عواقب عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟
کد خبر: 3915531
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸

عواقب عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟

مطلع شدن از تبعات قانونی عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی محسوب می‌شود. به همین دلیل سؤالاتی بسیاری درباره تبعات و عوارض عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در ذهن افراد شکل می‌گیرد.

به گزارش ایکنا، در این مقاله قصد داریم به‌صورت کامل اطلاعات موردنیاز مرتبط با تسلیم اظهارنامه مالیاتی را بررسی کنیم.

اما پیش از آن لازم است تا نگاه صحیح به مفهوم اظهارنامه مالیاتی و همچنین مالیات داشته باشیم. برخی مواقع نداشتن تعریف صحیح از بسیاری عبارات و عملیات، باعث می‌شود تا مفاهیم مرتبط به آن را نیز به خوبی درک نکنیم.

مالیات چیست و چرا باید اظهارنامه مالیاتی بدهیم؟

اگر بخواهیم مفهوم مالیات را طبق قانون 10 محاسبات عمومی بیان کنیم باید بگوییم که "درآمد عمومی عبارت است از درآمدهای وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و مالیات و سود سهام شرکت‌های دولتی و درآمد حاصل از ‌انحصارات و مالکیت و سایر درآمدهایی که در قانون بودجه کل کشور تحت عنوان درآمد عمومی منظور می‌شود."

مالیات انواع متفاوتی دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی نظیر مالیات مستقیم، مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات بر درآمد و موارد دیگر اشاره کرد. حال هر مالیات‌دهنده موظف است با هدف تشخیص میزان دارایی، درآمد و همچنین هزینه‌های مالیات‌دهنده، اعلامیه‌ای مالی را تهیه‌کرده و در اختیار اداره امور مالیاتی کشور قرار می‌دهند.

همه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند جهت محاسبه دقیق مالیات با سیستم حسابداری و ارائه آن، اقدامات لازم را انجام دهند. در غیر این صورت مشمول جریمه و مجازاتی خواهند شد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تحویل ندادن اظهارنامه مالیاتی چه جریمه‌ای دارد؟

اولین نکته‌ای که درباره تحویل ندادن اظهارنامه مالیاتی باید بدانید این است که عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی غیرقابل بخشش است. با توجه به قوانین جدید مصوب مالیاتی کشور، در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی در بازه زمانی مشخص‌شده، اظهارنامه مالیاتی را ارائه ندهند، مشمول جریمه مالیات خواهند شد. جریمه مالیات برای اشخاص حقوقی معادل 30 درصد مالیات خواهند بود و این جریمه برای اشخاص حقیقی 10 درصد از مالیات است.

نکته‌ی دیگری که درباره عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی وجود دارد این است که این جریمه‌های درصدی برای اشخاص حقیقی و حقوقی غیرقابل بخشش است. اشخاص باید تحت هر شرایطی نسبت به پرداخت این جرایم، اقدامات لازم را انجام دهند.

با این حال یکی از دلایل جریمه شدن به علت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌تواند مطلع نبودن نسبت به زمان ارسال اظهارنامه باشد. از این رو در این قسمت از مقاله قصد داریم نکات لازم مربوط به مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی را بررسی کنیم.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی چقدر است؟

زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.اشخاص حقوقی تا 4 ماه بعد از اتمام سال مالیاتی، مهلت ارسال اظهارنامه را خواهند داشت. تمامی اشخاص حقیقی باید با در نظر گرفتن اطلاعات مالی نرم‌ افزار صندوق فروشگاهی و اطمینان از صحت اطلاعات نرم افزار حسابداری، تا 31 خرداد هر سال اظهارنامه مالیاتی را در شفاف‌ترین حالت ممکن آماده کرده و آن را ارسال کنند.

طبق تبصره ماده دویست و بیست و شش قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی که در اظهارنامه اشتباهاتی رخ داده باشد، مودی مالیاتی می‌تواند با ارائه مدارک، ظرف 1 ماه نسبت به رفع اشتباهات اقدامات لازم را انجام دهند و اصطلاحات را اعمال کند.

چند نوع اظهارنامه مالیاتی داریم؟

اظهارنامه مالیاتی به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند که هر شخص حقیقی یا حقوقی باید به وب سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کند و اظهارنامه مربوط به خود را تکمیل کند. ارائه اظهارنامه مالیات از سال 91 به‌صورت الکترونیکی شده است. به همین دلیل به وب سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید.

اظهارنامه های مالیاتی عبارت اند از:

  1. اظهارنامه اشخاص حقیقی
  2. اظهارنامه اشخاص حقوقی
  3. اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده
  4. اظهارنامه املاک
  5. اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو
  6. اظهارنامه اقلام ماترک متوفی
  7. اظهارنامه مشخصات مال مورد وقف؛ ندز وصیت و حبس
  8. اظهارنامه معافیت از مالیات سالانه مستغلات
  9. اظهارنامه مالیاتی اصلاحی
  10. اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره عملیات شخص حقوقی
  11. اظهارنامه مالیاتی برآوردی
  12. اظهارنامه مالیاتی بر درآمد مشاغل
  13. اظهارنامه حاوی صورت دارایی و بدهی شخص حقوقی در مقطع انحلال

سؤالات رایج درباره اهمیت ارائه اظهارنامه مالیاتی

یکی دیگر از سؤالاتی که اکثر کاربران درباره اظهارنامه مالیاتی در گوگل جستجو می‌کنند این است که چگونه می‌توانیم اظهارنامه مالیاتی را ارائه کنیم. درباره نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی که در مقاله توضیح دادیم. اما درباره سؤال بعدی که مربوط به تعلق مالیت به سنوات است باید بگوییم که توضیح این موارد در این مقاله امکان‌پذیر نخواهد بود.

اگر نمی‌دانید مالیات بر سنوات چیست، می‌توانید به سپیدار سیستم مراجعه کنید و نسبت به موارد معاف از مالیات نیز مطلع شوید. سپیدار سیستم یک شرکت نرم‌افزاری است که با هدف تولید نرم‌افزاری‌های حسابداری تأسیس شده است. می‌توانید برای خرید نرم‌افزار حسابداری و همچنین مطالعه مطالب این مبحث، به وب سایت سپیدار سیستم مراجعه کنید.

انتهای پیام
captcha