آماری كه حیرت جامعه قرآنی فارس را برانگیخت / با واقعیت‌های جامعه كنار بیاییم
کد خبر: 3915926
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵

آماری كه حیرت جامعه قرآنی فارس را برانگیخت / با واقعیت‌های جامعه كنار بیاییم

اخیراً یكی از مدیران كل فرهنگی استان فارس با یكی از رسانه‌ها درباره آخرین وضعیت فعالیت‌های قرآنی مصاحبه‌ای انجام داده و با ارائه آمار غیرواقعی موجب حیرت جامعه قرآنی استان شده است.

آگاهی از آخرین وضعیت فعالیت‌های قرآنی به خصوص در شرایط شیوع كرونا، كه بسیاری از مشاغل و فعالیت‌ها آسیب‌ دیده‌اند، یكی از مهم‌ترین نكاتی است كه مسلماً مسئولان فرهنگی باید به آن توجه داشته باشند تا بتوانند گامی برای رفع مشكلات این حوزه بردارند. متأسفانه برخی از مسئولان فرهنگی استان فارس هیچ اطلاعی از وضعیت فعالیت‌های قرآنی استان ندارند یا خود را به خواب زده‌اند. گواه این ادعا آن است كه یكی از مدیران كل فرهنگی استان طی روزهای اخیر با یكی از رسانه‌ها مصاحبه‌ای انجام داده و در آن به ارائه آماری در خصوص وضعیت فعالیت‌های قرآنی پرداخته و اعلام كرده: «رشد ۱۸ درصدی مجوز مؤسسات قرآنی و رشد ۲۴۳ درصدی قاریان و حافظان حاصل راه‌اندازی مؤسسات قرآنی و ارائه بودجه است».

آماری كه هر كدام از جامعه قرآنی، كه خود در این قضیه دستی بر آتش دارند، با مشاهده آن تعجب کرده و مرتب این سؤال را تكرار می‌كنند كه این آمارها از كجا به دست آمده است و چرا یک مسئول فرهنگی باید آماری را ارائه دهد كه مطابق واقعیت‌های كنونی جامعه نیست. در این رابطه به سراغ یكی از مسئولان قرآنی استان رفتیم كه همواره اطلاعات و آگاهی دقیقی از وضعیت فعالیت‌های قرآنی و همچنین وضعیت معیشت و فعالیت فعالان قرآنی دارد تا نظر وی را درباره این مصاحبه‌ كه اخیراً انجام شده است جویا شویم.

سیدحمید موسوی، سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس، در گفت‌وگو با ایكنا فارس، بیان کرد: گاهی اوقات آمارهایی از برخی از مسئولان و مدیران دستگاه‌های فرهنگی در رابطه با رشد فعالیت‌های قرآنی ارائه می‌شود كه مایه تعجب است در صورتی كه باید با واقعیت‌های جامعه كنار بیاییم و آن‌ها را بپذیریم. اگر هدفمان این است كه بتوانیم مشكلی را حل كنیم یا باری را از دوش مردم برداریم، مطمئناً باید ریشه مشكل را تشخیص دهیم و مسلماً اگر یک پزشک نتواند مشکل بیمار خود را تشخیص دهد، قطعاً درمان درستی هم به او ارائه نخواهد داد؛ لذا اگر قرار باشد، از خود و دستاوردهای غیرواقعی تعریف کنیم، مطمئناً مدیون مردم خواهیم بود و از اهداف نظام جمهوری اسلامی فاصله گرفته‌ایم.

وی بیان كرد: پیرو اتفاقات اقتصادی كه طی یكی دو سال اخیر به‌ ویژه در چند ماه اخیر به دلیل شیوع كرونا در كشور افتاده و تورم و گرانی به دنبال داشته است، مخصوصاً در حوزه اجاره‌بها و رهن منزل، بسیاری از فعالیت‌های قرآنی آسیب دیده‌اند و افرادی كه مكان‌هایی را برای اجاره این فعالیت‌ها با هزینه جزئی در اختیار داشتند، اكنون دیگر امكان فعالیت را به دلیل افزایش بسیار زیاد اجاره‌بها ندارند و درآمدهای جزئی حوزه‌های قرآنی و فرهنگی جوابگوی تأمین هزینه آن‌ها نیست.

