نبود حمایت مالی و نمایشگاهی قرآنی که برگزار نشد
کد خبر: 3915720
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲

نبود حمایت مالی و نمایشگاهی قرآنی که برگزار نشد

مجری طرح کشوری نمایشگاه ترجمه تصویری سوره «واقعه» گفت: برگزاری این نمایشگاه طرحی بی‌نظیر در جهان اسلام بود، اما نبود حمایت مالی این طرح را ابتر کرد.

عدم حمایت مالی، اجرای طرح نمایشگاه ترجمه تصویری سوره «واقعه» را ابتر کردغلامعلی دمساز، مجری طرح کشوری نمایشگاه ترجمه تصویری سوره «واقعه» در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص برگزاری نمایشگاه ترجمه تصویری سوره مبارکه «واقعه» اظهار کرد: یکی از ابتکارات بسیار ارزشمند در زمینه آموزش مفاهیم قرآن کریم استفاده از هنر است. در این راستا ابتدا کل مفاهیم سوره مبارکه واقعه توسط چند نفر از اساتید قرآن کریم استخراج و سپس طرح‌های اولیه توسط گروهی از هنرمندان تهیه شد. پس از بررسی‌های متعدد و استفاده از نظر صاحب‌نظران این حوزه و مطابقت طرح‌ها با تفاسیر موجود، در مرحله بعد با دعوت از تعدادی از نقاشان ماهر استان، آثاری بر اساس مفاهیم آیات زیر نظر اساتید مفاهیم قرآن کریم خلق شد.

وی ادامه داد: در هر یک از تابلوهای نقاشی با ابعاد 100*70، آیات مربوطه و ترجمه آن‌ها با LED در بالای تابلو نقش بسته است. مراجعان و بازدیدکنندگان با قرائت آیات بالای تابلو و ترجمه آن مفاهیم، آیات را در تصویر نقاشی شده می‌ببینند و در پایان با مشاهده ۳۱ تابلو، تمام مفاهیم کلی سوره واقعه را دریافت می‌کنند.

مجری طرح کشوری نمایشگاه ترجمه تصویری سوره «واقعه» بیان کرد: تمام آیات و سور قرآن کریم دارای مفاهیم ژرف و ارزشمندی هستند، اما انتخاب سوره واقعه به این دلیل بوده است که این سوره از جامعیت خاصی برخوردار است و می‌توان گفت جمع چندین سوره و صدها آیه از قرآن کریم است؛ بیان واقعه قیامت، احوال مقربین، احوال اصحاب الیمین، احوال اصحاب الشمال، دنیای پس از مرگ، احوال مترفین، برشمردن نعمات بهشتی، برشمردن عذاب‌های قیامت، مباحث خداشناسی، خلقت انسان، زندگی دنیوی، جایگاه قرآن کریم و حتی بحث‌های علمی در حوزه فیزیک، شیمی، نجوم و چندین مبحث ارزشمند دیگر از جمله مفاهیم مطرح شده در این سوره است.

دمساز در خصوص توانایی‌های نمایشگاه ترجمه تصویری سوره واقعه اظهار کرد: از جمله توانایی‌های این نمایشگاه آن است که مفاهیم قرآنی را بسیار آسان انتقال می‌دهد، در کمترین زمان ممکن (۲۰ دقیقه) بیشترین مفاهیم را می‌رساند، هر فرد در هر گروه سنی و با هر سطح سوادی، هدف آیات را به خوبی درک می‌کند، زیبایی تلفیق هنر و اعجاز قرآن را به نمایش می‌گذارد، زنده بودن تصاویر باعث جذابیت و اشتیاق بیننده برای تماشا می‌شود، ملموس بودن نقش تابلوها زمینه تفکر عمیق را ایجاد می‌کند، دیدگاهی جدید در بیننده در رابطه با درک و فهم بیشتر قرآن کریم پدید می‌آورد، نقش تابلوها و مفاهیم عمیق آیات برای همیشه در ذهن بیننده ماندگار می‌شود، زمینه انذار و تبشیر کاملاً گویا به تصویر کشیده شده است، باعث ایجاد عشق و علاقه بیشتر جوانان و نوجوانان به قرآن کریم می‌شود و با بسته فرهنگی در مدت ۲ ساعت ۹۶ آیه از این سوره قابل حفظ است.

