تولید نوشت‌افزار ایرانی به ارزش تبدیل شده است / ذائقه‌سازی متناسب با فرهنگ اسلامی‌ - ایرانی
کد خبر: 3915576
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی:

تولید نوشت‌افزار ایرانی به ارزش تبدیل شده است / ذائقه‌سازی متناسب با فرهنگ اسلامی‌ - ایرانی

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی، با بیان اینکه با تلاش‌های انجام شده امروز تولید ایرانی از یک ضد ارزش به ارزش تبدیل شده است، گفت: جدا از جریان‌سازی رخ داده، این محصولات توانستند بخش مهمی از سهم بازار را به خود اختصاص دهند؛ هرچند که رقابت نابرابری در این عرصه وجود دارد، اما با توجه به اهمیت فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی ذائقه مخاطب نیز تغییر کرد و به این سمت هدایت شد و این امر نشان داد که مسیر ما صحیح است.

تولید ایرانی امروز به ارزش تبدیل شده است / ذائقه‌سازی نوشت‌افزار متناسب با فرهنگ اسلامی‌-ایرانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری و مراسم افتتاحیه جشنواره سراسری ایران‌نوشت، امروز یکشنبه، 19 مردادماه با حضور محمد یقینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی و دبیر جشنواره سراسری ایران‌نوشت، رمضانی، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش و جمعی از مدیران این وزارتخانه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

یقینی در ابتدای این نشست با بیان اینکه مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی از سال ۹۲ با توجه به مشکلات و چالش‌های بازار نوشت‌افزار که با حضور محصولات خارجی انباشته شده بود و محتوای ایرانی متناسب با فرهنگ کشورمان را نداشتیم، وارد این عرصه شد، گفت: این فعالیت‌ها از آن زمان با همکاری دو تولیدکننده و چند جوان دغدغه‌مند کلید خورد و امروز بیش از صد تولیدکننده در این عرصه فعال شده‌اند.

وی با بیان اینکه این مجمع، مردمی و مستقل است و امسال هشتمین سال فعالیت خود را پیش می‌برد، اظهار کرد: نوشت‌افزار یک بازار شش هزار میلیارد تومانی است که عدد بسیار جدی و قابل توجهی است؛ اما متأسفانه درصد بسیار زیادی از بازار این محصولات را تولیدات خارجی به خودش اختصاص داده است. از سال ۹۵ آمار واردات نوشت‌افزار به ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده. یکی از علت‌هایی که باعث این اتفاق شد، برخی از اقلام خارجی است که مشابه داخلی ندارند. این اقلام مانند اتود، روان‌نویس، پانچ، قیچی‌های اداری و... است که سهم جدی در این صنعت دارند. در این بازار تقریباً هفت هزار نفر کارگر و ۱۵ هزار فروشگاه درگیر هستند.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی، تصریح کرد: با توجه به اینکه نوشت‌افزار نزدیک به ۱۲ سال با بچه‌ها سر و کار دارد و درجه الگوبرداری از شخصیت‌ها و کاراکتر‌ها در این محصولات بسیار بالاست، این محصولات از اهمیت به سزایی برخوردار است. از همین‌رو باید در این زمینه دستاورد‌های بیشتری را کسب کنیم. چراکه گاهی اوقات شاهد هستیم که بچه‌ها از الگو‌های خارجی در دوره حساس زندگی خود پیروی می‌کنند.

یقینی با بیان اینکه مهمترین نکته و تأکید ما این بود که تولیدکنندگانی که فعالیت‌های آنان مغفول بوده مورد توجه قرار گیرند، گفت: سال ۹۲ این موارد آرام آرام برعکس شد و چندین مورد از تولیدکنندگان بزرگ بازار، برند‌های ایرانی تولید کردند و با افتخار می‌گفتند که این محصولات ساخت ایران است. اصل نکته‌ای که اتفاق افتاد این بود که تولید ایرانی از یک ضد ارزش به ارزش تبدیل شد و جدا از جریان‌سازی که رخ داد توانستند بخش مهمی از سهم بازار را به خود اختصاص دهند؛ هرچند که رقابت نابرابری در این عرصه وجود دارد. همچنین از طرف دیگر با توجه به اهمیت فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی ذائقه مخاطب نیز تغییر کرد و به این سمت هدایت شدند و این امر نشان داد که مسیر ما صحیح است.

