت تحقیق صوت خوب بود، در حفظ کل، ۳ الی ۴ نفر صدای خوبی داشتند و در ترتیل نیز وضعیت رضایت‌بخش است ولی جای کار زیادی وجود دارد.

محمدزاده در حفظ ۱۰ جزء و پنج جزء اصوات را ضعیف اعلام کرد و ادامه داد: در بخش اذان نیز به جز یک نفر اصوات خیلی خوبی مشاهده نشد.

داور رشته صوت چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف آذربایجان‌شرقی‌ در پاسخ به این سؤال که علت وجود اصوات رضایت‌بخش در حفظ کل با حفظ در اجزاء پایین‌تر چیست؟ اظهار کرد: چون در حفظ کل قرآن کریم مسابقات به‌صورت ملی و سراسری برگزار می‌شود و حافظان ملی و بین‌المللی که از هر لحاظ باید ممتاز باشند حضور دارند و وقتی قاریان و حافظان کل از شهرستان‌ها در این رقابت‌ها شرکت کرده و با اصوات خوب آشنا می‌شوند تلاش خود را بیشتر کرده و صوت خود را تقویت می‌کنند ولی چون در حفظ ۱۰ جزء و پایین‌تر مسابقات در سطح ناحیه‌ای و استانی برگزار می‌شود؛ بنابراین انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر برای آن‌ها وجود ندارد.

محمدزاده درباره ویژگی‌های یک صوت خوب، گفت: صوت بیشتر به خصوصیات شخصی هر فرد برمی‌گردد مثلاً برخی افراد از صدا، طنین و شخصیت ذاتی خوبی از نظر صوت و صدا برخوردار هستند.

این پیشکسوت قرآن ادامه داد: البته فردی که بیشتر تمرین کند می‌تواند صوت خود را تقویت کند و این تمرین کردن‌ها بخش‌های ویژه‌ای دارد که قرآن‌آموزان باید بر اساس بخش‌های موجود در این زمینه تلاش کنند. یکی از این روش‌های تقویت صوت، حضور در جلسات هفتگی قرآنی شخصیت‌هایی است که صدا و صوت خوبی دارند. قرآن‌آموزان می‌توانند با توجه به شخصیت صوتی هر کدام از قاریان و حافظان از شخصیت‌های قرآنی تقلید کنند.

عضو هیئت داوران چهل‌و‌سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی، کاهش محسوس تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات قرآنی را متأثر از بیماری کرونا دانست و گفت: از نظر کمی افت محسوسی در تعداد شرکت‌کنندگان به چشم می‌خورد که متأثر از ویروس کرونا است و به لحاظ کیفی نیز وضعیت مسابقات نسبتاً مطلوب است.

انتهای پیام
captcha