نقش رسانه‌های قرآنی در تثبیت تشکیلاتی به نام «جامعه قرآنی»
کد خبر: 3915459
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
محمدتقی میرزاجانی بیان کرد:

نقش رسانه‌های قرآنی در تثبیت تشکیلاتی به نام «جامعه قرآنی»

معاون اجرایی شورای عالی قرآن بر این عقیده است که جامعه قرآنی کشور از زمانی به این نام، معرفی شد و به تدریج جایگاه خود را پیدا کرد که رسانه‌های قرآنی یکی پس از دیگری پا به عرصه فعالیت گذاشتند.

محمدتقی میرزاجانی مدیر اجرایی شورای عالی قرآن

به گزارش ایکنا، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، به مناسبت روز خبرنگار ضمن تبریک این روز به خبرنگاران و جهادگران عرصه رسانه، به برخی کارکردها و وظایف رسانه‌ها پرداخته و موفقیت رسانه‌های قرآنی را بیشتر مربوط به بخش اطلاع‌رسانی دانسته است. وی رسانه‌های قرآنی را به واسطه نوپا بودن آنها و نیز شکل‌گیری تازه تشکیلاتی به نام جامعه قرآنی، در مرحله گذار دانسته است. در ادامه مشروح آن از نظر می‌گذرد.

«در ابتدا روز خبرنگار را به همه خبرنگاران متعهد و جهادگران عرصه رسانه به ویژه دوستان خوب و فعال خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تبریک عرض می‌کنم و برای همه آرزوی صحت و سلامتی دارم.

کارکردهای سه‌گانه رسانه 

رسانه، ابزار انتقال پیام به مخاطب است و نقش مهمی در ایجاد شناخت و آگاهی در مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی، دینی، سیاسی و... و جهت‌دهی به افکار عمومی ایفا می‌کند. رسانه، یک امکان بدون مرز است که کارکرد اصلی آن در قبال مخاطب، حداقل در سه بخش اطلاع‌رسانی، ارائه تحلیل و تبیین موضوعات براساس منطق و انصاف و آموزش قابل دسته‌بندی است.

رسانه تخصصی به معنای داشتن مخاطب تخصصی نیست 

در این بین، رسانه‌های دینی و قرآنی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. رسالت یک رسانه دینی، رشد و کمال انسان‌ها، ترویج ارزش‌های الهی و اصلاح و هدایت جامعه در مسیر خیر و صلاح است. وقتی بنا شد یک رسانه‌ای چنین هدف مهم و بزرگی را دنبال کند، حساسیت کار به خوبی آشکار می‌شود. باید توجه داشته باشیم که وقتی از رسانه دینی و قرآنی به عنوان یک رسانه تخصصی صحبت می‌کنیم به این معناست که موضوع این رسانه‌ها خاص است، اما به معنای داشتن مخاطبان خاص نیست.

این مواردی که اشاره شد، نشان‌دهنده اهمیت فوق‌العاده حوزه رسانه و حرفه شریف و خطیر خبرنگاری است؛ به ویژه در روزگار ما که تکنولوژی ارتباطاتی با تحول گسترده‌ای مواجه شده است. رسانه‌های قرآنی کشور، کار سختی را بر عهده دارند؛ هم به دلیل این که خود این رسانه‌ها نوپا هستند و هم این که جامعه قرآنی به عنوان مخاطب ردیف اول این رسانه‌ها نیز طیف و تشکلی است که به یک معنا تازه شکل گرفته و از حیث تشکیلاتی در ابتدای راه است. از این رو می‌توان گفت در حال حاضر رسانه‌های قرآنی، یک مرحله گذار را طی می‌کنند تا به مرحله تثبیت جایگاه و شکوفایی کامل برسند.

ارتباط بین رسانه‌های قرآنی و قوام جامعه قرآنی 

معتقدم ارتباط معناداری بین تأسیس و فعالیت قوی و مؤثر رسانه‌های قرآنی و تشکیل و قوام «جامعه قرآنی» وجود دارد. جامعه قرآنی کشور از آن زمانی به این نام معرفی شد و به تدریج جایگاه خود را پیدا کرد که رسانه‌های قرآنی یکی پس از دیگری پا به عرصه فعالیت گذاشتند. اگر بخواهیم عوامل مؤثر در شکل‌گیری و تثبیت جایگاه جامعه قرآنی کشور را برشماریم، قطعاً یکی از آن عوامل، ظهور رسانه‌های قرآنی و از مهم‌ترین این رسانه‌ها تأسیس خبرگزاری ایکنا در سال ١٣٨٢ است.

نقش ایکنا در شکل‌گیری جامعه قرآنی 

پس از تأسیس ایکنا بود که عناصر قرآنی در حوزه‌های مختلف به تدریج یکدیگر را پیدا کردند و بستر برای شناخت و شناساندن ظرفیت‌های قرآنی کشور فراهم شد. البته برخی از رسانه‌های قرآنی چه قبل و چه بعد از ایکنا عملکرد خوب و کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته‌اند، اما به نظرم، ‌تأسیس ایکنا یکی از نقاط عطف فعالیت‌های قرآنی کشورمان محسوب می‌شود. اظهارنظر دقیق درخصوص عملکرد رسانه‌های قرآنی کشورمان در طی این سال‌ها، مستلزم بررسی کارشناسانه و جامع است، اما در یک نگاه اجمالی شاید بتوان این طور گفت که رسانه‌های قرآنی، از سه بخشی که در مقدمه مطرح شد در حوزه اطلاع‌رسانی، توفیقات قابل توجهی کسب کرده‌اند، اما در دو حوزه دیگر یعنی ارائه تحلیل و تبیین منطقی و منصفانه موضوعات و همچنین پرداختن به مسائل قرآنی با رویکرد ارائه آموزش‌های مورد نیاز به مخاطبان هنوز به جایگاه بایسته خود نرسیده‌اند.

توقعات مخاطبان از رسانه‌های قرآنی 

مطالبه‌گری، بی‌طرفی، پرهیز از برخورد صرفاً ژورنالیستی با موضوعات به جای مواجهه اصلاحی و خیرخواهانه، توجه عادلانه به انعکاس ظرفیت‌های قرآنی در سراسر کشور نه صرفاً پایتخت و مناطق برخوردار، پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و استفاده از خبرنگاران زبده و کاربلد از دیگر موارد مورد توقع مخاطبان است که قضاوت در مورد میزان توفیق هر یک از رسانه‌های قرآنی در این بخش‌ها، موکول به بررسی مستقل عملکرد هر یک از آنهاست.

در این بین، نباید از لزوم همکاری صمیمانه و صادقانه نهادها و تشکل‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی با خبرنگاران غفلت کرد، که اگر این همکاری به صورت کامل محقق نشود، تلاش‌ها به ثمر نخواهد نشست.

در پایان، به عنوان یک خادم کوچک قرآن، خدمات رسانه‌های قرآنی و خبرنگاران تلاشگر و عزیز را بسیار ارزشمند و تأثیرگذار می‌دانم و گمان می‌برم اگرچه در این عرصه با ضعف‌هایی مواجه هستیم، اما بحمدالله این شجره طیبه در مسیر بالندگی است.

انتهای پیام
captcha