غدیر؛ واقعه‌ای منطبق بر فطرت
کد خبر: 3915470
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر بیان کرد:

غدیر؛ واقعه‌ای منطبق بر فطرت

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی غدیر را یک واقعه منطبق بر فطرت قلمداد کرد و گفت: انتخاب امیرالمؤمنین علی(ع) به‌عنوان جانشین پیامبر(ص) انتخابی فطری بود به‌طوری‌که علی(ع) را در آیینه وحی، حقیقت رسول خدا(ص) یاد می‌کنند.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر روز گذشته، 18 مردادماه در «ششمین همایش بین‌المللی ولایت، محور اتحاد اسلامی» که با حضور علما و اندیشمندان شیعه و سنی داخل و خارج از کشور  به‌همت بنیاد غدیر، استانداری هرمزگان، شهرداری بندرعباس به‌صورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: در قرآن کریم سه موضوع از اهمیت بالایی قرار دارد که رعایت نکردن آن‌ها به‌ منزله رعایت نکردن اساس دین اسلام است؛ توحید‌، قرآن‌، حکومت و حاکم جامعه اسلامی از مهم‌ترین مواردی است که خداوند در قرآن برای سعادت بشریت مورد تأکید قرار داده است.

وی ادامه داد: تأکید اسلام در مقابله با شرک و مماشات نکردن با دشمنان اسلام تا جایی مهم است که خداوند با لسان تهدید‌آمیز در خطاب به پیامبر اسلام(ص) فرموده‌اند که چنانچه تو هم شرک بورزی اعمالت نیست و نابود خواهد شد.

دبیر‌کل بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان اینکه قرآن محور زندگی انسان‌ها، نسخه شفابخش درد‌ها و کلام الهی است که خداوند برای هدایت و نجات بشریت فرستاده است، افزود: تعمق، انس گرفتن و جلوگیری از هر‌گونه تحریف در کلام خدا از مهم‌ترین وظایف جامعه و امت اسلامی است. قرآن برنامه سعادت ابدی است که انسان با قرار گرفتن در مسیرش به سعادت و خوشبختی رهسپار خواهد شد.

صدیقی با بیان اینکه به اهتزاز درآوردن پرچم اسلام و ترویج فرهنگ اسلامی از دیگر وظایف دینی امت اسلامی است، تصریح کرد: تبیین مسئله غدیر، رهبری امیرالمؤمنین و امامت بر جامعه مسلمین از مسائل مهم و حیاتی است که باید با نگاه تکلیفی به آن همیشه بر زبان و در عمل مسلمین جاری باشد.

وی با بیان اینکه حکومت‌ها برای مردم سرنوشت می‌سازند، گفت: یک حکومت سالم می‌تواند انسان را به کمال و سعادت برساند و حکومت نا‌سالم مردمش را به‌ سختی و مشکلات گرفتار سازد.

صدیقی واقعه غدیر را یک واقعه منطبق بر فطرت قلمداد کرد و ادامه داد: انتخاب امیرالمؤمنین علی(ع) به‌عنوان جانشین پیامبر(ص) انتخابی فطری بود به‌طوری‌که علی(ع) را در آیینه وحی حقیقت رسول خدا(ص) یاد می‌کنند.

غدیر؛ مرکز ثقل اتحاد اسلامی

در ادامه حجت‌الاسلام محمد عبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان، ضمن تأکید بر اهمیت و جایگاه غدیر به‌عنوان مرکز ثقل اتحاد اسلامی، اظهار کرد: غدیر، مسیر امت اسلامی را در دو بخش امامت و رهبری امت اسلامی ریل‌گذاری کرد.

وی با اشاره به اینکه عظمت غدیر به‌ اندازه عظمت صاحب غدیر است، افزود: همان‌طوری که امروز بعد از ۱۴ قرن نویسندگان، صاحب‌نظران، فلاسفه، فقها و شعرا از زاویه دید خودشان در‌باره امیرالمؤمنین سخن می‌گویند اما نتوانستند گوشه‌ای از عظمت و شخصیت والای صاحب غدیر را به جامعه بشری بشناسانند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان  با بیان اینکه غدیر یک شاخص و چراغ هدایت برای تعیین مسیر امت اسلامی است، تصریح کرد: غدیر یک واقعه و حادثه نبوده بلکه یک مکتب و فرهنگ است و اگر آن را از منظر فرهنگ ببینیم نوع نگاه ما به آن متفاوت خواهد بود. بررسی غدیر در لابه‌لای قصه‌های تاریخی تنها یک نگاه حادثه‌ای خواهد بود و ما را از فرهنگ غنی آن دور خواهد کرد.‌

عبادی با اشاره به اینکه به برکت غدیر پنجره‌ای برای نسل امروز در ایران اسلامی گشوده شده است، گفت: انقلاب اسلامی و اندیشه تابناک ولایت‌فقیه به‌عنوان مرکز ثقل حاکمیت دینی و الگوی شناخته‌شده در جهان توانسته در دوران غیبت کبرا نقش مؤثر خود را تحت لوای ولایت‌فقیه ایفا کند.