تعطیلی بسیاری از تشكل‌های قرآنی فارس

موسوی ادامه داد: تقریباً مجموعه‌های قرآنی استان طی چند ماه گذشته هیچ درآمدی نداشته‌اند و همین مسئله موجب شده است که طی یكی دو سال اخیر و به ویژه چند ماه گذشته، تعداد قابل توجهی از تشكل‌های قرآنی در سطح استان و قطعاً در كشور تعطیل شوند. البته این مسئله بدان معنا نیست كه آمار جدید نداشته باشیم، طی یكی دو سال اخیر مؤسسات و خانه‌های قرآن جدید هم ثبت شده‌اند، اما بعید است كه بتوانیم آماری را به‌ عنوان رشد ارائه دهیم چون تقریباً قیاس آمار ارائه شده از مؤسسات و تشكل‌های قرآنی غیرفعال با مؤسساتی كه جدیداً به صحنه آمده‌اند، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، صفر صفر است، یعنی نه برد و نه باخت داریم. از مسئولانی كه افزایش آمار در حوزه تشكل‌های قرآنی را ارائه می‌دهند تعجب می‌كنم چرا كه نشان می‌دهد این افراد در میان جامعه قرآنی حضور ندارند و به رسالت‌های خود توجهی نمی‌كنند و تنها به شنیده‌ها اكتفا می‌كنند.

وی همچنین به ارائه آمار رشد تربیت حافظان و قاریان قرآن هم طی یكی دو سال اخیر اشاره و تصریح کرد: آماری كه در حوزه متعلمین قرآنی هم ارائه شده بسیار عجیب است و نسبت به آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد این بزرگواران حتی به نحوه درصد گرفتن و محاسبات ریاضی آشنایی ندارند و حتی اگر رشد صددرصدی در حوزه آموزش قرآنی داشته باشیم، باید این آمار را نسبت به 40 سال گذشته بسنجیم كه آیا واقعاً تعداد قرآن‌آموزان ما دو برابر شده است؟ حتی اگر آمار یكسال گذشته نسبت به سال قبل‌ از آن مقایسه كنیم درصدی كه داده می‌شود خیلی درصد عجیبی است، زیرا سال گذشته سال پرتلاطمی بوده است و از نظر اقتصادی و نظامی مسائل مختلفی را در كشور داشته‌ایم و اخیراً هم درگیر شیوع كرونا شده‌ایم كه قطعاً كاری كه طی یک سال اخیر در حوزه قرآنی انجام شده است، نمی‌تواند دو سه برابر سال قبل از آن باشد و خوش‌بینانه‌ترین حالت این آمارها برابر خواهد بود.

ارائه آمار غیرواقعی

موسوی ابراز امیدواری كرد كه مسئولان نگاه واقع‌بینانه‌تری داشته باشند و از ارائه آمارهای ناصحیح پرهیز كنند، چرا كه این كار موجب می‌شود كه نتوانند برنامه‌ریزی صحیح و مدونی داشته باشند و از اهداف نظام فاصله می‌گیرند؛ در نتیجه جامعه قرآنی هم از اصول خود عقب باز می‌ماند. در نظام جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی افتخارات متعددی داشته‌ایم و هیچ شكی در آن نیست و در سال‌های گذشته نیز قاریان و حافظان ممتاز ملی و بین‌المللی تربیت كرده‌ایم كه باعث افتخار این مرز و بوم هستند، اما اگر بخواهیم مشكلات را هم نادیده بگیریم، موجب می‌شود كه این افتخارات لطمه ببینند و دیگر تكرار نشوند.

وی با تأكید بر اینكه باید مشكلات را ببینیم، اظهار کرد: مشكلات اقتصادی تأثیر بسیاری بر حوزه قرآنی و فرهنگی داشته و مكان‌هایی كه قبلاً در اختیار فعالان قرآنی بوده است دیگر امكان تأمین هزینه‌های آن‌ها وجود ندارد، به‌عنوان مثال یک مؤسسه قرآنی در مكانی كه خیری در اختیار آنان قرار داده بود فعالیت می‌كرد و بعد از مدتی آن خیر فوت می‌كند و وراث آن اجازه می‌دهند كه فعالیت‌های قرآنی در آن مكان ادامه یابد، اما با افزایش بسیار زیاد نرخ املاک ورثه تصمیم گرفته‌اند كه این ملک را بفروشند و تقسیم كنند و در نتیجه ملک را تحویل گرفتند. مسئولان خرد جامعه باید با دقت و رصد بیشتری آمار ارائه دهند و مسئولان كلان كشور هم در برنامه‌ریزی‌ها این موارد را ببینند و بسنجند تا با مدیریت صحیح و كامل بتوانیم تشكل‌های مذهبی را به خیر و سلامت از این بحران بیرون آوریم.

انتهای پیام
captcha