وی گفت: در بازدیدی که حجت‌الاسلام حمید محمدی، رئیس وقت مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از نمایشگاه داشت، طرح به‌صورت کتبی نوشته و تقدیم حضور وی شد و با حمایت او مرحله‌ اول اجرای آن، از کنار مضجع شریف امام رضا(ع) در استان خراسان رضوی و شهر سبزوار آغاز  و مقرر شد این طرح در سراسر کشور اجرا شود.

مجری طرح کشوری نمایشگاه ترجمه تصویری سوره «واقعه» اظهار کرد: گرو‌ه‌های متعددی از اقشار مختلف جامعه از نمایشگاه بازدید کردند. بازدیدکنندگان در پایان بیان می‌کردند که تاکنون مفاهیم قرآنی را به این خوبی درک نکرده بودند. در بُعد سیاسی وقتی مردم کامیون حامل نمایشگاه را که با عنوان مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود می‌دیدند و در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند، به بها دادن نظام به نشر فرهنگ قرآنی در دورترین نقاط کشور پی می‌بردند و این موضوع بهترین تبلیغ برای قرآنی بودن نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

دمساز ادامه داد: سعی بنده بر این بود که این طرح ابتدا در محروم‌ترین نقاط کشور اجرا شود. به همین منظور استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را در برنامه کاری قرار دادیم. نمایشگاه در شهرهای زرآباد، نیکشهر، کنارک، چابهار، دلگان و زاهدان در سیستان و بلوچستان، ریگان، فهرج، بم، رفسنجان، زرند، انار و کرمان در استان کرمان و تمامی شهرهای استان خراسان رضوی و طبس در خراسان جنوبی برگزار شد.

وی بیان کرد: در شهرهای کوچک، حدود 2000 بازدیدکننده داشتیم و در مراکز استان‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی، ده‌ها هزار نفر از نمایشگاه بازدید می‌کردند. در چهار نمایشگاه بین‌المللی حضور پیدا کردیم؛ دو نمایشگاه در مشهد، یک نمایشگاه در کرمان و یک نمایشگاه در زاهدان. در مراکز آموزشی، پادگان‌ها و دانشگاه‌ها نیز تمامی کارکنان و دانشجویان و اساتید از این نمایشگاه‌ها بازدید کردند.

مجری طرح کشوری ترجمه تصویری سوره «واقعه» عنوان کرد: در هر ساعت دو کلاس آموزش مفاهیم برای بازدیدکنندگان برگزار می‌شد و به‌صورت موردی در خصوص تابلوها به بازدیدکنندگان توضیحاتی ارائه می‌شد. در هر شهرستان مسابقه حفظ سوره مبارکه واقعه برگزار و جوایزی اهدا می‌شد. همچنین کتابچه نمایشگاه و لوح فشرده شرح و توضیحات و کتاب کودک با رویکرد قرآنی در این نمایشگاه‌ها عرضه ‌شد.

دمساز بیان کرد: شاید بتوان اسم این کار را معجزه گذاشت، زیرا هر فرد با سواد می‌تواند با دیدن لوح فشرده شرح و توضیحات آیات و استفاده از کتابچه به روشی که گفته شده است در کمتر از دو ساعت سوره مبارکه واقعه را حفظ کند. این طرح در تمامی شهرهای استان اجرا شد و موفقیت‌آمیز بود.