وی غدیر را بن‌مایه اصلی قوه مجریه اسلام دانست و افزود: با تأمل و تعمق در نقش سه‌گانه هدایت تکوینی، حاکمیت سیاسی و خلافت اسلامی، به نقش پیام جامع و کامل غدیر  این مکتب سراسر معنویت نزدیک خواهیم شد.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان غدیر را نقطه مشترک بین همه امت اسلامی دانست و گفت: نقش بی‌بدیل غدیر در نزدیک کردن انسان‌های مؤمن میان مذاهب مختلف غیر‌قابل کتمان است؛ چراکه غدیر منادی انسان‌ساز است که می‌تواند جهان امروز را مورد توجه قرار دهد.

عبادی وحدت شیعه و سنی در جهان اسلام را مستلزم به رسمیت شناختن هر دو مذهب دانست و گفت: وحدت یعنی اینکه هم شیعه، سنی را به رسمیت بشناسد و هم سنی مذهب تشیع را بپذیرد تا وحدت واقعی بین امت اسلامی ایجاد شود.

وی در پایان بیان کرد: در دوران مکتب حیات‌بخش اسلام باید با نگاه واقع‌بینانه‌تر به اندیشه‌های نورانی غدیر، مسیر وحدت اسلامی را هموار سازیم.

غدیر؛ الگویی برای تمام آزادی‌خواهان جهان

فریدون همتی، استاندار هرمزگان نیز در این همایش ضمن تبریک عید سعید غدیرخم، این عید را یک روز تاریخی، نورانی و پر خیروبرکت برای امت اسلامی دانست و اظهار کرد: مسئله غدیر و امامت مانند چراغ هدایتی است که امت اسلامی را در ریل سعادت قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه پیروزی و سربلندی انقلاب اسلامی، حاصل توسل به اهل‌بیت‌(ع) است، گفت: قرار گرفتن مردم در مسیر امامت و ولایت و توسل به ائمه اطهار(ع) زمینه نابودی رژیم طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد.

استاندار هرمزگان بیان کرد: ایستادگی مردم در مقابل ظلم و تحریم‌های ظالمانه شیطان بزرگ، بیانگر روحیه اسلامی و انقلابی مردم و قرار گرفتن در مسیر انبیای الهی است که تاکنون دشمن را با یأس و ناامیدی همراه ساخته است.

همتی واقعه غدیر را الگویی برای تمام آزادی‌خواهان جهان دانست و افزود: آزادی‌خواهانی که می‌خواهند از زیر یوغ استکبار و شیطان بزرگ بیرون بیایند و در زیر پرچم اسلام قرار گیرند باید واقعه غدیر را مدنظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه امروز برکات غدیر در جامعه اسلامی همچون خاری در چشم دشمنان اسلام است، بیان کرد: تحریم‌ها، تعرض به سرزمین‌های اسلامی، کینه‌توزی و کشتار مردم بی‌گناه نتیجه نگرانی دشمن در برابر پیشرفت و سربلندی امت اسلامی است. این همایش نشان داد که ویروس کرونا مانع تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلامی در استان نشده و این برنامه‌ها  به ‌روش‌های متفاوت از قبیل فضای مجازی به کار خود ادامه می‌دهند.

غدیر؛ فرصتی برای وحدت جهان اسلام، حول محور ولایت

احسان کامرانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان نیز در این همایش گفت: عید غدیر‌ خم روزی است که نبوت و امامت به یکدیگر پیوند خورده و دین با استمرار رسالت پیامبر‌(ص) در قالب امامت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) و فرزندان اطهرش کامل شد.

وی با اشاره به اینکه غدیر در واقع محور همه ارزش‌های علوی است، تصریح کرد: شخصیت والا و سیره راستین حضرت علی‌(ع) منحصر به اسلام نیست و به جهان بشریت نیز تعلق دارد. حقیقت غدیرخم نه‌ تنها مختص شیعه بلکه متعلق به جهان اسلام و همه مسلمانان است و در این راستا غدیر تلاشی در راستای وحدت مسلمین است و این موضوع در کلام رهبری نیز به زیبایی بیان شده که مسئله غدیر می‌تواند مایه وحدت باشد؛ چراکه بر اساس دیدگاه ایشان در خود مسئله غدیر، غیر از جنبه‌ای که شیعه آن را به‌عنوان اعتقاد قبول کرده، اصل ولایت هم مطرح شده و این دیگر موضوع شیعه و سنی نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در پایان اظهار کرد: عید غدیر‌خم فرصت مغتنمی برای وحدت جهان اسلام حول محور ولایت و توسعه و ترویج فرهنگ ولایتمداری است.

انتهای پیام
captcha