وی اظهار کرد: تولیدکنندگان در یک فضای رقابتی محصولات خودشان را تولید کردند و جلو رفتند. اتفاقات بسیار خوبی در عرصه ذائقه‌سازی این عرصه رخ داد. مسئله بعدی بحث قیمتی این محصولات نسبت به محصولات خارجی است که هم از لحاظ کیفیت و هم قیمت با محصولات مشابه خودشان قابل رقابت شده‌اند. این در حالی بود که سهم نوشت افزار ایرانی - اسلامی در این بازار بسیار کم بود.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی، با اشاره به موضوع فعالیت‌های خیرخواهانه در این عرصه نیز گفت: مجموعه نوشت‌افزار در حوزه کار‌های خیر و اهدای نوشت‌افزار به کودکان محروم از سال ۹۶ پویش‌های مردمی بسیاری را راه‌اندازی کرد که یکی از آن‌ها پویش صد برگ بود. این سال‌ها نیز پویش مشق احسان را آغاز کرده است و امسال قرار است ۵۰۰ هزار بسته محصولات نوشت افزار ایرانی - اسلامی با پای کار آمدن گروه‌های جهادی میان کودکان مناطق محروم توزیع شود.

یقینی به برپایی نمایشگاه این محصولات نیز اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه هفت سال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و امسال به علت شیوع کرونا لغو شد. اما این صنعت تعطیلی بردار نیست و امسال جشنواره سراسری ایران‌نوشت را آغاز خواهیم کرد. این جشنواره با عملیات چند فروشگاه اینترنتی و تمامی فروشگاه‌های محلی سراسر کشور که این محصولات ایرانی و اسلامی را توزیع می‌کنند، آغاز خواهد شد. اطلاعات این فروشگاه‌ها در داخل سایت مجمع اطلاع‌رسانی می‌شود. این اتفاق چند وجه مثبت دارد؛ یکی بحث حمایتی از فروشگاه‌های سراسر کشور در این عرصه است و دیگری چرخه توزیع است که به صورت عادلانه ایجاد می‌شود. از طرف دیگر فروشگاه‌های اینترنتی نیز این محصولات را عرضه می‌کنند.
 
برپایی 25 فروشگاه تخصصی محصولات ایران‌نوشت

وی با بیان اینکه حدود ۲۵ فروشگاه تخصصی محصولات ایران‌نوشت در سراسر کشور برگزار خواهد شد، گفت: این جشنواره از امروز تا ۳۱ شهریورماه، ادامه خواهد داشت. البته امسال چند اقدام جدید نیز داریم. یکی تمرکز بر ایجاد طرح‌هایی با محتوای کرونا بود که ناظر بر ارج نهادن به مدافعان سلامت انجام شد و دیگری آموزش‌های بهداشتی به کودکان است. همچنین به عنوان اولین سال تحصیلی بعد از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، محصولات ویژه‌ای را در این موضوع رونمایی و وارد بازار می‌شود. همچنین در بحث فناوری این محصولات نیز ورود کرده‌ایم. بر همین اساس امسال یک پلتفرم مشترکی ایجاد شد تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات خودشان را از طریق این پلتفرم تولید کنند.

در ادامه این نشست رمضانی، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک روز خبرنگار و عید غدیر خم، گفت: سومین سالی است که در راستای حمایت از کالای ایرانی می‌توانیم وظیفه‌ای که وزارت آموزش و پرورش بر عهده ما گذاشته است را انجام دهیم و از طرفی بتوانیم منویات مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشانیم. نگاه ما بر این است که نوشت‌افزار بزرگترین مسئولیت را در کالای ایرانی بر عهده دارد چراکه دانش‌آموزان از این کالا برای شروع تحصیل خود استفاده می‌کنند و برای اهمیت این موضوع وزارت در دو قرارگاه، منشور حمایت از کالا‌های فرهنگی را در دستور کار خود قرار داد.
انتهای پیام
captcha