وی در خصوص اقدامات جانبی این نمایشگاه تصریح کرد: حضور در زندان‌ها و برگزاری کلاس تفسیر سوره مبارکه واقعه و نمایش تابلوها از طریق پاورپوینت برای زندانیان مرد و زندانیان زن به‌طور جداگانه و گاه در چندین نوبت، ارائه مشاوره‌های قرآنی جهت تأسیس مؤسسات قرآنی در منطقه، حضور در مراکز نظامی و مراکز شبانه‌روزی و انجام برنامه‌ای مانند برنامه اجرا شده در زندان‌ها، برگزاری مسابقات قرآنی و آموزش قرآن کریم، سخنرانی در همایش‌های شهرستان و همایش‌های دانش‌‍آموزی و داوری و گاه حل مشکل مؤسسات در رایزنی با فرمانداران و ائمه جمعه شهرستان از جمله اقدامات دیگر این نمایشگاه‌ها بود.

مجری طرح کشوری نمایشگاه ترجمه تصویری سوره «واقعه» اظهار کرد: میزان کل سرمایه این طرح ۱۱۰ میلیون تومان بود که شخصاً هزینه کردم و قسط اول دریافتی از مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صرف خرید تابلوها از مؤسسه زلال نور تربت حیدریه و تهیه کتاب و نرم‌افزار شد.

دمساز ادامه داد: مفاد قرارداد، اجرای طرح در ۲۵ شهر بود که به ازای برگزاری طرح در هر شهر به مدت هفت روز، مبلغ ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌‌شد. از این مبلغ مخارج کامیون، دستیار و تبلیغات به عهده بنده بود که از همین مکان پرداخت می‌کردم. اجرای این طرح بیشتر به دلیل عشق و علاقه‌ وافر بنده به ترویج فرهنگ و مفاهیم قرآنی بود که بسیار سخت و پر زحمت بود و خسارت مالی بزرگی را نیز متحمل شدم ولی باز هم با علاقه فراوان در پی انجام طرح بودم.

وی بیان کرد: با کمال تأسف این طرح قرآنی ارزشمند و بی‌نظیر در جهان اسلام با جابه‌جایی‌ای که در معاونت قرآن صورت گرفت و رفتن حجت‌الاسلام حمید محمدی از معاونت به شورای عالی قرآن ادامه نیافت. معاون بعدی که به جای ایشان آمدند خودشان را به زحمت نینداختند و هرچه تلاش کردم موفق نشدم کارشناسان جدیدالورود را برای اجرای طرح توجیه کنم، زیرا دیدگاه این عزیران در رابطه با قرآن و هنر با دوستان قبلی از زمین تا آسمان فاصله داشت و گفتند نمی‌توانیم حمایت مالی کنیم و طرح ابتر ماند و برای من سختی‌های فراوانی درست شد، ماه‌ها به تهران رفتم و آمدم تا مطالباتم را بگیرم.

مجری طرح کشوری نمایشگاه ترجمه تصویری سوره «واقعه» گفت: بیشترین تلاش و زحمات را معاون قرآنی ادارات کل استان‌ها و رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرها داشتند و در معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حجت‌الاسلام حمید محمدی و اردستانی و امور مالی بیشترین همکاری را با بنده داشتند. ائمه جمعه و فرمانداران و شوراهای اسلامی بیشتر شهرها و مؤسسات قرآنی، بنده را بسیار یاری کردند که از همه این عزیزان کمال تشکر را دارم.

دمساز درخصوص امکان ادامه طرح خاطرنشان کرد: البته هزینه‌ها بسیار افزایش یافته و من توان مالی لازم را ندارم، اما اگر شورای عالی قرآن یا معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت کنند در سال بیش از ۸۰ هزار نفر در کشور با مفاهیم سوره مبارکه واقعه آشنا می‌شوند و برای همیشه آن را به خاطر می‌سپارند. سالانه بیش از ۷۰ هزار نفر نیز با اجرای طرح حفظ، در کمتر از دو ساعت حافظ سوره مبارکه واقعه خواهند شد و برای یک هفته شور و نشاط خاص قرآنی در یک شهرستان ایجاد می‌شود که این امر با توجه به وضعیت موجود جامعه بسیار ضروری و ارزشمند است.

انتهای پیام
captcha